2015-02-08, 19:34
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gheheje
eftersom jag har "missbrukarstämpel" så får jag ingenting annat än skit medicin..käkar sertralin och tar theralen provat på atarax o lergigan också men det var riktigt värdelösa läkemedel..

jag får kraftiga panikångest-attacker när jag är ute i folksamlingar..speciellt när man står stilla länge t.ex. i matköer..

går i KBT och det har inte hjälpt ett skit än så länge, har gått i 2 månader nu.

ot:blev ett väldigt deppigt inlägg

Kan ju börja med att säga att 2 månader är ingenting i en KBT-behandling. Trist, men sant. Det tar TID.

I övrigt och för att svara TS: Jag har sedan barnsben varit väldigt orolig och rädd, och min psykolog sa till mig senast nu i veckan att om det inte hade varit för att jag har ADHD och psykos-problematik hade jag varit en typisk renodlad GAD-patient, men pga nämnda saker är det mer svårbehandlat. KBT är effektivt, men som jag sa innan tar det ett tag innan det hjälper och man måste verkligen gå in för det och ta åt sig av behandlingen. När jag fick min ADHD-diagnos och medicin mot det försvann en del av min ångest även om mycket är kvar. Äter bl.a Lyrica just nu, men den har blivit rätt verkningslös så ska sluta med den. Har för mig att jag provade buspiron ett tag, men minns inte vad effekten var. Kanske skulle testa igen.
Citera
2015-02-08, 20:01
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlyn
Villa mediciner äter ni mot ångest? Vilken typ av ångest har ni?
Vill ha en bra medicin som lindrar min ångest.

Provat

Lyrica
Xanor
Antidepressiva - citalopram, Attrax, olika neuroleptika , skräp och sockerpiller

Seroquel + Ergenyl fixar min ångest men kanske inte alls funkar för dig
Citera
2015-02-08, 23:58
  #15
Medlem
Sweeper80s avatar
Valdoxan, Lyrica (för min del) och en jävla massa magnesium dämpar min mycket grova ångest ganska bra. Med tanke på var jag började, vilket dåligt jävla jobb Mirtazapin, olika SSRI och benzo gjorde, så är jag galet impad av dessa tre:s samverkan.
Citera
2015-08-08, 01:54
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Valdoxan, Lyrica (för min del) och en jävla massa magnesium dämpar min mycket grova ångest ganska bra. Med tanke på var jag började, vilket dåligt jävla jobb Mirtazapin, olika SSRI och benzo gjorde, så är jag galet impad av dessa tre:s samverkan.

Cymbalta + Ditropan + Magnesium. Ångestfri, lugn, fokuserad. Helt galet
Citera
2015-08-08, 02:13
  #17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon84
Cymbalta + Ditropan + Magnesium. Ångestfri, lugn, fokuserad. Helt galet

Ditropan säger du, du lider av inkontinens? Är den stressrelaterad? Just Cymbalta används faktiskt effektivt mot inkontinensbesvär, inducerat av stress. Antar att det är därför du delvis står på den?
Citera
2015-08-08, 08:38
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaxardu
Ditropan säger du, du lider av inkontinens? Är den stressrelaterad? Just Cymbalta används faktiskt effektivt mot inkontinensbesvär, inducerat av stress. Antar att det är därför du delvis står på den?

