2016-05-30, 15:35
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtand
Tveksamt om du förstod mig eller om det är jag som inte förstår dig.

Jag skulle önska att t.ex 'superlånet' fungerade som 'tillgänglig likvid' vid anmälan i nyemissioner. Sen när tilldelning sker så skapas ett lån som betalar aktierna som jag fått tilldelat till mig. Jag vill inte sätta in någonting någonstans utan jag vill ligga fullt investerad samtidigt som jag vill anmäla mitt intresse i nyemissioner.

Är det möjligt?

Ja, det är möjligt. Vi tar hänsyn till din kredit/ditt belåningsutrymme på ditt konto.

Citat:
Ursprungligen postat av rakarna
Jag har ju fått lite utdelningar nu och då kommer jag till frågan. Att när jag kollar på %sedan köp och SEK sedan KÖP räknar den då med min utdelning? Ifall nej kan man då hitta det någonstans där den räknar med direktavkastningen med den procentuella avkastningen?

% sedan köp räknar ej med utdelningar. Detsamma gäller SEK sedan köp vid kontoöversikten i appen eller på sajten. Om du vill räkna inklusive utdelningar så måste du navigera in på ett enskilt konto eller titta på den aggregerade kontografen (för alla konton).

/Dan, Avanza
Citera
2016-05-30, 16:23
Medlem
Vet att jag skrivit detta förut men när kommer Sharpekvot för ens portfölj/konto/totala innehav? Det känns som en så enkel funktion att lägga till men skulle ge så mycket! Finns exempelvis hos Nordnet.

Det är ju den riskjusterade avkastningen man vill jämföra mot index. Nu är det svårt att veta om man slagit index för att man varit bättre eller för att man tagit mer risk.
Citera
2016-05-30, 16:36
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Vet att jag skrivit detta förut men när kommer Sharpekvot för ens portfölj/konto/totala innehav? Det känns som en så enkel funktion att lägga till men skulle ge så mycket! Finns exempelvis hos Nordnet.

Det är ju den riskjusterade avkastningen man vill jämföra mot index. Nu är det svårt att veta om man slagit index för att man varit bättre eller för att man tagit mer risk.

Är med på hur du menar. Vi har det på to do-listan. Vi kommer att göra om kontoöversikten framåt hösten och då kommer vi förhoppningsvis kunna ordna det! Vi har tidigare lobbat för att det ska gå att se under kontoöversikten.

/Dan, Avanza
Citera
2016-05-30, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
.
Ni har en enorm växlingsspread på 0,50% när man inte gjort manuell valutaväxling, men det går bara att göra manuell valutaväxling på ett aktie- och fondkonto. När kommer man kunna göra manuell valutaväxling på ett ISK-konto? Vet att det är många som vill kunna göra manuell valutaväxling i ett ISK.

Nordnet har inte heller valutakonton för ISK, så om ni införde manuell valutaväxling direkt i ett ISK så skulle det göra Avanza mycket mer attraktivt och det skulle också skapa mycket goodwill.

Har ni planerat att göra detta?
Citera
2016-05-30, 17:36
Medlem
Fittfittas avatar
Det står att man inte får ha över 50000 eller göra fler än 500 affärer under 12 månader för courtagetypen start (om jag kommer ihåg rätt). Står det någonstans hur många affärer man har gjort? Eller får man räkna igenom dem själv? mvh
Citera
2016-05-30, 21:56
Medlem
Cerwins avatar
Hur är era tankar kring att kunna logga in med användarnamn/lösen?
Citera
2016-05-31, 08:37
Medlem
En liknande knapp för min "Börsskärm" som ni har portföljen till "Kontoöversikt" skulle vara kanon. Visst ni har de 3 prickarna som en nödlösning, men de är bara framme när man är på nån av de sidor de representerar.

Jag saknar möjligheten att snabbt gå till börsskärmen var helst ifrån jag är på sajten. Börsskärm och kontoöversikt är de enda 2 snabbknappar som behövs enligt mig, och om det bara finns plats för en tycker jag faktiskt det är viktigare att komma snabbt till börsskärmen.
Citera
2016-05-31, 09:55
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cerwin
Hur är era tankar kring att kunna logga in med användarnamn/lösen?
Vad menar du? Du väljer att logga in under "Användarnamn & Lösenord"?

