2016-06-04, 14:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mictlancihuatl
Tack för många respektfulla svar på mina funderingar. Jag ville ju som sagt inte få det till att Nerijus är oskyldig, bara förmedla att jag tycker vissa saker är ofullständiga.
Tycker fortfarande att en av de mest ofullständiga sakerna är bristen på pejlning av litauernas mobiler. De som dödade och gömde mamman i Trollhättan blev ju väldigt avslöjade av sina mobiler bl.a.
1. Jag tar det igen och förtydligar: De greps inte förrän på fredag=det fanns ingen mobil att pejla innan dess. Det gjordes däremot masttömning som inte gav nåt.
Det är således ingen brist. Det är inte ofullständigt

2. Nej - han blev inte väldigt avslöjad av sina mobiler i Trollhättan. Det är en kedja av indicer han föll på till skillnad mot detta fall med DNA .
Det var EN person som mördade.

Tätort versus glesbygd och mindre master.
... Oavsett så nekar han och blir dömd.
Senast redigerad av develi 2016-06-04 kl. 14:46.
2016-06-04, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrfix
Du kan ju inget om hundar, det märks...
Hur skulle hunden kunna markera att det funnits en kropp i bilen om den
var inplastad eller på annat sätt varit emballerad?
Och efter fem dagar av skitlukt från NB i bilen?
Visste hunden att den letade efter Lisa?
Visade hundföraren en bild och sen skulle hunden kolla om lukten fanns där?
Luktar en helt nyligen dödad människa annorlunda än en levande?
Vilken annan bil skulle ha varit mer intressant för hunden att sniffa i?
Hur var det nu igen?
Var Lisa i ladan eller inte?

Vad var det du inte fattade? Hade kroppen hanterats så som åklagaren påstått hade hunden markerat - den var i ladan 5 timmar senare.

Ingen har löst hur kroppen kom till Martorp. Polisen har gått igenom NB:s bil fram o tillbaka femtielva ggr utan att hitta endaste lilla DNA-spår från Lisa. Men just det. Bilen transporterades till Göteborg. Långt från Skövdepolisens klåfingrighet.

Däremot avfärdades sparrisbilen ( vem transporterar sparris i luckan i bagaget?) väldigt snabbt - till och med så snabbt att de inte ens hann ta kort på sparrisen. Den bilen som var blodig i baksätet.
2016-06-04, 15:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Vad var det du inte fattade? Hade kroppen hanterats så som åklagaren påstått hade hunden markerat - den var i ladan 5 timmar senare.

Ingen har löst hur kroppen kom till Martorp. Polisen har gått igenom NB:s bil fram o tillbaka femtielva ggr utan att hitta endaste lilla DNA-spår från Lisa. Men just det. Bilen transporterades till Göteborg. Långt från Skövdepolisens klåfingrighet.

Däremot avfärdades sparrisbilen ( vem transporterar sparris i luckan i bagaget?) väldigt snabbt - till och med så snabbt att de inte ens hann ta kort på sparrisen. Den bilen som var blodig i baksätet.
Sluta tjata om skit hela tiden. Ladan genomsöktes för att hitta Lisa som person - inte krim.tekniker.
Bilen var utan spår vilket inte är nåt märkvärdigt om hon var inplastad.
2016-06-04, 15:40
Medlem
mrfixs avatar
Citat:

Vad skulle den markera?
Hunden letade efter Lisa levande.
Inte luktade det lik i ladan eller mjölkrummet heller.
Han var borta från ladan innan någon sådan lukt hann bildas.
Äcklet NB hade ju bråttom hem till sina patetiska alibiförsök.
Skypandet med kommandoran och pizzaköp med lögnhalsen Irina.
Vilket också fyra vittnen som såg honom kunnat redogöra för.
Racerfart både till och från Martorp.
Alltså har åklagaren redogjort för hur offret kom till Martorp.
Att du inte fattar varför man inte har hittat spår i bilen förstår jag mycket väl.
Du försvarar ju din gulleplutt NB och är därför helt faktaresistent.
Den stackars missförstådde balten som är utsatt för den största komplott
som någonsin har ägt rum i Sverige, du är bara ett stort skämt...
I vems bil har offret transporterats bort enligt dig.
2016-06-04, 16:11
Medlem
Grandiosos avatar
Från intervjun med målsägarbiträdet Tore Brandtler:

Det är svårt att titta in i en människa, men utåt sett har de klarat det här överraskande bra. Men självklart finns sorgen där och det är väl också därför de inte så gärna vill prata om det med media. Nu närmar det sig ett år och det blir naturligtvis känslomässigt jobbigt.

