2016-05-31, 23:57
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av augusta66
Anfallare/
Laslo Kubala, Ungern, Spanien, Tjekoslovakien (jo, han spelade för tre olika länder...)
https://en.wikipedia.org/wiki/László_Kubala#International_career

Det är faktiskt lite kul det här. Tro mig, jag gillar inte heller spelare som hoppar mellan landslag men det finns ju massor av exempel på detta från förr har jag märkt. Inte minst en av de allra största någonsin: Alfredo Di Stefano. Tänk Messi idag skifta från Argentina till Spanien. Folk förfasas ju ofta över detta idag.
Senast redigerad av snillet_1 2016-05-31 kl. 23:59.
Citera
2016-06-01, 00:00
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Då skulle jag ta bort 'Guld-Harald' (kallades så hemma i Danmark) bra spelare, men inte i samma klass som t ex John Hansen....
Kjell Rosén har jag aldrig hört om (förrans nu) - googlade honom och tycker väl han inte riktigt har lika mycket att visa fram som övriga. Även Magnusson fick jag googla....tycker det som skrivs ger intryck av att han trots allt ska med....
Nordahl-grabbarna får jag vänta med.....

Med Kjell Rosén så är det ju Zetterberg som jag funderade på skulle petas. Du måste tänka på tidpunkten då Rosén värvades till Torino. Efter att laget hade utplånats i en flygolycka. "Grande Torino" som var världens kanske bästa lag då. Man ville ha in toppspelare för att ersätta. Men det är möjligt att det mest är i Malmö han hålls så högt.

Zetterbergs meriter från Anderlecht kommer dock i en tid då väldigt många spelade utomlands. Anderlecht & belgiska ligan var sannerligen inte det bästa man kunde vara i. Många svenska spelare var i bättre lag & ligor än Zetterberg. Jag tycker inte Zetterberg är helt självskriven. Ville dock mest lyfta fram Rosén som ett alternativ för han var bland sin tids bästa.

Harald Nielsens två skytteligavinster i Italien & en scudetto med Bologna. Även han skulle kunnat peta Zetterberg.
Citera
2016-06-01, 00:15
Medlem
augusta66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Med Kjell Rosén så är det ju Zetterberg som jag funderade på skulle petas. Du måste tänka på tidpunkten då Rosén värvades till Torino. Efter att laget hade utplånats i en flygolycka. "Grande Torino" som var världens kanske bästa lag då. Man ville ha in toppspelare för att ersätta. Men det är möjligt att det mest är i Malmö han hålls så högt.

Zetterbergs meriter från Anderlecht kommer dock i en tid då väldigt många spelade utomlands. Anderlecht & belgiska ligan var sannerligen inte det bästa man kunde vara i. Många svenska spelare var i bättre lag & ligor än Zetterberg. Jag tycker inte Zetterberg är helt självskriven. Ville dock mest lyfta fram Rosén som ett alternativ för han var bland sin tids bästa.

Harald Nielsens två skytteligavinster i Italien & en scudetto med Bologna. Även han skulle kunnat peta Zetterberg.

Okej, det är du som kan dom svenska spelarna bäst.....vilket system väljer du f ö?
Själv föredrar jag klassiska 4-4-2....man kan ju tillåta x-antal potentiella avbytare. Det ger oss lite fler alternativ (upp till sju om jag minns rätt)
Citera
2016-06-01, 00:25
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Okej, det är du som kan dom svenska spelarna bäst.....vilket system väljer du f ö?
Själv föredrar jag klassiska 4-4-2....man kan ju tillåta x-antal potentiella avbytare. Det ger oss lite fler alternativ (upp till sju om jag minns rätt)

Jag inser ju att Kjell Roséns storhetstid kom vid helt fel tid, 40-talet, då det var krig & kaos. Honom har jag strukit. Det är Harald Nielsens Italien-framgångar som jag vill ställa mot Zetterbergs karriär.

3-2-5 med Nielsen eller 3-3-4 med Zetterberg. Det är värt att lyftas till diskussion i alla fall.

Europa elvan då?

Vasovic, Kaladze & Kubala. Hur ställer vi dem mot Salihamidzic, Bedin & Lombardo?
Citera
2016-06-01, 00:44
Medlem
augusta66s avatar
Citat:
Jag inser ju att Kjell Roséns storhetstid kom vid helt fel tid, 40-talet, då det var krig & kaos. Honom har jag strukit. Det är Harald Nielsens Italien-framgångar som jag vill ställa mot Zetterbergs karriär.

3-2-5 med Nielsen eller 3-3-4 med Zetterberg. Det är värt att lyftas till diskussion i alla fall.

Europa elvan då?

Vasovic, Kaladze & Kubala. Hur ställer vi dem mot Salihamidzic, Bedin & Lombardo?

Kubala känns det jävligt svårt att se bort ifrån. Må vara att väldigt få av oss (om ens någon) har sett honom 'live', men om wiki (som dock inte alltid är helt objektiv, men oftast stämmer det) beskriver honom med följande ord:

"Kubala anses av många vara Barcelonas bäste spelare genom tiderna. Han har även blivit framröstad till den näst bäste spanske spelaren någonsin efter Alfredo Di Stéfano. Pradoxalt nog spelade Kubala (liksom Di Stéfano) aldrig en VM-match. Från att i första hand ha varit fruktad målskytt blev Kubala i slutet av Barçakarriären istället den mästerlige speldirigenten. Han gjorde 277 mål på 349 matcher i Barcelonatröjan. Efter avslutad karriär var han tränare för både spanska landslaget och Barcelona.
Kubala är begravd i Barcelona."

Då måste han med.

Kinkladze har de flesta av oss upplevt - antingen via tv eller kanske live....Premier League är ju populärt och Kinkladze var väldigt omtyckt av de flesta supporters...inte bara City...tycker han ska med.

