2015-08-08, 23:10
  #25
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon84
Vilka mediciner har du provat då? Jag har typ ätit 5st preparat innan jag "hittat rätt".

Om det har jag bara en sak att säga: det är lyxigt få!
Citera
2015-08-08, 23:11
  #26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av plasticitet
Jag fick svettningar utav venlafaxin och sa till psykiatrikern att jag vet ett läkemedel som används mot det om man får de biverkningen, läkaren slog in namnet på datan, läste lite om det och sa sedan att hon inte känner till den medicinen och jag får istället gå till vårdcentralen om jag vill prova den.
Var läkaren amatör eller, borde inte läkaren känna till sånt där då svettningar är inte så ovanligt vid psykofarmaka?

Inte nödvändigtvis, kan varit någon som inte haft mycket erfarenhet dock. En psykiatriker ska man komma ihåg är specialist på psykiska sjukdomar, tillstånd och störningar och såklart i viss mån psykofarmaka. En allmänläkare, vilket man ofta finner på Vårdcentralen är däremot specialist inom allmänmedicin och är troligen mer påläst inom hur man tacklar ökad svettningar. Däremot lär läkaren inte vara påläst hur man behandlar läkemedelsinducerade svettningar på just psykofarmaka.

Det är dock slappt gjort av psykiatrikern att inte läsa på om antikolinergika mot dina svettningar, få lite mer på fötterna, och sedan återkomma. Men som vanligt slussar man runt patientfall som man inte orkar engagera sig i.

Det är den här typen av läkare som valt fel specialisering, eller yrke, och inte brinner för utöka sin kunskap inom medicin. Vanligt förekommande hos psykiatriker, förståeligt ibland då det ofta är ett otacksamt och svårt uppdrag man gör.
Citera
2016-05-26, 00:27
  #27
Medlem
Hallåhallå

Undrar hur ni andra GADdare klarar av att jobba. Har ni fått anpassa ert jobb efter sjukdomen? kanske välja bort jobb ni egentligen skulle vilja ha, för att det är för krävande?

Är jag dömd till ett yrkesliv som bibliotekarie eller tentavakt?
Citera
2016-05-26, 15:12
  #28
Medlem
Fiskfjolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agrud
Hallåhallå

Undrar hur ni andra GADdare klarar av att jobba. Har ni fått anpassa ert jobb efter sjukdomen? kanske välja bort jobb ni egentligen skulle vilja ha, för att det är för krävande?

Är jag dömd till ett yrkesliv som bibliotekarie eller tentavakt?


Fan bibliotekarie hade varit ett drömjobb för mig.
Jag jobbar på ett LSSboende. Och jag har turen att JUST det här boendet är JÄVLIGT tungt.
Brukare som får bete sig hur fan som helst, och en enhetschef som inte vågar sätta ner foten.

Jag har mått jävligt dåligt emellanåt så att jag fått ringa mig sjuk med "feber." Men jag mår bättre nu när jag står på venlafaxin och mirtazapin.
Citera
2016-05-26, 16:02
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskfjoll
Fan bibliotekarie hade varit ett drömjobb för mig.
Jag jobbar på ett LSSboende. Och jag har turen att JUST det här boendet är JÄVLIGT tungt.
Brukare som får bete sig hur fan som helst, och en enhetschef som inte vågar sätta ner foten.

Jag har mått jävligt dåligt emellanåt så att jag fått ringa mig sjuk med "feber." Men jag mår bättre nu när jag står på venlafaxin och mirtazapin.

Å det låter tufft:/ kolla efter jobb kanske? Eller bibliotekarieplugg!
Citera
2016-06-02, 08:46
  #30
Medlem
Fiskfjolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agrud
Å det låter tufft:/ kolla efter jobb kanske? Eller bibliotekarieplugg!


Jag ska byta jobb men det är svårt när man som knappt har någon annan erfarenhet i andra jobb.
Citera
2016-06-02, 14:51
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon84
Cymbalta + Ditropan + Magnesium. Ångestfri, lugn, fokuserad. Helt galet
Vilken styrka på denna kombination? Skicka gärna p.m om du inte har lust att dela.

Tacksam för svar.
Citera
2016-06-03, 15:04
  #32
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veu
Vilken styrka på denna kombination? Skicka gärna p.m om du inte har lust att dela.

Tacksam för svar.