Han pratar om Lisa Holms närmsta familj: mamma, pappa och storasyster. De som förlorade sin yngsta dotter på grymmast möjliga vis. Fortfarande vet de inte varför.

Så fullkomligt meningslöst. Jag vill hävda att det var slumpen som gjorde att det blev Lisa. Hon var sist kvar på platsen och hade dödlig otur.

Det låter som att du är ganska imponerad över hur familjen hanterat det här?

Jag är imponerad över hur de har tagit det, men sen är jag fullkomligt införstådd med att det är skillnad på vad man visar upp utåt och vilka tankar som finns när man ska sova på kvällen. Sorgen efter Lisa måste finnas där hela livet. Och om man ser det framöver måste det vara systern som har den största saknaden. Föräldrar blir äldre och faller bort, men syskonen har man i regel kvar. Och det var bara de här två flickorna.

http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/han-fr%C3%A5gade-ut-lisa-holms-m%C3%B6rdare-h%C3%B6ll-p%C3%A5-att-n%C3%A5-ut-till-honom-1.2231864
2016-06-04, 18:56
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
Jag håller med. Beror lite på vilka glasögon man bär för stunden. APS tror jag inte alls på gällande NB. Sen är det iofs ingen hemlighet att påfallande många med drag av APS är föremål för utredningar på RPK. Och det stämmer som du påtalar att funktionshindret blir uppenbart tidigt, om inte redan i förskolan.
I vilket fall är NB tidigt störd i sin utveckling med en märklig relation till modern. Egentligen har vi tycker jag en ganska hyfsad bild av NB parallelt som utländska fallbeskrivningar undan för undan har berikat bilden och våra värsta aningar bekräftats.
Åter till frågan om hypotetisk psykiatrisk diagnos beträffande Nerijus.
Diagnosen är inte personen utan sätts för att finna en för adekvat behandling. Personlighetsstörningarna är inte heller förändrade i den nya diagnosmanualen DSM 5. Enda riktiga förändringen är att APS tagits bort och återfinns bland Autismspektrastörningar.

"Det finns i både ICD-10 och DSM-IV en diagnos för ospecificerad personlighetsstörning, vilken ska användas när de generella kriterierna för personlighetsstörning är uppfyllda men inte tillräckligt många specifika kriterier föreligger för någon enskild personlighetsstörning. Diagnosen ospecificerad personlighetsstörning kan också användas om en och samma individ uppfyller kriterier för mer än en specifik personlighetsstörning.

Det är ett välkänt fenomen och diagnostiskt problem att de specifika diagnoskriterierna överlappar varandra. Exempelvis finns nedsatt empatisk förmåga i kriterierna för såväl narcissistisk som antisocial personlighetsstörning. Detta kan skapa något som ser ut som egentlig komorbiditet (samsjuklighet/min anm), att en person har flera personlighetsstörningar. Sådan komplex problematik förekommer, men vanligare är att de överlappande diagnoskriterierna, om man bara räknar ihop dem utan att se till deras innehåll, gör att problematiken verkar mer komplex än vad den är. "

Källa: Författare leg psykolog Olov Svensson och med dr, överläkare Christian Möller, båda Rättsmedicinverket. Granskare har varit Professor emeritus Lil Träskman-Bendz, Avdelning Psykiatri, Institutionen för Kliniska vetenskaper i Lund/Lunds Universitet.
Uppdaterad 2016-01-08
http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=4850

Man blir kanske inte klokare av mitt inlägg men begreppen är viktiga.
Min slutsats beträffande Nerijus kliniska diagnos landar på Ospecifierad personlighetsstörning då han fyller ett antal kriterier för flera personlighetsstörningar. I grund och botten är en adekvat behandling av honom den stora prövostenen. Hursomhelst ser prognosen mörk ut för behandling av psykopater av Nerijus dignitet.
Senast redigerad av arkmike 2016-06-04 kl. 19:55.
2016-06-04, 20:44
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Återtog boken (Vronsky; serial killers) och såg detta om Peter Woodcock (ändrat sen till David Krueger) som är en vidrig seriemördare av bl.a. 3 barn.

