2016-05-27, 00:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 040Xander
Tack för svaret.
Men gjorde du helomskärlse när du gick till urologen? För jag planernar bara att cutta frenulum , haha men vad vet jag , är ingen doktor. Men vi får se vad de säger har tid om 3 veckor!

Hel omskärelse. Kirurgen klippte strängen helt, men sydde sedan ihop den på något knarkat sätt. Min kropp uppskattade inte det, så det sprack upp efter ett par dagar, som tur var. Så nu har jag ingen sträng längre.
Citera
2016-05-27, 03:09
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av steehle
En halv omskärelse är när man bara tar bort en del av toppen på förhuden. Förhuden kommer då av sig själv fortfarande täcka en stor del av ollonet. Vid en hel omskärelse håller sig huden kvar på skaftet om man inte själv drar fram den. Huruvida man tar bort strängen eller inte är helt orelaterat till hel eller halv omskärelse. Tyvärr verkar många svenska kirurger tro att man ska behålla strängen till varje pris. Fick själv höra "den vill du inte bli av med". Jo, det vill jag visst, precis som ett par miljoner andra män, liksom. Nerverna finns kvar där fastän man kapar den, det borde en kirurg förstå.

Det går att själv förlänga strängen med nål och tråd, jag gjorde det själv vid två tillfällen innan min första operation. Finns en del att hitta om man söker på engelska på Google.

Det tar uppåt två år innan huden har blivit helt återställd. Mestadels handlar det om att ärret bleknar och att alla småsvullnader lägger sig helt, blodkärl letar nya vägar, osv. Kan inte lova att det blir mycket jämnare, men så länge det bara är ojämnheter i ärret och inte olika längd på huden så kommer det bli mycket mindre påtagligt och antagligen se rätt bra ut.

Citat:
Kan av någon anledning inte redigera mitt inlägg, lite irriterande när det blev fel i formateringen. Men jag ville tillägga en sak. Att få en helt tight omskärelse som vuxen är svårt i Sverige, många läkare vill inte göra det. Ska det göras måste en ganska stor del av inre förhuden sparas (High and tight). Min nya läkare motiverade det med att man annars "får skägg ända upp på ollonet" annars. ;-)

Men ganska tight kan man göra den ändå.

Citat:
Min inre förhud är 3-7 mm (olika på olika ställen, dålig kirurg), och jag ska ta bort mer så att det blir jämnt. Så jag har inte så mycket kvar jag heller.

Hur pass hög omskärelsen blir beror ju på hur mycket kirurgen sparar av inte förhuden vid omskärelsen, så visst hade det kunnat göras en hög omskärelse, beroende på hur långt ned förhuden var trång. Nu har du dock en låg, och då är det i princip bara skaftet man kan ta mer på. Det brukar de oftast inte vilja. Jag provade med en massa läkare tills jag hittade en privat med landstingsavtal som kunde tänka sig att ta mer hud, dock inte lika mycket som jag bad om.

Strängen kan mycket väl vara kapad en bit, och att du därför inte såg den när det var svullet.

Säger tack (tre veckor för sent) för hjälpsamma svar och följer upp lite. För min del är ojämnheten alltså inget som ser ut att vara något dåligt jobb på något sätt. Skulle säga att det bäst beskrivs som att det är som att en slang i miniatyr liksom ligger under huden precis där det skurits. Hoppas det går att förstå. Ingen jättesvullnad eller något som skurits/klipps ojämnt alltså. Så här tre veckor efter ovanstående inlägg skulle jag säga att det (extremt) sakta men säkert lagt sig lite grann. Har för övrigt gått 4,5 månader sedan operationen och har inte direkt varit återhållsam med att använda den om man säger så. Kanske hade gått snabbare om jag låtit den vila lite mer.

Vad gäller high and tight vs loose och "skägg ända upp på ollonet" är jag inte helt med på noterna. Låt oss anta att det fanns någon kirurg som behärskade high and tight och var villig att utföra en sådan. Är det något som jag med ett ingrepp som ej är "high and tight" i bagaget kan göra utan problem? Jag menar skär man bara en bit längre ner? Ber om ursäkt om jag verkar orimligt vilse i ämnet men känner att jag inte har hundra koll.

Vad gäller allmänt betyg omskuren vs icke (enligt min personliga erfarenhet nu när jag upplevt båda) så är omskuret bättre ur alla aspekter enligt mig. "Aktivitet", hygien, etc. Skillnaden vad gäller hygienaskpekten kan väl dock sammafattas som en småsak. Var ju inte direkt svårt att tvätta när man hade förhud.
Citera
2016-05-27, 08:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 1080
Säger tack (tre veckor för sent) för hjälpsamma svar och följer upp lite. För min del är ojämnheten alltså inget som ser ut att vara något dåligt jobb på något sätt. Skulle säga att det bäst beskrivs som att det är som att en slang i miniatyr liksom ligger under huden precis där det skurits. Hoppas det går att förstå. Ingen jättesvullnad eller något som skurits/klipps ojämnt alltså. Så här tre veckor efter ovanstående inlägg skulle jag säga att det (extremt) sakta men säkert lagt sig lite grann. Har för övrigt gått 4,5 månader sedan operationen och har inte direkt varit återhållsam med att använda den om man säger så. Kanske hade gått snabbare om jag låtit den vila lite mer.

Vad gäller high and tight vs loose och "skägg ända upp på ollonet" är jag inte helt med på noterna. Låt oss anta att det fanns någon kirurg som behärskade high and tight och var villig att utföra en sådan. Är det något som jag med ett ingrepp som ej är "high and tight" i bagaget kan göra utan problem? Jag menar skär man bara en bit längre ner? Ber om ursäkt om jag verkar orimligt vilse i ämnet men känner att jag inte har hundra koll.