Haha, nej, verkligen inte. Jag äter ditropan mot svettningar då jag får svinmycket ångest av att svettas bland folk och då spänner jag mig ännu mer, vilket förvärrar min GAD. Har typ jämt gått runt med lökar under armarna och svettas floder så fort jag rör på mig sedan typ 3 år tillbaka när min GAD exploderade. Precis fått det för kanske några veckor sedan och det hjälper mig enormt mycket, både fysiskt och psykiskt, svettas typ aldrig längre. (Sen kan jag väl säga att det är svårare att pissa men ändå...). Sen kanske jag inbillar mig men känner mig även lugnare på dem, har för mig att jag läst att de påverkar det parasympatiska nervsystemet. En biverkan av Ditropan är just att man svettas mindre.
Citera
2015-08-08, 18:22
  #19
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaxardu
Ditropan säger du, du lider av inkontinens? Är den stressrelaterad? Just Cymbalta används faktiskt effektivt mot inkontinensbesvär, inducerat av stress. Antar att det är därför du delvis står på den?
Man kan även få ditropan om man får svettningar som biverkning av psykofarmaka.
Citera
2015-08-08, 18:32
  #20
Medlem
lithionits avatar
Har GAD och mer eller mindre ångest hela tiden i olika omfattning (har förvisso många andra diagnoser) tycker att olika psykofarmaka definitivt hjälper, men blir aldrig ångestfri.
Det enda som gör mig helt ångestfri är vanligt hedlig etanol, enda gången jag är helt ångestfri är när jag är rejält full. Tråkigt nog så är alkohol ingen lösning, ångestlindring för stunden men ångesten dagen efter är fruktansvärd, får mkt ångest även om jag inte gjort ngt pinsamt eller så.

Vill slå ett slag för atarax (som många på detta forum har en väldigt negativ inställning till) det funkar också ganska bra för min del vid högre doser > 100 mg. Men blir extremt muntorr av det och får värre mardrömmar (har ptsd) så är inget som jag gärna tar dagligen.
Citera
2015-08-08, 18:51
  #21
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
Har GAD och mer eller mindre ångest hela tiden i olika omfattning (har förvisso många andra diagnoser) tycker att olika psykofarmaka definitivt hjälper, men blir aldrig ångestfri.
Det enda som gör mig helt ångestfri är vanligt hedlig etanol, enda gången jag är helt ångestfri är när jag är rejält full. Tråkigt nog så är alkohol ingen lösning, ångestlindring för stunden men ångesten dagen efter är fruktansvärd, får mkt ångest även om jag inte gjort ngt pinsamt eller så.

Vill slå ett slag för atarax (som många på detta forum har en väldigt negativ inställning till) det funkar också ganska bra för min del vid högre doser > 100 mg. Men blir extremt muntorr av det och får värre mardrömmar (har ptsd) så är inget som jag gärna tar dagligen.
Varför har du ångest?
Citera
2015-08-08, 19:15
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
Har GAD och mer eller mindre ångest hela tiden i olika omfattning (har förvisso många andra diagnoser) tycker att olika psykofarmaka definitivt hjälper, men blir aldrig ångestfri.
Det enda som gör mig helt ångestfri är vanligt hedlig etanol, enda gången jag är helt ångestfri är när jag är rejält full. Tråkigt nog så är alkohol ingen lösning, ångestlindring för stunden men ångesten dagen efter är fruktansvärd, får mkt ångest även om jag inte gjort ngt pinsamt eller så.

Vill slå ett slag för atarax (som många på detta forum har en väldigt negativ inställning till) det funkar också ganska bra för min del vid högre doser > 100 mg. Men blir extremt muntorr av det och får värre mardrömmar (har ptsd) så är inget som jag gärna tar dagligen.

Vilka mediciner har du provat då? Jag har typ ätit 5st preparat innan jag "hittat rätt".
Citera
2015-08-08, 19:25
  #23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av plasticitet
Man kan även få ditropan om man får svettningar som biverkning av psykofarmaka.

Ja, självklart. Tänkte dock att det handlade om just inkontinens då personen även stod på Cymbalta. Hade varit kul med någon som hade lite mer "exotiska" symptom.
Citera
2015-08-08, 21:55
  #24
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaxardu
Ja, självklart. Tänkte dock att det handlade om just inkontinens då personen även stod på Cymbalta. Hade varit kul med någon som hade lite mer "exotiska" symptom.
Jag fick svettningar utav venlafaxin och sa till psykiatrikern att jag vet ett läkemedel som används mot det om man får de biverkningen, läkaren slog in namnet på datan, läste lite om det och sa sedan att hon inte känner till den medicinen och jag får istället gå till vårdcentralen om jag vill prova den.
Var läkaren amatör eller, borde inte läkaren känna till sånt där då svettningar är inte så ovanligt vid psykofarmaka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in