Citat:
Ursprungligen postat av
duelagodu
jag har vistats en del på diverse institutioner och därför mött en och annan våldsam man. Jag håller inte med om att dom på något sätt försöker försvara sitt beteende likt missbrukare som skyller på allt allt utom sig själva. Det finns däremot en stor empatistörning hos de flesta och de som har förmåga att känna ånger dämpar det effektivt med droger.
Många upplever jag också som oerhört lättkränkta som nästan letar efter anledningar att få visa sitt våldskapital.
bara en teori kompis
Deras försvarsargument skriver jag om, inte personligheten. Får man en kick av våld, vilket många får, utvecklas ett beroende. Och med beroende kommer självlögner oavsett om det är spel, sex, sprit eller våld man inte har kontroll över. Lögnerna blir mer trovärdiga om en grupp upprepar det till varandra gång på gång, det är normalt. Spelar ingen roll om det är förintelseförnekelse eller pedofili, men tvivlets frö finns givetvis, samhällets normer är man ju uppväxt med.
Har du sett eller hört någon huligan som påstår sig ha problem? Eller är det uppväxten? Samhället? Polisen? Fotbollsförbundet? Skolan?
Det är alltid någon annan eller annat som ligger bakom deras reaktion.
Som med alla beroenden är det utbytbart eller kombinerbart. Många är de "grabbar" som suttit i beroendegrupper för andra beteenden. Nyckeln till insikt är exakt densamma oavsett beroende, varför behandlingsgrupper också ofta består av personer med olika primärberoenden.
Nu ska sägas att det finns killar med en helt annan inställning och insikt. De försvarar inte heller sitt beteende. One on one, vill säga. Är det ett par stycken haglar de vanliga klyschorna.