2016-06-02, 19:27
Medlem
Hej!
Jag köpte en moped för drygt 3 år sedan.
Tanken var att använda den till sommarstället då jag inte vill ha en bil eftersom det kostar sisådär 20 gånger mer..

Men förra året blev det bara att moped stod hemma..
Anledningen är att jag känner att det känns lite töntigt på något sätt och jag tycker det går lite sakta med 45km och vill inte trimma den för jag vill inte riskera att bli av med mitt körkort..

Min tanke är då att köpa en fyrhjuling istället.
Finns det något jag bör tänka på om jag letar efter en fyrhjuling?
Min tanke är att skaffa en fyrhjuling som kommer upp iaf 80km/t, sen har jag inga direkta krav. :P

Min moped som jag köpte var helt ny och kosta 3500:- och ordinarie pris var runt 6000:- men han skulle flytta sin affär och det var sista exet av den mopeden så han ville bara bli av med den så antar han gick -+0 på den affären ^^
Senast redigerad av tajttajt 2016-06-02 kl. 19:29.
Citera
2016-06-03, 14:40
Medlem
Det du bör tänka på är väl vad du ska ha den till. Ska du bara transportera dig själv och eventuell passagerare på asfalt och grusvägar så köp en bakhjulsdriven quad, typ Suzuki LTZ400, Yamaha Raptor 350/700 eller om din budget är tightare så funkar Dinli 450.

Kolla atvforum.se
Citera
2016-06-03, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tajttajt
Hej!
Jag köpte en moped för drygt 3 år sedan.
Tanken var att använda den till sommarstället då jag inte vill ha en bil eftersom det kostar sisådär 20 gånger mer..

Men förra året blev det bara att moped stod hemma..
Anledningen är att jag känner att det känns lite töntigt på något sätt och jag tycker det går lite sakta med 45km och vill inte trimma den för jag vill inte riskera att bli av med mitt körkort..

Min tanke är då att köpa en fyrhjuling istället.
Finns det något jag bör tänka på om jag letar efter en fyrhjuling?
Min tanke är att skaffa en fyrhjuling som kommer upp iaf 80km/t, sen har jag inga direkta krav. :P

Min moped som jag köpte var helt ny och kosta 3500:- och ordinarie pris var runt 6000:- men han skulle flytta sin affär och det var sista exet av den mopeden så han ville bara bli av med den så antar han gick -+0 på den affären ^^

Vad har du för budget? Om den är under 20.000 så ta och provkör en kina-hjuling och jag garanterar att du ändrar uppfattning. Har testat själv, helt värdelöst och kränger och slänger och den var ändå ny. Kan inte uttala mig om de 4-hjulingar tajttajt tipsar om men du färdas nog mycket bättre i en liten Polo än på en kinafyrhjuling. Sopparförbrukningen ligger omkring 1 liter milen på fyrhjulingarna.
Citera
2016-06-03, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baktakt2015
Vad har du för budget? Om den är under 20.000 så ta och provkör en kina-hjuling och jag garanterar att du ändrar uppfattning. Har testat själv, helt värdelöst och kränger och slänger och den var ändå ny. Kan inte uttala mig om de 4-hjulingar tajttajt tipsar om men du färdas nog mycket bättre i en liten Polo än på en kinafyrhjuling. Sopparförbrukningen ligger omkring 1 liter milen på fyrhjulingarna.
Access och Dinli är dugliga budgetmärken, köper man något riktigt kinesskräp så är det ju klart att det också är just skräp.

Jag har en LTZ400 och väljer nästan alltid den över bilen när det är bra väder och jag inte ska så långt, att slippa trängselskatter och parkera gratis i stan är också en fördel. Behöver bara besiktas vartannat år, skatten är 180kr, mindre underhåll än en bil osv.
Jag kör nästan alltid som en idiot och lyckas aldrig komma över 0.5l/milen, kör man normalt är det runt 0.3-0.4

En Polo är säkert bekvämare, det kan jag hålla med om.
Citera
2016-06-06, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Access och Dinli är dugliga budgetmärken, köper man något riktigt kinesskräp så är det ju klart att det också är just skräp.

