2016-05-31, 10:24
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Sossarna runt 30%...ni gör ett bra jobb SCB

Det kan nog stämma.

Bland de som fortfarande har koppartråd till telefonen.
2016-05-31, 10:29
Medlem
VMiLavemangs avatar
Om SD:s 17,3;

Jag tror att "mörkertalet" av antalet sympatisörer är mycket större. Anledningen till att jag tror det är att våra stora tidningsdrakar (främst staziorganet Sexpressen http://www.bilddump.se/bilder/20131213141316-212.83.151.26.jpg och Aftonhoran) har bedrivit en häxjakt på "oliktänkande" (läs SD-väljare) och dessutom valt att hänga ut dem varefter de fått sina arbetsliv slagna i spillror.

Om jag blev uppringd av någon som utgav sig för att vara från ett OU, då hade jag dragit öronen åt mig, avstått från att medverka av rädslan för att uppringaren i själva verket är en Expoanställd eller en mullvad på någon av ovan nämnda tidningar.

Jag tror att SD i valet 2018 landar i spannet 20-25% (dock hoppas jag på ännu högre siffror)
2016-05-31, 10:32
Medlem
OkyDokys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Sossarna runt 30%...ni gör ett bra jobb SCB
Litar inte riktigt på denna undersökningen. Måhända för att jag rösta SD kanske? Fast om man nu skulle lägga in YouGov och Sentio i denna mätning,hur skulle resultatet bli då?Ni med snabba hjärnor och en hög med miniräknare kanske kan räkna ut detta..Själv ska jag gå ut till min nyupphängda hängmatta och njuta av en iskall öl..
2016-05-31, 10:33
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Tramsigt att tro att SD är underrepresenterade p.g.a. någon skämsfaktor nu när de är fast etablerade som ett av de tre stora partierna. SDs taktik att fjäska för moderaterna har gjort patetiskt fiasko. Det är sunt att väljarna bestraffar dem för det. Finns ännu tid att införa motsatt taktik nu inför nästa val. SD måste alltidmhåna och förlöjliga borgarbrackorna för deras katastrofala misslyckanden och idiotiska förslag. Borgare är hundar som vill ha en husse.
Jo, skämsfaktorn finns helt klart kvar. Löjligt att tro något annat. SD:are svarar i lägre grad, då de har lägre förtroende för samhället i stort, särskilt en undersökning från SCB.

Det var en dragning med statistiker och representanter från SCB etc, efter valet 2014 och där framgick tydligt att de hade stora problem att mäta SD:s sympatier. Det finns inga indikationer på att detta skulle ha förändrats särskilt mycket sedan dess.
2016-05-31, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reproduce
Trots att SCB är ett statligt organ och uppfattas i allmänhet som seriöst är ändå bortfallet närmare 50% - och som dessutom ständigt tenderar att öka!

Mätningarna speciellt för SD blir naturligtvis som dom blir och orealistiska...

SCB:s senaste mätning för SD på 17,3%, torde korrigerat mot verkligheten,
därför motsvaras av cirka 23%!
2016-05-31, 10:51
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OkyDoky
Litar inte riktigt på denna undersökningen. Måhända för att jag rösta SD kanske? Fast om man nu skulle lägga in YouGov och Sentio i denna mätning,hur skulle resultatet bli då?Ni med snabba hjärnor och en hög med miniräknare kanske kan räkna ut detta..Själv ska jag gå ut till min nyupphängda hängmatta och njuta av en iskall öl..

Jämfört med hur SCB vs. YouGov vs. Sentio legat i närhet av reella valresultat till riksdagen så visar SCB alltid för lite. Både YouGov och Sentio ligger ofta nära.

Så en mer trolig siffra för SD just nu är mellan 22-25%
2016-05-31, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jo, skämsfaktorn finns helt klart kvar. Löjligt att tro något annat. SD:are svarar i lägre grad, då de har lägre förtroende för samhället i stort, särskilt en undersökning från SCB.

Det var en dragning med statistiker och representanter från SCB etc, efter valet 2014 och där framgick tydligt att de hade stora problem att mäta SD:s sympatier. Det finns inga indikationer på att detta skulle ha förändrats särskilt mycket sedan dess.
Och ändock har SD varit uppe på 20-27% i opnionsmätningarna, och 20% i SCB, hur förhåller det sig. Har skämsfaktorn och misstron ökat efter det att regeringen införde en mer restriktiv invandringspolitik (dvs indirekt gav SD rätt) och SD kommit ut som en blöjmainstreamparti med dålig verklighetsanknytning och icke-obstruerande bekväm attityd? Skulle inte tro det.
2016-05-31, 11:29
Medlem
andersaanderssonas avatar
De som idag tror på SCB och Sifo är samma personer som i senaste valet stod som fågelholkar när SDs siffror trillade in den gången.

Man trodde på fullt allvar att MP skulle bli det tredje största partiet. Eftersom det hade de enda trovärdiga instituten lovat.

Där man idag inte har lärt sig någonting av det misstaget. Man fortsätter i gamla hjulspår. Precis som hatmedia. Aftonbladet och Expressen jublar idag åt årets hittills viktigaste mätning.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-05-31 kl. 11:32.
2016-05-31, 11:31
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Och ändock har SD varit uppe på 20-27% i opnionsmätningarna, och 20% i SCB, hur förhåller det sig. Har skämsfaktorn och misstron ökat efter det att regeringen införde en mer restriktiv invandringspolitik (dvs indirekt gav SD rätt) och SD kommit ut som en blöjmainstreamparti med dålig verklighetsanknytning och icke-obstruerande bekväm attityd? Skulle inte tro det.
Nej, inte ökat, men kvar på ungefär samma nivå som tidigare. Dvs det är ännu inte, i de flesta samhällskretsar, social acceptabelt att "komma ut" som SD:are. Det kan fortfarande få förödande konsekvenser för den personens sociala liv, karriär, utkomstmöjligheter etc.
2016-05-31, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
PM2 för SD uppdaterad med dagens SCB. Mätningen var exakt var modellen förväntade sig. Den enligt modellen mest sannolika ögonblickliga förändringen är därmed fortsatt ca -0.3 pe/mån.

Vad är det mest troliga värdet på SD idag?
Vad är det största värdet SD troligtvis har haft och vid vilket datum skedde detta?
(Enligt din modell)
2016-05-31, 12:03
Medlem
Enligt statsvetare var (sd)s nedgång väntad:
Citat:
Sverigedemokraterna tappar nära tre procentenheter i SCB:s stora partisympatiundersökning och får 17,3 procent jämfört med mätningen i november. ”Det är inte alls konstigt utan väntat”, säger statsvetaren Jenny Madestam.
http://www.dn.se/nyheter/politik/statsvetare-sds-tapp-inte-ovantat/
2016-05-31, 12:24
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidr23
Vad är det mest troliga värdet på SD idag?
Vad är det största värdet SD troligtvis har haft och vid vilket datum skedde detta?
(Enligt din modell)

Enligt modellen är det mest troliga värdet idag lite drygt 21%. Det största värdet var knappt 25% och inträffade i början på december 2015. Som jag påpekat innan är det dock mycket svårt att ge en säker uppskattning av de absoluta värdena. Uppskattningen av relativa förändringar är däremot lättare att ge då färre antaganden krävs. Se länk till modellen här.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in