Vad gäller allmänt betyg omskuren vs icke (enligt min personliga erfarenhet nu när jag upplevt båda) så är omskuret bättre ur alla aspekter enligt mig. "Aktivitet", hygien, etc. Skillnaden vad gäller hygienaskpekten kan väl dock sammafattas som en småsak. Var ju inte direkt svårt att tvätta när man hade förhud.

Ah, ärret är upphöjt och svullet med andra ord, det kan ta sin lilla tid innan det ger med sig, ja. Ärret går ju flera lager ner i vävnaden, helt återställd är man ju inte förrän efter två år, fastän man anses vara färdigläkt tidigare. Det tar ca två år för ett ärr att "sätta sig", så att säga.

Vid en hög omskärelse har man sparat mycket av den inre förhuden, därav "high", att ärret sitter högt på skaftet. Har man gjort en låg omskärelse, där man knappt sparat något av inre förhuden, så kan man aldrig få en hög omskärelse, i och med att den vävnaden är borttagen redan.

En lös omskärelse kan dock göras tightare, eftersom man kan ta bort mer hud från skaftet.
Citera
2016-05-27, 21:25
Medlem
Zemeksiuss avatar
Tredje kvällen nu efter operationen, badringen ser fortfarande ut som en felproducerad lökring från Burger King, har dessutom nu en ganska härd klump på själva penisen en bit under badringen, känns som koagulerat blod som samlats under huden alternativt en klump nerver som trasslats sig.

En fråga, har min kukvän uppåt mot magen och har inga problem liggandes, men jag får ont så fort jag ställer mig upp, har det något att göra med att blodet på kuken förflyttar sig eller hur funkar det?

Zeme
Citera
2016-05-27, 22:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zemeksius
Tredje kvällen nu efter operationen, badringen ser fortfarande ut som en felproducerad lökring från Burger King, har dessutom nu en ganska härd klump på själva penisen en bit under badringen, känns som koagulerat blod som samlats under huden alternativt en klump nerver som trasslats sig.

En fråga, har min kukvän uppåt mot magen och har inga problem liggandes, men jag får ont så fort jag ställer mig upp, har det något att göra med att blodet på kuken förflyttar sig eller hur funkar det?

Zeme

Svullnad tynger, tror snarare det har med det att göra.
Citera
2016-05-29, 11:16
Medlem
Zemeksiuss avatar
Andra gången i rad nu så fastnar kompressen på ett stygn/sår. Jag har aldrig, aldrig, aldrig i mitt liv upplevt en smärta som denna. Fick skölja vatten över kukstygnet som är ungefär vid strängen i 20 min utan att röra på mig det minsta då det svider som en hora. Lossnade till slut men började fan gråta helt seriöst.

Fuck det här asså
Citera
2016-05-29, 11:46
Medlem
Nhimhists avatar
Citat:
Andra gången i rad nu så fastnar kompressen på ett stygn/sår. Jag har aldrig, aldrig, aldrig i mitt liv upplevt en smärta som denna. Fick skölja vatten över kukstygnet som är ungefär vid strängen i 20 min utan att röra på mig det minsta då det svider som en hora. Lossnade till slut men började fan gråta helt seriöst.

Fuck det här asså

Det finns troligtvis inget behov av att ha en kompress längre, jag slutade själv använda det typ andra dagen, hade bara ett skydd i kallingarna för att inte bloda ner dem.

Svullnaden i början är brutal, det ser verkligen riktigt jävligt ut, men det bör inte vara något att oroa sig för. För mig såg det ut som en smärre krigs-zon och bara 3-4 månader senare såg det rätt bra ut.
Citera
2016-05-29, 18:35
Medlem
Cummanderjizs avatar
Har lurkat i tråden ett bra tag och folks berättelser var en av flera push faktorer som till slut fick mig att 'våga'. Så jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter jag med. I skrivande stund har det gått 6 dagar efter min omskärelse. Lägger in det i flera SPOILER taggar för det kommer nog bli en wall of text.

Bakgrund:

Från läkare till kniven:

Operation:

Post Operation (> dag 6):

Allt som allt från första besöket till operation tog lite mer än 5 månader.

Någon annan som har haft liknande känsligt ollon efter en evighet bakom förhud, samt hur lyckades ni vänja er/härda ut det till en acceptabel känselnivå?
Svarar även på frågor om ni vill veta något mer.
Senast redigerad av Cummanderjiz 2016-05-29 kl. 18:51.
Citera
2016-05-30, 13:51
Medlem
thisishappinesss avatar
Ja, de första veckorna är riktigt jobbiga med känsligt ollon men det blir mycket bättre efter det! Du kommer inte känna något obehag på det sättet efter två månader!
Citera
2016-05-30, 16:17
Medlem
Någon som har haft sex med badringen kvar bakom ollonet? Blev svullnaden mycket värre efter det, eller ingen skillnad?

Har faktiskt svårt att tro att det kommer gå bra, det är fortfarande känsligt om jag rör med fingrarna på området, speciellt där strängen är, eller snarare köttklumpen.
Citera
2016-06-04, 18:35
Medlem
Zemeksiuss avatar
Någon mer här som fortfarande haft sår/blod efter 2 veckor?
Citera
2016-06-04, 22:12
Avslutad
Citat:
Någon mer här som fortfarande haft sår/blod efter 2 veckor?

Jag hade på ett ställe senaste gången, då var det en ytlig infektion i huden (fick inga andra märkbara symptom av det). Skölj försiktigt med koksaltlösning varje gång du är på toaletten, det var instruktionerna jag fick från vården, och det hjälpte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in