2016-06-02, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exponerad
Klart att nazisterna förväntade sig våld. Det syntes på deras skyddsvästar, sköldar marschkängor och de torpeder som i gula västar gick omkring tåget och kastade sig över några misshagliga.
Men nazisterna möttes inte som förväntat av ett regn av stenar. Nu behöver nazisterna hitta en annan bild de försöker frammana hos sina sympatisörer.
Snälla farbröder på promenad. Väl medvetna om de mord och mordförsök som sker i nazismens namn.

Bilden av en svart kvinna med knu5ten näve är för stark för nazisterna. Hon måste av nazisterna beskrivas som en del av övermakten, som om ändå i skydd av polisen är stenkastare fast hon inte kastar sten.

Men kommentarerna kring bilden som sprids är något helt annat än det du försöker påskina. Det är mod starkt magnifikt.
Men du begriper väl inte att rasisterna kränker människor hela tiden. Nazisterna är en av rasismens ytterligheter.
Bilden är ju redan död medialt. Hela händelsen är död medialt. Det var en tvådagarshype som är slut. Alla insåg uppenbarligen rätt snabbt att det hela var arrangerat och det blev liksom ett antiklimax av det hela.
Här har du en historisk bild som ingen kommer glömma....
http://image.slidesharecdn.com/rarehistoricalphotos-131006122456-phpapp01/95/rare-historical-photos-1-638.jpg?cb=1381399602
Citera
2016-06-02, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Bilden är ju redan död medialt. Hela händelsen är död medialt. Det var en tvådagarshype som är slut. Alla insåg uppenbarligen rätt snabbt att det hela var arrangerat och det blev liksom ett antiklimax av det hela.
Här har du en historisk bild som ingen kommer glömma....
http://image.slidesharecdn.com/rarehistoricalphotos-131006122456-phpapp01/95/rare-historical-photos-1-638.jpg?cb=1381399602

Så trodde jag också om hypen, att den snart skulle vara över. Men den blev längre och du kan inte riktigt glömma bilden av hur någon vågade trotsa nazisterna.

Du läser väl inte hellker länkar kan jag tänka mig. Annars hade du sett att bilden nu inte behövs när folk resonerar kring bilden.

Skönt att du lämnat rollen som fotoexpert efter att bara ha virrat till det.
Citera
2016-06-02, 18:02
Medlem
Citat:
Så trodde jag också om hypen, att den snart skulle vara över. Men den blev längre och du kan inte riktigt glömma bilden av hur någon vågade trotsa nazisterna.

Du läser väl inte hellker länkar kan jag tänka mig. Annars hade du sett att bilden nu inte behövs när folk resonerar kring bilden.

Skönt att du lämnat rollen som fotoexpert efter att bara ha virrat till det.
För det första är bilden arrangerad. För det andra så är bilden snart glömd. Prova att söka på Sweden på BBC och du ser att den "vitt omtalade bilden" ligger rejält långt ner bland resultaten. Däremot hittar du säker femton olika zlatanartiklar före. Är det någon man talar om i världen när det gäller sverige så är det uppenbarligen zlatan.
Citera
2016-06-02, 18:10
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
För det första är bilden arrangerad. För det andra så är bilden snart glömd. Prova att söka på Sweden på BBC och du ser att den "vitt omtalade bilden" ligger rejält långt ner bland resultaten. Däremot hittar du säker femton olika zlatanartiklar före. Är det någon man talar om i världen när det gäller sverige så är det uppenbarligen zlatan.

Klart den tappar, det gör allt efter några dagar. Frågan är var bilden befinner sig om ett år, tre år, tio år. Lever den kvar då, känner folk till bilden då? Att andra bilder och texter kommer att ligga högre på förstasidorna är en annan fråga.
Det är ju knappast så att mannen på Himmelska toppar löpet varje dag i evighet. Eller?
Citera
2016-06-02, 19:31
Medlem
Citat:

Men hur är det nu med dina fotokunskaper. Bilden är ju från ett nyhetsreportage. Sådana bilder var ju enligt din uppfattning inte manipulerade. Men du har väl bytt fot.