Pm hit och PM dit! xD

Anledningen att han äter Duloxetin är nog för att SNRI-er som Duloxetin (cymbalta) och Venlafaxin nyligen blivit bevisade som dom mest effektiva medlen mot ångestsjukdomar - GAD inkluderad.

Magnesium har inte så mycket bevis som behandling mot GAD, men om hon hade en kraftig magnesiumbrist så kan jag tänka mig att det ger resultat.

Iallafall... Här är lite referenser till möjlig dosering av både Cymbalta och Magnesium:

Cymbalta (duloxetin): 120 mg. (tror det behövs en redigare dos till dom som är svårare fall)
Magnesium: 400 mg (Citrat eller *L-TREONAT!* <-- ^^)


Ditropan är ju då bara mot svettningar - så såvida du inte har extrema problem med sånt så bör du låta bli den - såna här starkare Antikolinerga preparat kan ge väldigt otrevliga biverkningar - överlag är den främsta att man blir... "dum" - konstant yrsel och hjärndimma, flertalet kognitiva förmågor försvagas.

-----------------
Referenser:
Hur bra Duloxetin är mot GAD - A randomized, placebo-controlled study of duloxetine for the treatment of children and adolescents with generalized anxiety disorder.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25791145

dosering Duloxetin (Cymbalta)
Duloxetine: a review of its use in the treatment of generalized anxiety disorder.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19480470

Citat:
Duloxetine 60-120 mg once daily was also more effective than placebo in preventing or delaying relapse in responders to duloxetine in a longer-term study

Mineralnivåer hos GAD-patienter och friska: Comparative analysis of serum zinc, copper, manganese, iron, calcium, and magnesium level and complexity of interelement relations in generalized anxiety disorder patients.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23754591
Den studien fann faktiskt ingen skillnad i magnesiumnivåerna, istället var det Zink som var lägre vid GAD.
Citat:
Significantly decreased (p < 0.05) serum Zn concentration was found in the patient group compared to the control group while serum level of Cu, Mn, and Fe was significantly (p < 0.05) higher, but the differences of the concentration of Ca and Mg between the patient and control groups were not significant (p > 0.05).

Magnesium in Prevention and Therapy
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4586582/
(i studien ovan så var bevisen för ångest återigen dåliga, men den påvisar massor av andra hälsonyttiga effekter)

Magnesium minskar ångest vid Borderline sjukdom, men man måste komma ihåg att det är en annan störning än GAD.

[Very low magnesium levels in red blood cells as a significant factor in the etiopathogenesis of borderline disorders].
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26978056

Citat:
The use of Magne B6 Forte (4 tablets/day, 30 days, then 2 tablets/day for 1 year) resulted in a significant increase in the Mg levels in the plasma and erythrocytes, the compensation of anxiety and depressive symptoms, improvement of sleep and general health of the patients, reduced consumption of antidepressants (by 30%).
(4 st Magne B6 Forte innehåller 100 mg magnesium x 4 = 400 mg magnesiumcitrat)
Citera
2016-06-03, 19:38
  #33
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Pm hit och PM dit! xD

Anledningen att han äter Duloxetin är nog för att SNRI-er som Duloxetin (cymbalta) och Venlafaxin nyligen blivit bevisade som dom mest effektiva medlen mot ångestsjukdomar - GAD inkluderad.

Magnesium har inte så mycket bevis som behandling mot GAD, men om hon hade en kraftig magnesiumbrist så kan jag tänka mig att det ger resultat.

Iallafall... Här är lite referenser till möjlig dosering av både Cymbalta och Magnesium:

Cymbalta (duloxetin): 120 mg. (tror det behövs en redigare dos till dom som är svårare fall)
Magnesium: 400 mg (Citrat eller *L-TREONAT!* <-- ^^)


Ditropan är ju då bara mot svettningar - så såvida du inte har extrema problem med sånt så bör du låta bli den - såna här starkare Antikolinerga preparat kan ge väldigt otrevliga biverkningar - överlag är den främsta att man blir... "dum" - konstant yrsel och hjärndimma, flertalet kognitiva förmågor försvagas.

-----------------
Referenser:
Hur bra Duloxetin är mot GAD - A randomized, placebo-controlled study of duloxetine for the treatment of children and adolescents with generalized anxiety disorder.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25791145

dosering Duloxetin (Cymbalta)
Duloxetine: a review of its use in the treatment of generalized anxiety disorder.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19480470



Mineralnivåer hos GAD-patienter och friska: Comparative analysis of serum zinc, copper, manganese, iron, calcium, and magnesium level and complexity of interelement relations in generalized anxiety disorder patients.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23754591
Den studien fann faktiskt ingen skillnad i magnesiumnivåerna, istället var det Zink som var lägre vid GAD.


