Jag har precis blivit beviljad värdepapperskredit och har några funderingar/vill bekräfta att jag förstått vissa fragment rätt, trots dess basala karaktär. Ser gärna att Avanza besvarar detta
1: Om jag lägger en order via det kontot krediten är kopplad till, så belånas jag väll per automatik om ordersumman överstiger de likvida tillgångarna?
2: De maximala 30 % av hela portföljvärdet som får belånas till superlånräntan gäller väll bara just hela innehavet? Det innebär väll inte att jag maximalt får låna 30 % av varje enskild akties belåningsvärde till superlånräntan, där räntan annars övergår till "normal" ränta?
3: Preciserar era stadgar under vilka omständigheter ni reglerar företagens enskilda belåningsvärde?
Har jag förstått saken rätt?
4: Jag äger H&M där det aktuella marknadsvärdet uppgår till 45 312 sek. Belåningsvärde på 80 % förser mig alltså med möjlighet att handla för 36 250 sek på kredit. Ponera att jag handlar med kredit för 30 000 sek, vilket med det aktuella marknadsvärdet resulterar i ett taget lån på 66,2 % av marknadsvärdet.
H&M´s marknadsvärde (exklusive de lånade 30 000 sek) måste sjunka under 37 500 sek för att belåningsgraden på hela innehavet ska överstiga 80 % av marknadsvärdet. Vilket betyder att om kursen går ned mer än ungefär 18 % ställs jag inför tvångsförsäljning om jag inte för likvider köper H&M aktier vilka minst redigerar belåningsgraden till 80 %.
5: Min portfölj är värd 300 000 sek, och jag lånar totalt 50 000 sek. Då måste alltså det sammanlagda innehavets värde reduceras till under 166 666 sek (exklusive de lånade 50 000 sek) innan superlånsräntan övergår till "normal" ränta?
Tack På Förhand!