Citat:
Ursprungligen postat av
Ringuu
Troligen var också tanken att NMR skulle bli provocerade och attackera henne och då skulle de skriva världens snyftreportage och hets mot NMR.
Här har vi ju en annan aspekt av bilden som inte uppmärksammats tillräckligt. NMR visar ju här att dom är icke-våldsamma, tvärtemot vad man annars får höra. Trots provokation tar dom inte till våld utan framstår närmast som en variant på när Gandhi utförde sina fredliga demonstrationer mot den brittiska övermakten.
Så det är ju NMRs pacifistiska, mjuka, vänliga & återhållsamma uppträdande, även inför provokationer & hyttande nävar, som blir det bestående minnet av demonstrationen, förevigat av bilden. Ett berömvärt icke-våldsinitiativ, där man väljer på ett kristet sätt att vända andra kinden till när man utsätts för provokation & hot från övermakten. En berömvärd förebild för andra att ta till sig.
Om jag för ett ögonblick får tillåta mig att bli lite självkritisk så tror jag faktiskt inte att jag själv hade kunnat uppvisa samma värdiga lugn. Om någon hade viftat med en knytnäve i ansiktet på mig så hade jag nog, tyvärr, på ren instinkt klippt till dom direkt utan att tänka. Men jag lovar att försöka följa exemplet från NMR & bli en mer fredlig & bättre människa. Något som jag i så fall har bilden från Borlänge att tacka för.