2016-06-04, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenH
I handlingarna och med stöd av alla bevis och vittnen, så är det klart att NB blev tagen med
fingrarna i kakburken.

Han blir chockad och gör allt för att förneka hela händelsen.
Det är inte svårt att se i video klipp och granskning av hans utsagor.
Han vill vara oskyldig...Han vill inte inse hur han är...och vad han gjort.
Det är en svårt störd person som gör allt och förnekar allt han anklagas för.

Han är näst intill ett typexempel på en person som nekar för att han vill vara oskyldig.

Det är samma inövade svar. Han vill inte säga mer för då blir det problem med att minnas vad sagts.

En som däremot är oskyldig har inga problem med att prata. Tvärtom det blir nästan en desperat svada. Denne behöver ju inte heller lägga på minnet vad som sagts.
2016-06-04, 02:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det brittiska mordfallet Georgia Williams från 2013 - 17 år var hon också vid sin död och mördad genom hängning likaså
Hemskt. Men mycket välskrivet.
..Och flertal partier går att applicera på detta rättsfall.

"Her cruel and evil death has left her family crushed, devastated, absolutely broken hearted. The fact of her death, the way in which it was conceived, planned, and executed, and its unspeakable aftermath has almost overwhelmed them."

"the predominant theme was a fatal assault on a young woman followed by acts of sexual violation."

"You then suddenly pulled the noose tight, using considerable force to do so, securing her death by hanging (..) You then, as you had envisaged, enjoyed the spectacle of her final ghastly minutes as she struggled for life knowing that she had been betrayed and that she was facing death.

Citat:
b. The murder was anticipated and designed to give sadistic and sexual pleasure. You watched Georgia die in circumstances where you could have saved her, doing so was a central part of your pleasure.
Citat:
e. You then treated her body with contempt, dumping it in a remote spot, far from home, naked, without burial, intending that it should not be found for a long time during which it would be vulnerable to the ravages of nature.
Citat:
The sentence I pass is one of life imprisonment. '
The early release provisions are not to apply to you.
I make a whole life order.
2016-06-04, 03:12
Medlem
develis avatar
Citat:
I handlingarna och med stöd av alla bevis och vittnen, så är det klart att NB blev tagen med
fingrarna i kakburken.
Han blir chockad och gör allt för att förneka hela händelsen.
Det är inte svårt att se i video klipp och granskning av hans utsagor.
Han vill vara oskyldig...Han vill inte inse hur han är...och vad han gjort.
Det är en svårt störd person som gör allt och förnekar allt han anklagas för.[/b]
Vi kan också se vad Ulf Åsgård säger om situationen:
Diagnos vet vi inte. Det fanns inte ett behov av RPU. Håll du fast vid att han är chockad, förnekar och har sig - jag tror dock inte det minsta på detta.
Åsgård talar om svår personlighetsstörning. Här är mer från honom:
Citat:
Enligt åtalet ska den misstänkte ha mördat Lisa Holm och gömt undan kroppen på mindre än en timme, åkt hem och skypat med en anhörig i en halvtimme och sedan kört i väg med sin fru för att handla pizza.
Om en gärningsman agerar så: vad säger det dig?
Att han är förhållandevis befriad från sådana saker som empati, skuld och ånger, säger Ulf Åsgård.
http://www.expressen.se/gt/nerijus-bilevicius-35--en-psykologisk-gata/
2016-06-04, 03:31
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är rätt begreppsförvirrande. Delvis lika, sen inte alls. En viss del behandlingsbart, nästa inte.
Sen sekundär, primär och sociopat (som förekommer mkt i utländsk litteratur). Kärnan i APS är asocialt beteende medan kärnan i psykopati är ett stört känsloliv (emotionella och interpersonella personlighetsdrag) varav antisocialt beteende snarare blir dess produkt. Enligt DSM krävdes det väl ha visat sig före 15 års ålder gällande APS. Gemensamma dragen är väldigt många.

Ja, jag lutar åt att det blir poängsättning på NB. Är han grandios så blir han väl glad om han hamnar bortåt 40. Jag vann!!