Magnesium in Prevention and Therapy
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4586582/
(i studien ovan så var bevisen för ångest återigen dåliga, men den påvisar massor av andra hälsonyttiga effekter)

Magnesium minskar ångest vid Borderline sjukdom, men man måste komma ihåg att det är en annan störning än GAD.

[Very low magnesium levels in red blood cells as a significant factor in the etiopathogenesis of borderline disorders].
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26978056


(4 st Magne B6 Forte innehåller 100 mg magnesium x 4 = 400 mg magnesiumcitrat)
Tror du långvarig terapi är bättre än medicin mot GAD?
Jag har haft livslång GAD och med hjälpt av 6 års terapi så har 90% procent av diagnosen försvunnit.
Citera
2016-06-04, 08:46
  #34
Medlem
Jo jag är villig och ta dom elaka biverkningarna från preparaten som jag nämnde.
Magnesium kan jag nog skippa dock låter det som.

Tack för svar.
Citera
2016-06-04, 12:57
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Pm hit och PM dit! xD

Anledningen att han äter Duloxetin är nog för att SNRI-er som Duloxetin (cymbalta) och Venlafaxin nyligen blivit bevisade som dom mest effektiva medlen mot ångestsjukdomar - GAD inkluderad.

Magnesium har inte så mycket bevis som behandling mot GAD, men om hon hade en kraftig magnesiumbrist så kan jag tänka mig att det ger resultat.

Iallafall... Här är lite referenser till möjlig dosering av både Cymbalta och Magnesium:

Cymbalta (duloxetin): 120 mg. (tror det behövs en redigare dos till dom som är svårare fall)
Magnesium: 400 mg (Citrat eller *L-TREONAT!* <-- ^^)


Ditropan är ju då bara mot svettningar - så såvida du inte har extrema problem med sånt så bör du låta bli den - såna här starkare Antikolinerga preparat kan ge väldigt otrevliga biverkningar - överlag är den främsta att man blir... "dum" - konstant yrsel och hjärndimma, flertalet kognitiva förmågor försvagas.

-----------------
Referenser:
Hur bra Duloxetin är mot GAD - A randomized, placebo-controlled study of duloxetine for the treatment of children and adolescents with generalized anxiety disorder.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25791145

dosering Duloxetin (Cymbalta)
Duloxetine: a review of its use in the treatment of generalized anxiety disorder.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19480470



Mineralnivåer hos GAD-patienter och friska: Comparative analysis of serum zinc, copper, manganese, iron, calcium, and magnesium level and complexity of interelement relations in generalized anxiety disorder patients.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23754591
Den studien fann faktiskt ingen skillnad i magnesiumnivåerna, istället var det Zink som var lägre vid GAD.


Magnesium in Prevention and Therapy
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4586582/
(i studien ovan så var bevisen för ångest återigen dåliga, men den påvisar massor av andra hälsonyttiga effekter)

Magnesium minskar ångest vid Borderline sjukdom, men man måste komma ihåg att det är en annan störning än GAD.

[Very low magnesium levels in red blood cells as a significant factor in the etiopathogenesis of borderline disorders].
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26978056


(4 st Magne B6 Forte innehåller 100 mg magnesium x 4 = 400 mg magnesiumcitrat)

Det där var ju riktigt bra länkar hörru. Tacktack😊
Citera
2016-06-04, 13:04
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plasticitet
Tror du långvarig terapi är bättre än medicin mot GAD?
Jag har haft livslång GAD och med hjälpt av 6 års terapi så har 90% procent av diagnosen försvunnit.

Jag tror att terapi är helt avgörande för att bli bra. Det är ju mycket tankar och känslor som påverkar måendet, och medicin kan ju inte påverka det "viljestyrda" tänkandet eller vad man ska säga. Medicin tror jag däremot är en för vissa nödvändig grund att stå på!

Vet oxå vissa som faktiskt mår bättre helt utan medicin, att de blir klarare och friare, inte avtrubbade och därmed mer i kontakt med känslor och tankar, men det kräver nog att man kommit en bit i sin sjukdomsbild. Jag har ätit så mycket medicin så länge så vore egentligen intressant att se vem jag är utan haha...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in