2016-06-03, 15:04
Medlem
freshboys avatar
Att använda kredit på sin aktiedepå / ISK, hur tänker du där?

Personligen gör jag rätt riskabla investeringar, jag vill inte öka risken ytterligare genom att ha belåning också.

Men jag antar att om man investerade lång / kort i mer stabila aktier, då skulle man kunna skruva upp risken lite genom belåning?

Hur tänker du?
Citera
2016-06-03, 15:07
Medlem
Civilrealists avatar
Ja personligen skulle inte belåna mig för att köra med nån slags hävstång. Möjligen om jag satt på nån information som skulle garantera kursuppgång.
Citera
2016-06-03, 15:54
Medlem
Vekrusets avatar
Utan lån kan man vänta ut marknaden.

Men - det är ju en fråga om hur stor risktagare man är. Många stora förmögenheter har byggts med hjälp av lån. Men där hör vi ju bara talas om de som lyckas - inte om majoriteten som slutade panka och skuldsatta.

Jag tar relativt sett stora risker, men föredrar att bara kunna förlora insatsen. Vill inte att det ska kunna sluta med att man är skyldig pengar.
Citera
2016-06-03, 17:50
Medlem
Många skiter på sig så fort de hör ordet "hävstång" eller "lån" helt utan anledning. Bara för att man använder sig av hävstång så innebär det inte att man sitter med 400x hävstång, utan en hävstång på 2-4x är ett jättebra verktyg för att boosta sina intäkter. Själv använder jag mig av derivat för att skapa hävstång i mina innehav och ser inte det som ett problem. Fördelen med att ha en hävstång på sina innehav är att man frigör kapital som kan användas till att anmäla sig till börsnoteringar.
Citera
2016-06-03, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Utan lån kan man vänta ut marknaden.

Men - det är ju en fråga om hur stor risktagare man är. Många stora förmögenheter har byggts med hjälp av lån. Men där hör vi ju bara talas om de som lyckas - inte om majoriteten som slutade panka och skuldsatta.

Jag tar relativt sett stora risker, men föredrar att bara kunna förlora insatsen. Vill inte att det ska kunna sluta med att man är skyldig pengar.

Bara för att du har en hävstång på dina innehav så innebär det inte att du måste bli skuldsatt. Köper du t.ex. optioner så kan du aldrig bli skyldig mer än det du köpt optioner för trots att du har hävstång på ditt innehav.
Citera
2016-06-04, 03:09
Medlem
freshboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xxxxxxxxxxxxxx
Bara för att du har en hävstång på dina innehav så innebär det inte att du måste bli skuldsatt. Köper du t.ex. optioner så kan du aldrig bli skyldig mer än det du köpt optioner för trots att du har hävstång på ditt innehav.

Tack!
Citera
2016-06-04, 08:15
Medlem
Egentligen har ju de allra flesta hävstång utan att veta om det, antingen genom bolån eller CSN-lån. Så länge man gör ett aktivt val att inte amortera dessa lån, utan istället spara i aktier så gör man ett aktivt val att belåna sitt värdepappersinnehav.

Jag använder CSN-lånet till att köpa värdepapper idag, så rent tekniskt har jag hävstång i min portfölj redan, och den kommer öka när jag i framtiden tar bolån som jag inte kommer amortera ner till 0.
Citera
2016-06-05, 03:04
Medlem
freshboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Egentligen har ju de allra flesta hävstång utan att veta om det, antingen genom bolån eller CSN-lån. Så länge man gör ett aktivt val att inte amortera dessa lån, utan istället spara i aktier så gör man ett aktivt val att belåna sitt värdepappersinnehav.

Jag använder CSN-lånet till att köpa värdepapper idag, så rent tekniskt har jag hävstång i min portfölj redan, och den kommer öka när jag i framtiden tar bolån som jag inte kommer amortera ner till 0.

Det har du rätt i. Fördelen är ju att CSN inte ringer upp dig när dina aktier sjunker i värde...
Citera
2016-06-05, 13:13
Medlem
Jag belånar mina aktier. Dock väldigt lite, ca 7% av portföljvärdet.

Då jag inte har några bolån så belånar jag mina aktier för att kunna utnyttja lite av ränteavdraget.
Mina aktier ger direktavkastning på i snitt 4,6%, ca tre gånger mer än vad jag betalar i ränta.

Jag har mestadels stabila utdelningsbolag som jag tänker äga väldigt långsiktigt.

Egentligen borde man öppna ett Nordnet-konto, de har bättre lånevillkor vad jag sett (jämfört med Avanza).
Citera
2016-06-05, 21:38
Medlem
knut_1s avatar
Jag har full förståelse för de som belånar sin portfölj för att satsa "lite till" i stabila utdelande bolag. I dagens lågräntemiljö tjänar man ju just pengar på att ta astronomiska lån för att investera i något som ger bankräntan plus någon stackars procentenhet till. Är emellertid allergisk mot lån, så obelånat för egen del.
Citera
2016-06-05, 23:22
Medlem
Unizeros avatar
Jag hade nog bara belånat mig om jag satt på insider information gällande potentiellt uppköp eller uppgång.
Belåning är en genväg till rikedom, men risken är stor att det bär åt fel håll om man är okunnig.

Hade jag kunnat ta CSN lån hade det nog varit det bästa alternativet om jag hade vart tvungen att belåna mig.
Citera
2016-06-07, 13:32
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xxxxxxxxxxxxxx

Ja, jag känner till att dessa produkter finns. Men jag svarade på TS fråga om lån.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in