Jag håller med. Beror lite på vilka glasögon man bär för stunden. APS tror jag inte alls på gällande NB. Sen är det iofs ingen hemlighet att påfallande många med drag av APS är föremål för utredningar på RPK. Och det stämmer som du påtalar att funktionshindret blir uppenbart tidigt, om inte redan i förskolan.
I vilket fall är NB tidigt störd i sin utveckling med en märklig relation till modern. Egentligen har vi tycker jag en ganska hyfsad bild av NB parallelt som utländska fallbeskrivningar undan för undan har berikat bilden och våra värsta aningar bekräftats.
2016-06-04, 08:22
Medlem
Citat:
Att NB har personlighets störningar råder det ingen tvekan om.

Narcissistisk personlighetsstörning.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Narcissistisk_personlighetsst%C3%B6rning

Narcissism.

http://www.mabra.com/tillsammans-med-en-narcissist/

Narcissisterna anser att de är exceptionella, står över alla
andra och att de förtjänar mer än andra
.
http://socialpsykologi.twice.se/narcissistisk_personlighet.html

Inte en minsta täcken att NB har narcissistisk personlighetsstörning.
2016-06-04, 09:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Diagnos vet vi inte. Det fanns inte ett behov av RPU. Håll du fast vid att han är chockad, förnekar och har sig - jag tror dock inte det minsta på detta.
Åsgård talar om svår personlighetsstörning. Här är mer från honom:

En person som har begåt ett grovt mord, vill naturligtvis inte bli upptäckt.
NB begick det tragiska mordet på Lisa och trodde han skulle klara sig
ifrån att bli avslöjad.
Men..det började att krylla av folk runt honom.
Massor av personer ifrån MP, och militärer samt massa poliser.

Naturligtvis så blir han chockad av det massiva pådraget.
NB måste snabbt skaffa sig alibi, ifrån sin bror och hustru.
Han hade inte förstått att ett sådant pådrag kunde existera.
Naturligtvis inser han att han kan bli avslöjad av alla dessa
personer och att Lisa ska hittas.
Det begriper ju till ock med en 7 åring... att han blev chockad av att
1000 tals personer började att krylla runt honom, där han begått
mord på en liten flicka.

En person med personlighetsstörningar har svårt att inse verkligheten.

Personer med borderline är också mycket impulsiva vilket kan göra
dem till en fara för sig själva och andra.
Det kan handla om vårdslöshet i trafiken, sexuell äventyrlighet eller
drogmissbruk.
Impulsiviteten tillsammans med intensiva och snabbt skiftande känslor
kan leda till känsloutbrott som omgivningen har svårt för att förstå
sig på eller rent av slagsmål med andra personer.

Vilka olika personlighetsstörningar finns det?
För att standardisera beskrivningen och tolkningen av mentala störningar
har klassifikationssystem skapats.

I dagsläget finns det två etablerade klassifikationssystem för mentala
störningar:
Den internationella klassifikationen över sjukdomar (ICD-10) publicerad
av Världshälsoorganisationen (WHO) och amerikanska psykiatriska samfundets
(APA) klassifikationssystem, Diagnostisk och statistisk manual över mentala
sjukdomar (DSV-IV).
http://web4health.info/sv/answers/psy-personality-overview.htm
2016-06-04, 10:28
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Inte en minsta täcken att NB har narcissistisk personlighetsstörning.
NB visar alla tecken på att ha en narcissistisk personlighetsstörning.
Ovedersägliga vetenskapliga fakta konkurrerar ibland ut lekmannaåsikter.
2016-06-04, 11:34
Medlem
Mictlancihuatls avatar
Tack för många respektfulla svar på mina funderingar. Jag ville ju som sagt inte få det till att Nerijus är oskyldig, bara förmedla att jag tycker vissa saker är ofullständiga.
Tycker fortfarande att en av de mest ofullständiga sakerna är bristen på pejlning av litauernas mobiler. De som dödade och gömde mamman i Trollhättan blev ju väldigt avslöjade av sina mobiler bl.a.

Sedan smög det in sig ett fel i min sista fråga igår. Det skulle stått bils och inte bild. Alltså om det går att se om och när en bil har använts genom datorn i bilen. Fast nu var det ju inte den senaste modellen litauerna använde, så det kanske inte är en aktuell fråga öht.
2016-06-04, 12:22
Medlem
[quote=A1HORNYLAD|57465414]Vad jag läst här i tråden bl.a. börjar ett lik lukta inom ca 20 min från dödens inträde. Det gäller att vara snabb i vändningarna alltså. Men jag vet inte om lukten tränger igenom ev. plast.