Ja det vore ju konstigt om BBC upprepade bilden gång på gång istället för att ersätta den med nya bilder från Sverige. Klart man talar om Zlatan, det är ju snart EM och Sverige spelar träningsmatch mot Wales. Men det ändrar ju inte ett skvatt i genomslaget för bilden från Borlänge av den svarta kvinnan som trotsade nazisterna.
Men testa att söka defying neo-nazis på BBC. Resultat är ju meningslösa. BBC hade bilden i början av maj. Och du kan fortfarande inte släppa sinnebilden från din hornhinna.

Och bilden lever vidare i sociala medier, tom utan att själva bilden visas. Den är en sorts referensobjekt för andra saker.
http://blogg.vk.se/maria-lundmark-hallsten-umea/2016/06/02/ville-dela-detta-vidare/

Tess Asplund 227.000 träffar på google
Zlatan 43 700 000
Berömt Zlatancitat
"Jag pissar på rasisterna"
Citera
2016-06-02, 19:55
Medlem
Citat:
Men hur är det nu med dina fotokunskaper. Bilden är ju från ett nyhetsreportage. Sådana bilder var ju enligt din uppfattning inte manipulerade. Men du har väl bytt fot.
Det där har jag aldrig hävdata.... Jag har sagt att det var en REPORTAGEbild (ofta arrangerade) har inte nämnt nyhetsreportagebild någonstans. Jag har hela tiden skiljt på just nyhetsbild och reportagebild.
men du verkar ju ha accepterat att hypen är över och bilden är glömd i det stora allmänna medvetande. Endast twittervänstern har kvar lite fragda i mungipan.
Citera
2016-06-02, 20:39
Medlem
Citat:
Det där har jag aldrig hävdata.... Jag har sagt att det var en REPORTAGEbild (ofta arrangerade) har inte nämnt nyhetsreportagebild någonstans. Jag har hela tiden skiljt på just nyhetsbild och reportagebild.
men du verkar ju ha accepterat att hypen är över och bilden är glömd i det stora allmänna medvetande. Endast twittervänstern har kvar lite fragda i mungipan.

Okej. Det var en nyhetsbild tillsammans med många andra nyhetsbilder, alltså enligt ditt sätt att skilja på bilder, inte arrangerad.

Klart jag har accepterat att hypen är över. Jag är förvånad över att bilden spreds så brett och så länge.
Men du var ju inte med i början av tråden när vi pratade om Internet och dess karaktär av snabbt passerande dagslända.
Men bilden av kvinnan som trotsade nazisterna trotsade förväntningarna på snabb sorti.

Vi får väl se om den dyker upp igen i samband med andra protester mot nazisterna. Kanske i samband med någon av de kommande rättegångarna mot någon av de svenska nazisterna.
Borlängebilden borde ha gjort sitt men vi får väl se om den dyker upp igen som illustration i något reportage om nazister och rasister.
Citera
2016-06-03, 00:02
Medlem
Citat:
Hade varit otroligt stark i Tyskland 1939. Hade varit rejält modigt i Ungern. Men i Sverige.... Mellanmjölkens land där en nazist är ungefär lika skräckinjagande som en tjänsteman på fiskerimyndigheten.
Det hade även varit starkt i Sverige 2016 om hon demonstrerat mot de grupperingar som har börjat växa fram i våra förorter och som utgör ett reellt problem både för samhället och individen. Men det säljer inte lika många lösnummer och är dessutom farligt, dålig kombination, vi tittar åt andra hållet, låtsas inte se .
Citera
2016-06-03, 00:35
Medlem
AliAchmeds avatar
Citat:
Massor av människor över hela världen håller med dig. Det var starkt gjort.
Ok. Det flög över ditt huvud.

Citat:
Kvinnan har valt den metoden länge, att protestera mot rasismen. Hon är förmodligen mer utsatt för det än du.

Eftersom hon medvetet utsätter sig själv för rasism.