"Upon being arrested Woodcock feared only one thing: " My fear was that mother would find out. Mother was my biggest fear. I didn't know if the police would let her at me."

Denna sägs vara psykopat där terapin blev rena tipslektioner istället och då ingen behandling bet på honom fördes han till Brockville Psychiatric Hospital. Där mördar han en annan patient. Han sågs onanera i cellen hela natten och på morgonen fick han frukost. Han fann det ironiskt att han skulle behöva mörda för att få ägg och bacon som han inte ätit på 5 år.
Ja, jo.. i och för sig. Det beror ju på hur man ser tillvaron.

Hur som haver:
Flertal såsom Brudos, Woodcock, Gein, Kemper, Sutcliffe, Kallinger, Shawcross har en komplicerad relation till sin mor. Hysterisk och överbeskyddande, kontrollerande och dominant, konstig syn på det sexuella, bestraffande eller ignorant finns med i bilden. Eller den person som har rollen som en vårdare (uppfostran, anknytning).
Sen finns givetvis andra riskfaktor som påverkar (kringflackande, fosterhem, våld,övergrepp, droger etc). Eller att anses ha fel kön, förskjuten, ignorerad, inte vara önskad öht. Sen beror det väl på individens sårbarhet i sig.

Väldigt ofta ses ensamhet vara en gemensam nämnare hos seriemördare och inte alltid beroende på att barnet är mobbat/utfryst; flera väljer ensamheten. Har nog även med predisponering att gå in i dagdrömmeriet, fantasivärlden att göra också. Har även sett psykopater beskrivit själva att de föredrar ett fåtal kring sig då det tar på krafterna att låtsas vara intresserad av andra människor och spela trevlig och empatisk. I skogen, ensam på trappan eller via att flacka runt i bilen kan man vara sig själv nämligen.

För övrigt blir andra nervösa av folks närvaro då de inte vet hur de ska interagera. Detta tar också på krafterna - som Henry Lee Lucas beskrev om att mesta tiden var han ensam.
Han berättar även om samma snedvridna barndom som Brudos dvs att hans mor klädde honom som en flicka och att han hade långt hår.
För övrigt finns det ingenting som fungerar i hans uppväxt. Hans alkoholiserade far dog sen i en snödriva och sin prostituerade mor mördar han.

Shawcross sägs ha APS så det vete tusan med hans extrema berättelser han åberopade inför rätten om sin familj. FBI agenten Ressler kontrollerade hans berättelser kring PTSD och det var en lögn (finns att läsa om i boken Whoever Fights Monsters).
Det var säkert inte en oproblematisk relation men en del får nog tas med en nypa salt utifrån varför de berättar (påföljdsfråga) samt ha det det grandiosa draget om APS eller psykopati i åtanke. Misshandel, fosterhem, journaler eller syskon som kan bekräfta är en annan sak.

Kanske har alla dessa psykopater konstiga morsor, eller så blir morsorna konstiga, hysteriska och överbeskyddande av att ta hand om och skydda den konstiga sonen som dykt upp i den övrigt normala familjen.

När ett barn är annorlunda och avvikande, plågar djur och har svårt att skaffa vänner så kanske vårdnadshavaren ( hysteriska mamman) också ter sig/blir avvikande till sättet. Försvarar och skyddar märkliga beteenden för det är ju trots allt hennes unge vad som än händer.

Nu menar jag inte familjer där det är konstaterat att uppväxten är trasig utan vill bara påpeka att allt kanske inte alltid är som det ser ut, eller som psykopaten berättar.
2016-06-04, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrfix
Vad skulle den markera?
Hunden letade efter Lisa levande.
Inte luktade det lik i ladan eller mjölkrummet heller.
Han var borta från ladan innan någon sådan lukt hann bildas.
Äcklet NB hade ju bråttom hem till sina patetiska alibiförsök.
Skypandet med kommandoran och pizzaköp med lögnhalsen Irina.
Vilket också fyra vittnen som såg honom kunnat redogöra för.
Racerfart både till och från Martorp.
Alltså har åklagaren redogjort för hur offret kom till Martorp.
Att du inte fattar varför man inte har hittat spår i bilen förstår jag mycket väl.
Du försvarar ju din gulleplutt NB och är därför helt faktaresistent.
Den stackars missförstådde balten som är utsatt för den största komplott
som någonsin har ägt rum i Sverige, du är bara ett stort skämt...
I vems bil har offret transporterats bort enligt dig.

