2016-06-01, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ska det verkligen täcka kostnaden för bilen så räcker inte 18:50 (som är vad du kan få skatefritt vid körning i tjänst) långt, men sen är frågan mycket om er kontakt, om hur lång sträcka extra som körs för att du skall åka med bl.a. Ofta räknar man med att kostnaden för en nästan ny bil är mellan 30 och 50 kronor per mil om den är köpt ny och behålls i tre år.

Så du tycker det är rimligt att han ska betala för bilens värdeminskning+slitage+bränsle?

Om man ska va petig: säg att det blir 12 dagar i månaden x 3 mil per dag x 13:- milen = 500:-/2 = 250:-

Så ja, 2-300 känns rimligt att ge.
Senast redigerad av ageton 2016-06-01 kl. 18:35.
Citera
2016-06-01, 18:30
Medlem
Muwltipliers avatar
Sträcka: 27 km
Bränsleförbrukning: 0,8l/milen -> ~2,1 liter soppa/körning

12:- * 2,1 liter = 25:-

Delar ni det på två: 12,5:- körning.

12,5 x (3 dagar i veckan x 4 veckor) = 150:-

+ 50 spänn för besväret och för att vara schysst.

Ge han 200:- månaden.
Citera
2016-06-01, 19:10
Medlem
Du bör ge honom 15 kr per mil.
En normal bil som inte är helt ny kostar ca 30 kr milen.
Jag har under 15 år, varje år, räknat ut milkostnaden på min bil. Allt ingår. Reparationer, däck, skatt, försäkring m m.
Enbart bensinkostnaden är 10 kr / mil.
Det är dyrare än de flesta tror att ha bil.
Citera
2016-06-01, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Antar att du åker med din ledsagare. Måste du verkligen ha ett forum för att lösa detta lilla jävla problemet?

Om så var fallet, varför skulle jag då åka kommunalt till jobbet på morgnarna?
Citera
2016-06-01, 19:15
Medlem
Vad kostar ett "busspass" där du bor? Skulle sagt en femhunka i månaden jag om du inte är lågavlönad. En normal skithög till bil kostar lätt 1000kr/månad med allt jävelskap och sås.

Bara att slippa hålla på att köra skulle lätt vara värt 490kr!

Skit i att räkna det blir bara löjligt. Betala det du tycker det är värt efter vad alternativet skulle kosta inget annat!
Citera
2016-06-01, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC
Du bör ge honom 15 kr per mil.
En normal bil som inte är helt ny kostar ca 30 kr milen.
Jag har under 15 år, varje år, räknat ut milkostnaden på min bil. Allt ingår. Reparationer, däck, skatt, försäkring m m.
Enbart bensinkostnaden är 10 kr / mil.
Det är dyrare än de flesta tror att ha bil.

Skatt och försäkring hade han som har bilen fått betala ändå, värdeminskningen på bilen blir inte högre för att en extra person åker med, däcken hade slitits lika mycket om han hade kört själv osv.

Tror dem flesta håller med om att det mest rimliga är att betala för halva bensinkostnaden och kanske lite extra för besväret om det blir omvägar för föraren.
Citera
2016-06-01, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
Vad kostar ett "busspass" där du bor? Skulle sagt en femhunka i månaden jag om du inte är lågavlönad. En normal skithög till bil kostar lätt 1000kr/månad med allt jävelskap och sås.

Haha jadu, bara försäkring och skatt kan ligga på 1000kr/månaden.. Lägg sen till reparationer/service, värdeminskning på bilen, däckbyte, bensin osv.
Senast redigerad av ageton 2016-06-01 kl. 19:34.
Citera
2016-06-01, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ageton
Haha jadu, bara försäkring och skatt kan ligga på 1000kr/månaden.. Lägg sen till reparationer/service, värdeminskning på bilen, däckbyte, bensin osv.

AC kylarn for på min kukbil 4000:- åt helvette för att slippa svettas som en gris. 8 månaders "åkande" bara där...

