2013-06-17, 16:46
Medlem
moellers avatar
Som andra har påpekat är den bästa mangon färsk. Den aspekten är viktigare än var den är odlad skulle jag tro. Har t.ex käkat gudomlig mango i Kenya!
Citera
2016-04-01, 01:08
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Var handlar ni er mango?

Fick tag på lite thailändsk mango - Nam dok mai på Öster Asian Livs som ligger beläget på Simrishamnsgatan 12 i Malmö.

Jag är givetvis väldigt nyfiken på den pakistanska mangon - Chaunsa. Har hört att dessa säljs på Möllevångstorget under Augusti.

https://en.wikipedia.org/wiki/Chaunsa

Vidare undrar jag om man kan få tag på Indiens två finaste mango sorter - Alphonso och Kesar.

Jag har gjort god mango lassi på Kesar Pulp på burk från KTC. Däremot var Alphonso mangon på burk från TRS inte lika grym. Båda fick jag tag på från butiken Indopak.

https://en.wikipedia.org/wiki/Alphonso_%28mango%29
https://en.wikipedia.org/wiki/Gir_Kesar

Sist men inte minst är jag intresserad av den filippinska mangon - Carabao. Den är ju också intressant eftersom att den faktiskt är grön till skillnad från alla andra premium mangon som är gula. Någon som vet var man får tag på det?

https://en.wikipedia.org/wiki/Carabao_%28mango%29
Citera
2016-04-09, 20:46
Medlem
postagestamps avatar
Den Pakistanska naturligtvis!
Citera
2016-04-10, 13:15
Moderator
Allaballawallas avatar
Jag anser att Alphonso mango från södra Indien piskar de övriga sorterna som jag har provat sju dagar i veckan; även Chaunsa mango (Pakistansk).

Alphonson är lite syrligare än Chanunsan men ungefär lika söt och syran balanserar upp sötman så att man får mer av en smakupplevelse än en sockerchock.

Men det finns så mycket bra mango på den här planeten så att det blir svårt att kora en ständig segrare.
Citera
2016-04-14, 15:47
Medlem
En sak att tänka på.. I min erfaranhet är att dem ska vara hyfsat mjuka, dock inte för mjuka då kan frukt köttet vara brunt och smaka äckligt.

Vet dock inte vilken mango som är godast dvs vilket land som producerar godast mango

Och btw fryst mango smakar annorlunda än färsk mango, ganska stor skillnad i min åsikt. Så ni vet
Citera
2016-04-14, 20:22
Medlem
Gift44s avatar
Pakistansk, indisk, filippinsk är toppen. Den sistnämnda är godast enligt mig men i princip är de likvärdiga. Hedgehog-skurna.
Omogen mango med salt eller fermenterad krill (bagoong alamang) är klart underskattad.
Citera
2016-05-31, 23:42
Moderator
Allaballawallas avatar
Matlagning och metoder --> Godis, frukt och snacks
/Moderator
Citera
2016-06-01, 15:38
Medlem
DenNyaDealens avatar
Ni får gärna tipsa om en affär runt göteborgsområdet som säljer den beryktade pakistanska mangon
Citera
2016-06-01, 18:19
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenNyaDealen
Ni får gärna tipsa om en affär runt göteborgsområdet som säljer den beryktade pakistanska mangon

4-Frukt, Brunnsgatan/Annedal, brukar ha när det är säsong, men det är lite för tidigt för den nu.

Annars så gott som varenda Arabmataffär som säljer frukt & grönt, samt de övriga Arabmataffärerna med någon form av försök till självaktning.

Har du tur kanske de till och med lyckas vaska fram en ännu godare sort så som Alphonso i år.
Senast redigerad av Allaballawalla 2016-06-01 kl. 18:21.
Citera
2016-06-03, 14:22
Medlem
DenNyaDealens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
4-Frukt, Brunnsgatan/Annedal, brukar ha när det är säsong, men det är lite för tidigt för den nu.

Annars så gott som varenda Arabmataffär som säljer frukt & grönt, samt de övriga Arabmataffärerna med någon form av försök till självaktning.

Har du tur kanske de till och med lyckas vaska fram en ännu godare sort så som Alphonso i år.

Tackar! Har nyligen upptäckt arablivset vid mandolingatan i frölunda. Rekommenderar starkt att ni besöker den om ni är ute efter billiga, saftiga meloner. Riktigt bra utbud på dadlar också! Mangos har jag dock inte sett där..

Ska åka förbi 4frukt idag Kan rapportera här i tråden om jag hittar någon pakistansk mango
Citera
2016-06-11, 22:51
Medlem
tom-joness avatar
Svårt att säga att t.ex "den indiska mangon" är godast. Vilken sort? Finns väl typ 300 sorter bara i Indien. Men sorterna är väl inte riktigt så kända till namn som t.ex äppelsorter.

Det mesta av den pakistanska mangon som säljs i Sverige är väl av sindhri. Finns en indisk variant som är mkt god också. Förstår att många gillar den pakistanska bäst.

Många gillar även den thailändska, menar ni då nam doc mai? Riktigt god!

Jag gillar alla de jag nämnt. Har ätit mango i och från ca 20 länder, det är sannerligen en god frukt.
Allra godast, utan tvekan, är den jag smakat från Venezuela. Vet tyvärr inte namnet på just den sorten! Knallgul, söt söt söt, löjligt saftig, och doftar starkt sött av jordgubbar.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in