Detta har vi avhandlat MÅNGA gånger i tråden.
Hunden spårar, söker och letar (och vid behov skyddar).
Den markerar alltså allt.
En kropp som hanteras som åklagaren påstår missar ingen hund i tjänst.
Det behövs inte många molekyler.
2016-06-04, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Sluta tjata om skit hela tiden. Ladan genomsöktes för att hitta Lisa som person - inte krim.tekniker.
Bilen var utan spår vilket inte är nåt märkvärdigt om hon var inplastad.

Varför uttalar du dig om tjänstehundar när du ingenting vet om hundar?

Är det Gerds plastlituaer som spökar i din hjärna nu? Dom som helt omotiverat hamnade i fupen. Just av det skälet du nu anför.
Logik är inte din starka sida - det går inte plasta in utan att det lämnar spår någonstans. Hur i hela fridens namns skulle NB hinna det och varför när han ändå droppade 10 ologiska och sporadiska (och av Niklas Lindström förutsagda) DNA-spår.

Det är ingen som kommer förbi den viktiga "detaljen" att ingen vet hur och när kroppen kom till Martorp. Liksom hur och när och av vem mobildelarna placerades ut.
2016-06-04, 21:01
Medlem
Citat:
Detta har vi avhandlat MÅNGA gånger i tråden.
Hunden spårar, söker och letar (och vid behov skyddar).
Den markerar alltså allt.
En kropp som hanteras som åklagaren påstår missar ingen hund i tjänst.
Det behövs inte många molekyler.
Och hur vet du att området runt byssjan blivit avsökt med hund? Kan inte påminna mig att ha läst det men länka gärna. Vad det nu har för betydelse.
2016-06-04, 21:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Kanske har alla dessa psykopater konstiga morsor, eller så blir morsorna konstiga, hysteriska och överbeskyddande av att ta hand om och skydda den konstiga sonen som dykt upp i den övrigt normala familjen.

När ett barn är annorlunda och avvikande, plågar djur och har svårt att skaffa vänner så kanske vårdnadshavaren ( hysteriska mamman) också ter sig/blir avvikande till sättet. Försvarar och skyddar märkliga beteenden för det är ju trots allt hennes unge vad som än händer.
Nu menar jag inte familjer där det är konstaterat att uppväxten är trasig utan vill bara påpeka att allt kanske inte alltid är som det ser ut, eller som psykopaten berättar.
Självklart är inte allt som psykopaten säger sant - det har jag nyss skrivit så det behöver knappast upprepas. Hela högen är dock inte psykopater (patologiska lögnare) och jag kan nog med gott samvete säga att de här mödrarna INTE ska försvaras om man fördjupar sig i ämnet seriemördare. Vi snackar inte lite överbeskyddande eller neurotisk här inte..
2016-06-04, 21:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Varför uttalar du dig om tjänstehundar när du ingenting vet om hundar?

Är det Gerds plastlituaer som spökar i din hjärna nu? Dom som helt omotiverat hamnade i fupen. Just av det skälet du nu anför.
Logik är inte din starka sida - det går inte plasta in utan att det lämnar spår någonstans. Hur i hela fridens namns skulle NB hinna det och varför när han ändå droppade 10 ologiska och sporadiska (och av Niklas Lindström förutsagda) DNA-spår.

Det är ingen som kommer förbi den viktiga "detaljen" att ingen vet hur och när kroppen kom till Martorp. Liksom hur och när och av vem mobildelarna placerades ut.
Så jag vet inget om hundar? Backa du i tråden.

Vad du yrar om gällande Gerd har jag däremot inte en susning om.

SJÄLVKLART går det att plasta in en kropp, lägga ut ett underlag och det blir inte en enda kontaktyta för sekundär överföring. Han är inte minsta unik.

Han har kört henne till Martorp i samband med mordet, iakttagen i hög hastighet. Är du av annan åsikt; gå till alternativa tråden och leverera. Du tillför inget med ditt jävla gnäll utan substans.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in