2016-05-21, 19:48
Medlem
När kommer Formula E bli mer populärt än Formula 1? Vad behöves förbättras inom Formula E för att dra till sig publiken? Kan det vara så enklet som om presstandan blir bättre i Formula E bli kommer Formula E bli störst?

Specifikationer från 2014: Formula E (Formula 1)
Max Power: 270 BHP (600-650 BHP)
Push to Pass: 90 BHP (160 BHP)
Acceleration: 0-62 mph - 3 sek (2.1-2.7 sek)
Maximum Speed : 225 kmph (320 - 330 kmph)
Citera
2016-05-21, 20:38
Medlem
miklons avatar
Prestandan är nog en faktor, men en anledning till att Formel 1 är störst är för att det är mest prestigefyllt och det är mest prestigefyllt för att det är störst. Det blir en självuppfyllande profetia helt enkelt. Det är där det finns mest pengar och i och med att det är där pengarna finns så blir det störst och då söker sig pengarna dit.

Vad som skulle kunna få pendeln att svänga över är svårt att säga, det behövs ju något som får publiken att gå till Formel E och det i sin tur får ju med sig pengarna. Men det är en lång resa.
Citera
2016-05-22, 08:51
Moderator
MondoBizarros avatar
Bilar --> Motorsport
/Moderator
Citera
2016-05-22, 09:02
Medlem
RedXs avatar
Tror det blir svårt/omöjligt för FE att gå om F1 i popularitet. Prestandan kan aldrig överstiga den i F1 (om telnknologin skulle utvecklas kommer "vanliga" F1 också att anamma den) och en del av seriens grundide är att energibesparing ska vara en central aspekt, vilket innebär att fokus ligger minst lika mycket på strategi som på förarskicklighet, vilket sannolikt tilltalar färre.

Sen tror jag inte att serien i längden vinner på att tävlingarna alltid hålls på temporära stadsbanor.
Citera
2016-05-22, 09:38
Medlem
Tror aldrig det kommer hända, tillräckligt många vet inte ens att det existerar och folk kommer mest troligt ha svårt att fatta tycke för just elbilar vs bensindrivna.
Citera
2016-05-22, 11:05
Medlem
vad hände med legenden villeneuve körde inte han inte för venturi? för mig jag såg första lopet där typ låg sist
Citera
2016-05-22, 11:11
Medlem
lukashs avatar
Aldrig i hela världen att Formula E kommer bli något. Det elementära i att F1 har förlorat mycket tittare och särskilt publik som kommer till racet, är att ljudet gått ner för mycket. Jag har själv bevittnat detta live. Och ljudet i F1 bilarna 98- till typ -05 var något i hästväg att uppleva live. Första varven på fredagsträningarna var en ren adrenalinupplevelse.
Citera
2016-05-23, 17:42
Medlem
Luposs avatar
När det är tid för rena elbilar kommer F1 att göra det bättre och mer spektakulärt.

F1 har alltid varit och kommer alltid vara den mest teknikdrivande motorporten, vi kommer i huvudsak att köra hybrider ett bra tag till och därför kör man hybrider i F1. Någon gång kommer det kanske att bli relevant att köra rena elbilar även för F1 och då kommer de få nuvarande Formel E att framstå som barnleksaker.

Inget kan någonsin konkurrera med F1 i fråga om "purpose built single seaters" av den enkla anledningen att man har skrivit historia sedan 20-talet om man betraktar Grand Prix racen som F1´s födelse.

Kungaklassen är och kommer alltid vara kungaklassen som jag ser det, 24 timmars på Le Mans är det enda som går att jämföra med i fråga om prestige, ära och intresse.
Citera
2016-05-23, 18:45
Medlem
Kodiak-s avatar
Loppen och farten i Formel E är definitivt inget att hänga i granen än så länge, men jag tycker ändå att det är kul att kolla på just för att teknikutvecklingen är intressant. Och potentialen för att det sakta men säkert blir bättre parallellt med utvecklingen av effektivare motorer och batterier finns ju där.

Jag ser FE som en tidig föregångare till framtidens F1. Dagens F1 har ju också sina problem, varav det största enligt mig är att aerodynamiken inte är bättre utformad för att underlätta omkörningar.
Citera
2016-05-31, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awdrew
När kommer Formula E bli mer populärt än Formula 1? Vad behöves förbättras inom Formula E för att dra till sig publiken? Kan det vara så enklet som om presstandan blir bättre i Formula E bli kommer Formula E bli störst?

De starkaste F1 motorerna ger idag över 900 hk, och det stämmer inte riktigt att man har 160 hk "push to pass".

Toppfarten är högre än vad du uppger också, dock väldigt beroende på bana. På Monza förra året noterades topphastigheter på ca 355 km/h.
Citera
2016-06-01, 10:28
Medlem
lukashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awdrew

Kör du Tesla?
Citera
2016-06-02, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
De starkaste F1 motorerna ger idag över 900 hk, och det stämmer inte riktigt att man har 160 hk "push to pass".

Toppfarten är högre än vad du uppger också, dock väldigt beroende på bana. På Monza förra året noterades topphastigheter på ca 355 km/h.

Informationen hade jag ut gick från är i från Mahindra Racing fick den under Miami ePrix 2014. Du får gärna länka till någon sida har bättre information.

Citat:
Ursprungligen postat av lukash
Kör du Tesla?
Nej, varför tror du det? Min flickvän har en Tesla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in