Jag har en LTZ400 och väljer nästan alltid den över bilen när det är bra väder och jag inte ska så långt, att slippa trängselskatter och parkera gratis i stan är också en fördel. Behöver bara besiktas vartannat år, skatten är 180kr, mindre underhåll än en bil osv.
Jag kör nästan alltid som en idiot och lyckas aldrig komma över 0.5l/milen, kör man normalt är det runt 0.3-0.4

En Polo är säkert bekvämare, det kan jag hålla med om.

Då är det ju rätt fiffigt. 0.4 är ju helt ok förbrukning!
Citera
2016-06-06, 14:42
Medlem
utan.att.stannas avatar
Då det blir lite opraktiskt i nuläget med cross funderar jag på en fyrhjulig leksak... reggad raptor 660 eller 700 är väl vad som frestas. Transport till skog för att sen leka är väl tanken. Att köra lite inne i stan vore kul också. Något att tänka på? Har inget garage men ett skjul. Dåligt ur försäkringssynpunkt..
Citera
2016-06-06, 14:48
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Då det blir lite opraktiskt i nuläget med cross funderar jag på en fyrhjulig leksak... reggad raptor 660 eller 700 är väl vad som frestas. Transport till skog för att sen leka är väl tanken. Att köra lite inne i stan vore kul också. Något att tänka på? Har inget garage men ett skjul. Dåligt ur försäkringssynpunkt..

Registrerad som vad är tanken? Jag ställde en del frågor om registreringen i en annan tråd och det finns ett flertal valmöjligheter.
Dessutom verkar man skilja mellan fyrhjulingar för sport/fritidsanvändning och mer arbetsbetonade sådana.
Citera
2016-06-06, 14:54
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Registrerad som vad är tanken? Jag ställde en del frågor om registreringen i en annan tråd och det finns ett flertal valmöjligheter.
Dessutom verkar man skilja mellan fyrhjulingar för sport/fritidsanvändning och mer arbetsbetonade sådana.
Reggade med skylt innebär inte det landsvägsreggade? Vill kunna köra på vägar lagligt.
Citera
2016-06-06, 15:10
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Reggade med skylt innebär inte det landsvägsreggade? Vill kunna köra på vägar lagligt.

Jag frågade om registreringen och det fanns flera olika möjligheter. Moped, MC, terrängfordon och något mer. Då är det lite olika för och nackdelar med de olika typerna.
Ja, man måste (nog) ha skylt för att få köra på väg lagligt.
Citera
2016-06-06, 15:43
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag frågade om registreringen och det fanns flera olika möjligheter. Moped, MC, terrängfordon och något mer. Då är det lite olika för och nackdelar med de olika typerna.
Ja, man måste (nog) ha skylt för att få köra på väg lagligt.
https://www.blocket.se/varmland/Yamaha_raptor_700r_08_vagreggad__66661760.htm?ca=2 0&w=3
Detta. Vägreggad så man får köra med den på väg med bkort.
Citera
2016-06-06, 16:02
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
https://www.blocket.se/varmland/Yamaha_raptor_700r_08_vagreggad__66661760.htm?ca=2 0&w=3
Detta. Vägreggad så man får köra med den på väg med bkort.

Ja. Tror att det handlar om registrering som fyrhjulig mc då. Får köras med b-kort, helt riktigt.
Citera
2016-06-07, 00:10
Medlem
Citat:
Kör på, är ganska praktiskt att ha en samtidigt som det är rolig leksak. När packningar i bilen frös sönder i vintras använde jag min för att pendla till skolan i -15.

Du bör välja 700 över 660 om du har pengarna för det. Om du har tänkt skjutsa bruden eller något så måste du tänka på det när du kollar på Raptor, är den inreggad av Yamaha så får man inte ha någon passagerare men om den är inreggad av Dresel så får man ha en passagerare. Så om det spelar roll för dig så ta regnummret och kolla innan du köper.

Men köper du en 700 bör du ju tänka på att ta det lugnt i början om du inte kört quad förr, en quad med bakhjulsdrift, kort hjulbas och stel bakaxel beter sig inte som något annat fordon.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in