Det gjordes sök med likhund utanför byssjan, efter att Lisa hittats. Hunden markerade ej, vilket stärker tanken att hon förts dit mkt kort tid efter sin död
Senast redigerad av Vastmanlanning 2016-06-04 kl. 12:24. Anledning: Felpost
2016-06-04, 13:51
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Han frågade ut Lisa Holms mördare: "Höll på att nå ut till honom"
http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/han-fr%C3%A5gade-ut-lisa-holms-m%C3%B6rdare-h%C3%B6ll-p%C3%A5-att-n%C3%A5-ut-till-honom-1.2231864
Citat:
Skövde-advokaten Tore Brandtler har försvarat mördare förr. Men när han fick frågan att företräda mannen som misstänktes för mordet på Lisa Holm, sa han bestämt nej. GP har träffat advokaten som istället valde att bistå en familj i sorg.
Citat:
– Första dagen när han frågades ut då höll jag på att nå fram till honom. Han påstod att han aldrig hade träffat Lisa och då svarade jag: "Men då måste du kunna förklara varför ditt DNA finns på insidan av hennes byxor. Nu har du chans att erkänna". Då började han gråta och berättade att han också har en dotter. Men sen kom vi inte längre.
2016-06-04, 14:19
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mictlancihuatl
Tack för många respektfulla svar på mina funderingar. Jag ville ju som sagt inte få det till att Nerijus är oskyldig, bara förmedla att jag tycker vissa saker är ofullständiga.
Tycker fortfarande att en av de mest ofullständiga sakerna är bristen på pejlning av litauernas mobiler. De som dödade och gömde mamman i Trollhättan blev ju väldigt avslöjade av sina mobiler bl.a.

Sedan smög det in sig ett fel i min sista fråga igår. Det skulle stått bils och inte bild. Alltså om det går att se om och när en bil har använts genom datorn i bilen. Fast nu var det ju inte den senaste modellen litauerna använde, så det kanske inte är en aktuell fråga öht.

Angående vittnesiakttagelser måste man hela tiden ha med sig att när en person som senare avgörs/används som vittne, noterat någonting som i förväg inte var tänkt att sparas i "hårddisken", ska beskrivningar tas för vad dom är - Grova.
Vad beträffar vittnena var detta förmodligen en helt vanlig Söndag utan anledning att fästa uppmärksamhet vid detaljer, precis som människor överlag fungerar så länge det inte uppstår något som avviker kraftigt.
Detta gäller givetvis även för en person som dagen innan är ute på en helt vanlig joggingtur och blir stoppad av en person som ber om vägbeskrivning utan att utmärka sig något speciellt mer än lite väckt olustkänsla.
Den sammanlagda beskrivning av litauernas Sharan är med detta sagt, relativt stark.

Instämmer i övrigt om att vissa saker är ofullständiga, men det kommer nog förbli så utifall ett erkännande inte avläggs med tiden.
2016-06-04, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mictlancihuatl

Inte nog med att jag på ort och ställe undersökte relevanta aspekter av Adrianas iakttagelser jag har också översiktligt undersökt mobilnätets förmåga därstädes.
Jag klickade på pilknappen på kartappen på min iPhone 4 vid kopplingsstationen och fick veta att jag befann mig i Blombergs hamn (eller om det var badplatsen). Vid mopedparkeringen fick jag veta att jag befann mig på tvärvägen till "hamnvägen" (som Adriana befann sig på då Nerijus siktade henne av allt att döma). Tvärvägen löper parallell med länsvägen. Först när jag hade fri sikt mot masterna tvärs över Kinneviken blev angivelserna nåt så när korrekta. En av mina teser är att närheten till stora plåttak stör positioneringen. Om man sedan går in under ett plåttak blir det etter värre. Den polis som sa att pejling inte gav nåt hade nog helt rätt i det och var inte tvungen att säga så utifrån någon lagstftning till skydd för medborgerlig integritet som någon antytt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in