Skulle med glädje ge någon en femhundring för en halvmils åkning så man klarar jobbet

Enda ska vara om man inte står ut med dem man samåker med!

Skulle någon ge mig 200 kan de dels behålla sina pengar och dels åka sin egen bil så de lär sig vad det kostar. 200 spänn är ett hån inget annat (må vara om man är timmare på donken då).
Citera
2016-06-01, 20:19
Bannlyst
tänk sen att han får en person som låser honom han måste åka hem varje dag först för att du e med osv. sen sliter du på sätet ev med arbetskläder som e smutsiga osv. så 500 minst ska du ge han. fan hatar folk som ska åka med hela jävla tiden skaffa egen bil säger ja eller åk taxi resten av ditt liv.
Citera
2016-06-01, 20:24
Medlem
persona.von.gratas avatar
Jag hamnar ofta på båda sitsarna. Alltså antingen som bilägare eller passagerare.
För mig är det inte en fråga om exakt vetenskap utan det är tanken (pun not intended) som räknas.
Bjussa på någon lunch då och då eller ta en full tank med jämna mellanrum.
Bara det blir någorlunda återkommande och inte en engångsgrej...

Om du ändå vill spela "millimeterrättvisa", tycker jag att man bara räknar på soppan och inte värdeminskningen på bilen. Bilen är ju inte inköpt för dina behov, du har inte fri tillgång till bilen, du kör inte bilen och om bilen säljs dyrt får du inte någon insättning på ditt konto.
Ja, och så hade han ändå kört lika mycket även utan dig som passagerare till och från jobbet.
Citera
2016-06-01, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanna97
tänk sen att han får en person som låser honom han måste åka hem varje dag först för att du e med osv. sen sliter du på sätet ev med arbetskläder som e smutsiga osv. så 500 minst ska du ge han. fan hatar folk som ska åka med hela jävla tiden skaffa egen bil säger ja eller åk taxi resten av ditt liv.

Han har frågat mig varenda gång.
Citera
2016-06-01, 20:37
Medlem
Lydans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreamtool
Men vänta nu här... ca 18-20kr per mil? Det är ju räknat enligt skatteverket sant, men en normal bil idag drar ju inte alls 1 liter milen, om han nu inte åker 5.0L ford mustang.

Tex. ta den resan jag gör varje dag
53.1km x 2 resor (T&R) = 10.6 mil
(10.6mil * 18kr/mil) = ~190kr
delat i 2 som reser... 190kr/2 = 95kr om dagen

Skulle jag då samåka med någon 1 månad, 5ggr i veckan alltså ca 22 dagar (denna månad)
Så skulle det resultera i ca 2000 kr?
Det är mer än vad min bensin kostar själv eftersom min bil drar närmare 0.7. Min månadskostnad ligger på ca 2000kr i bensinpengar idag men då åker jag ju även lite utanför jobbtransport. och samåker jag med någon då så står jag bara för det egna slitaget på bilen själv, vilket är en gammal Bmw från 2001, så värdetminskning och slitage är ju försummbart eftersom bilen nästan redan är avräknad på sin livstid.

Jag skulle säga att du sneglar lite på honom vad han faktiskt tankar för och hur ofta och sen slår ut en lagom summa på det sättet. Jag skulle personligen bli lycklig om jag fick runt hälften av bensinpengarna själv och sen får stå för slitaget själv eftersom det ändå är min bil och jag ska ju också transportera mig + att jag har ju bilen privat med.

Sen drar ju moderna bilar inte ens 0.7 som min gammla bil, en diesel småbil på 0.45l/mil har ju en betydligt längre summa.

Men vad är du för snål jävel? Han kör hem personen också. Bara det är värt 500:- i månaden. Och det var inte ToR, det var "hem" enligt trådstart. Visst har du dock rätt i att 18:- milen är tufft.

Så han sa att det var 27 km om dagen. Så 2.7 * 22 (junidagar) * 15 (bensinpris) = 891 + 25% dricks = ca 1 100:-

Det är väl rimligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in