Citat:
Ursprungligen postat av
freshboy
Kan du ge exempel på ett annat lika smalt it-jobb? Dvs inte ditt eget men med likande smalhet?
Svårt att säga. Går att konstruera tankar om diverse jobb men frågan är om de existerar i verkligheten, dvs om efterfrågan är stor nog att täcka en heltidstjänst. Finns tusentals smala nischer med efterfrågan idag men kanske inte i morgon. Spänna upp VDI-lösningar, Direct Access, integrera icke-Microsoft klienter i en AD-miljö, och faktiskt få det att fungera etc. Idag löses sånt IMO av folk med tvivelaktig kompetens, dvs googlar hur man gör under tiden man gör det. Frågan är om man hinner bli bra på nåt
innan det blir meningslöst

Annars som utvecklare, Xamarin kanske.
Klientsäkerhet är ett nischat område, men inte lika smalt och med fler duktiga människor att konkurrera med. Mer framtidssäkert dock och hyfsat bra betalt vad jag förstår.
Blir man tillräckligt bra på något som efterfrågas så spårar man in automatiskt. Själv hamnade jag där jag är därför att kollegor lade fler och fler av dessa ärenden på mig tills jag enbart jobbade med det. Och 10, 15 år senare har man blivit ganska bra på det.
Sen gäller det att det inte är för tråkigt, då står man inte ut länge. Jag har de senaste åren mest jobbat på rutin, jag utvecklas inte särskilt mycket längre. Det finns inga kurser kvar att gå, jag kan vad kursledarna kan och man känner nästan alla i landet med samma kompetens.
Hade mitt mål inte varit ekonomiskt oberoende hade jag försökt ta mig in på nåt annat.
Extremt OT, ber om ursäkt för det.