Citat:
Din linje är kanske att tiga ihjäl nazisterna. Det kanske också är kontraproduktivt. Men förmodligen hade färre människor världen över känt till nazimarschen. Men en hel del hade vetat att nazisterna gick på gatorna och vad nazisterna står för
Nazism i Sverige är näst intill obefintlig. Det är därför kontraproduktivt att måla upp dom som ett reellt hot. Det skrämmer folk i onödan.

Citat:
Expo har tagit som sin uppgift att upplysa om nazismen och rasismens vedervärdigheter. Vi har väl ingen aning om det fungerar eller om rasismen bäst tigs ihjäl. Få tror på tigandets strategi.

Expo har ett ekonomiskt intresse av att måla upp rasismen som ett större problem än vad det är. Det är cyniskt på gränsen till psykopatiskt att sprida rädsla för egen vinning.

Citat:
15 minuters rampljust. Nu går det på andra månaden.

Att du tog det bokstavligt visar bara hur obildad du är.
Citera
2016-06-03, 06:40
Medlem
Citat:
Okej. Det var en nyhetsbild tillsammans med många andra nyhetsbilder, alltså enligt ditt sätt att skilja på bilder, inte arrangerad.

Klart jag har accepterat att hypen är över. Jag är förvånad över att bilden spreds så brett och så länge.
Men du var ju inte med i början av tråden när vi pratade om Internet och dess karaktär av snabbt passerande dagslända.
Men bilden av kvinnan som trotsade nazisterna trotsade förväntningarna på snabb sorti.

Vi får väl se om den dyker upp igen i samband med andra protester mot nazisterna. Kanske i samband med någon av de kommande rättegångarna mot någon av de svenska nazisterna.
Borlängebilden borde ha gjort sitt men vi får väl se om den dyker upp igen som illustration i något reportage om nazister och rasister.
Nej det var ingen nyhetsbild... Expo bedriver inte dagspressverksamhet och sysslar inte med nyhetsförmedling. Har de ens en månadspublikation? Det var klart och tydligt ännu ett reportage i raden att framställa sveriges 30 nazister som 300.000...
Citera
2016-06-03, 07:24
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Nej det var ingen nyhetsbild... Expo bedriver inte dagspressverksamhet och sysslar inte med nyhetsförmedling. Har de ens en månadspublikation? Det var klart och tydligt ännu ett reportage i raden att framställa sveriges 30 nazister som 300.000...

Dina semesterbilder kan bli nyhetsbilder ifall man helt plötsligt skulle upptäcka att Hitler sitter i bakgrunden med hink och spade.
Vilken jävla ickediskussion detta är. Sandlåda.
Citera
2016-06-03, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AliAchmed
Ok. Det flög över ditt huvud.

Eftersom hon medvetet utsätter sig själv för rasism.

Nazism i Sverige är näst intill obefintlig. Det är därför kontraproduktivt att måla upp dom som ett reellt hot. Det skrämmer folk i onödan.

Expo har ett ekonomiskt intresse av att måla upp rasismen som ett större problem än vad det är. Det är cyniskt på gränsen till psykopatiskt att sprida rädsla för egen vinning.

Att du tog det bokstavligt visar bara hur obildad du är.

I Sverige liksom i Norge är nazister ett reellt hot för enskilda människor. Ska vi börja om hela den delen i tråden eller räcker det att jag påminner om ytterligheterna Mangs och Breivik. Eller du vill ha hela listan med mord och mordförsök.

Ja hade den svarta kvinnan valt en annan hudfärg hade hon kanske sluppit att bli måltavla för rasisterna. Men det är en människosyn som är värd att protestera mot. Så ska vi inte ha det. Vi ska ha respekt för allas lika värde. Det var därför hon höjde sin näve i protest mot rasisterna.
Hennes synsätt att det är viktigt att protestera spreds i form av en bild snabbt över världen av människor som har en liknande uppfattning, nazismen ska hållas kort.

Jo det har jag förstått. Du verkar tycka att man ska förneka nazisternas vidrigheter, själva förnekelsen skulle tydligen i din värld vara produktiv. Förnekar du förintelsen också?

OK jag kan gå med på att jag är obildad, men jag håller på att bli bildad. Du då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in