Hleb togs upp av Skarsgaard - och honom bör de flesta av oss känna till....mest från tiden i Arsenal, men kanske även som Barca-spelare, trots han väl inte riktigt höll samma nivå där (tuffare konkurrens om platserna där kanske?)

Jugoslaven Vasovic kanske man kan ta bort, men det skulle vara bra om någon fb:are med Balkan-bakgrund (måste finnas ett par stycken) kanske kan bidra med lite mer info om denna mannen. Men hursom - ska någon bort just nu, då plockar jag bort Vasovic.

Så då blev det två mittfältare (Kinkladze, Hleb) och en anfallare (Kubala) som jag tycker bör tas med....vem som ska bort avgörs väl av vilket system man väljer och om vi tillåter avbytare?
Citera
2016-06-01, 00:53
Avslutad
Citat:

Europa elvan då?

Kaladze och Kinkladze är från den asiatiska delen av Georgien så dem kan du räkna bort.
Citera
2016-06-01, 01:07
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Kinkladze har de flesta av oss upplevt - antingen via tv eller kanske live....Premier League är ju populärt och Kinkladze var väldigt omtyckt av de flesta supporters...inte bara City...tycker han ska med.

Jaså, du vill ha in Kinkladze? Jag tänker mig Kaladze som den som är aktuell av dem.

Hleb tycker jag inte heller platsar. Vi får se vad folk tycker. Jag ser inte alls hur Hleb & Kinkladze ska kunna platsa här.

Egentligen vill jag absolut ha in både Vasovic & Kubala. Bedin & Lombardo hänger mest löst. Kaladze måste också ställas mot Salihamidzic.
Citera
2016-06-01, 01:10
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservburk
Kaladze och Kinkladze är från den asiatiska delen av Georgien så dem kan du räkna bort.

Det handlar ju om vilken turnering man deltar i. Georgien deltar i Europas kvalspel.
Citera
2016-06-01, 01:13
Avslutad
Citat:
Det handlar ju om vilken turnering man deltar i. Georgien deltar i Europas kvalspel.
Det är det ingen som har sagt tidigare. Men ok, ska inte lägga mig i.
Citera
2016-06-01, 09:14
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Utkast till Brittisk elva

Neville Southall, Everton

Tony Dunne, Manchester U
Bill Foulkes, Manchester U
Roy McFarland, Derby
Lee Dixon, Arsenal

Ryan Giggs, Manchester U
Johnny Giles, Leeds
Liam Brady, Arsenal
George Best, Manchester U

Ian Rush, Liverpool
Andy Cole, Manchester U

Alternativt

Alex Stepney, Manchester U

Paul Madeley, Leeds
Roy McFarland, Derby
Lee Dixon, Arsenal

Ryan Giggs, Manchester U
Duncan Edwards, Manchester U
Liam Brady, Arsenal
George Best, Manchester U

Ian Rush, Liverpool
Andy Cole, Manchester U
Ian Wright, Arsenal

Hur värderar vi Alex Fergusons långvariga mittlås med Steve Bruce & Gary Pallister? Samt Tony Adams parhäst i Arsenal, Steve Bould?

Sensationellt att Terry Venables redan till EM-96 tog ut bägge bröderna Neville i truppen. Det trodde jag fan inte. Men det är klart, Pallister & Bould tillhörde ju en förgången tid & ett förgånget spelsätt. Hade de inte platsat i landslaget tidigare så kunde man lika gärna kanske satsa på en ny generation redan då. För Gary Neville spelade väl oftast mittback i början av karriären.

Fan absurt att Phil Neville togs ut till EM-96. Var han verkligen så bra redan då?
Citera
2016-06-01, 10:46
Medlem
augusta66s avatar
Brittiska elvan ser jävligt intressant ut....bra att det gamla Leeds-manskapet har med ett par mannar...det förtjänar dom...

Nu har vi (inofficiellt dock) en brittisk elva, en nordisk elva....konturerna till/av en europeisk elva....hur blir det med en latin/sydamerikansk elva (själv har jag väldigt lite koll på spelare från de länder, men jag gissar att det väl går att göra både två och tre lag från den kontinenten)
Citera
2016-06-01, 11:23
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Brittiska elvan ser jävligt intressant ut....bra att det gamla Leeds-manskapet har med ett par mannar...det förtjänar dom...

Jo, jag ville ju ha in Ian Callaghan, som har flest matcher i Liverpools historia, på mittfältet. Såg dock nu att han var med i VM-truppen 1966 & är alltså världsmästare. Tydligen var det dock bara de som spelade finalen som fick medalj, men FA drev sedan påtryckningar mot FIFA att alla skulle få medalj. Så 2009 (!) fick han sin medalj av premiärminister Gordon Brown i 10 Downing Street. Därmed är Callaghan tillsammans med Manchester Uniteds Bobby Charlton & Nobby Stiles den ende brittiske spelare med både VM-guld & Europacupguld.

Kan ju vara bra att sprida ut det på olika klubbar, så Neville Southall får väl stå i målet istället för Man Uniteds Alex Stepney. Trots den senares Europacupguld. Everton fråntogs ju faktiskt möjligheten att delta i turneringen pga avstängningen efter Heysel-katastrofen.

Frågan är om Leeds Paul Madeley ska peta någon av ytterbackarna? Dixon måste ju med. Han är så känd för svenskar. Men även Madeley var nog lite av kultlirare & ett mycket välkänt namn i Sverige under Tipsextra-åren på 70-talet. Får se hur folk ställer Madeley mot Man Uniteds Tony Dunne?

https://en.wikipedia.org/wiki/Paul_Madeley

https://en.wikipedia.org/wiki/Tony_Dunne
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in