Jag använder inte appen, är det kanske annorlunda med den?
Citera
2016-05-31, 14:14
Medlem
Cerwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Vad menar du? Du väljer att logga in under "Användarnamn & Lösenord"?

Jag använder inte appen, är det kanske annorlunda med den?

Kanske skrev slarvigt. Menade främst säkerhetsmässigt och frågan var väl egentligen mest riktad till Avanza. Har aldrig sett nån annan bank där man kan logga in på det sättet nämligen. 😊
Citera
2016-05-31, 14:19
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cerwin
Kanske skrev slarvigt. Menade främst säkerhetsmässigt och frågan var väl egentligen mest riktad till Avanza. Har aldrig sett nån annan bank där man kan logga in på det sättet nämligen. 😊
Jaha, my bad

De har kommenterat det vid olika tillfällen, tex här: (FB) Tråden om Avanza
Citera
2016-05-31, 17:18
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdmundGettier
Ni har en enorm växlingsspread på 0,50% när man inte gjort manuell valutaväxling, men det går bara att göra manuell valutaväxling på ett aktie- och fondkonto. När kommer man kunna göra manuell valutaväxling på ett ISK-konto? Vet att det är många som vill kunna göra manuell valutaväxling i ett ISK.

Nordnet har inte heller valutakonton för ISK, så om ni införde manuell valutaväxling direkt i ett ISK så skulle det göra Avanza mycket mer attraktivt och det skulle också skapa mycket goodwill.

Har ni planerat att göra detta?

Vi har absolut kikat på möjligheten. Mot bakgrund av bland annat de antal kunder som handlar amerikanska aktier så finns det andra utvecklingsbitar som går före. Vi förstår samtidigt att aktiviteten och det allmänna intresset skulle öka så det är inte omöjligt i framtiden! Jag tar vidare önskemålet så att vi om möjligt kan påverka så att det bumpas högre upp på priolistan.

Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Det står att man inte får ha över 50000 eller göra fler än 500 affärer under 12 månader för courtagetypen start (om jag kommer ihåg rätt). Står det någonstans hur många affärer man har gjort? Eller får man räkna igenom dem själv? mvh

Nej, tyvärr. Det går dock att summera affärerna med hjälp av Excel (exportera transaktionslistan först). Vi skickar även ett meddelande då vi flyttar dig till Mini - om du handlat över 500 st affärer eller når över 50 k i eget kapital.

Citat:
Ursprungligen postat av AcesinExile
En liknande knapp för min "Börsskärm" som ni har portföljen till "Kontoöversikt" skulle vara kanon. Visst ni har de 3 prickarna som en nödlösning, men de är bara framme när man är på nån av de sidor de representerar.

Jag saknar möjligheten att snabbt gå till börsskärmen var helst ifrån jag är på sajten. Börsskärm och kontoöversikt är de enda 2 snabbknappar som behövs enligt mig, och om det bara finns plats för en tycker jag faktiskt det är viktigare att komma snabbt till börsskärmen.

En sådan knapp fanns inte förut heller, innan den nya navigeringen. Men jag ska föra vidare önskemålet och se om vi kan lösa det bättre framöver.

/Dan, Avanza
Citera
2016-05-31, 22:01
Medlem
Jag har precis blivit beviljad värdepapperskredit och har några funderingar/vill bekräfta att jag förstått vissa fragment rätt, trots dess basala karaktär. Ser gärna att Avanza besvarar detta

1: Om jag lägger en order via det kontot krediten är kopplad till, så belånas jag väll per automatik om ordersumman överstiger de likvida tillgångarna?

2: De maximala 30 % av hela portföljvärdet som får belånas till superlånräntan gäller väll bara just hela innehavet? Det innebär väll inte att jag maximalt får låna 30 % av varje enskild akties belåningsvärde till superlånräntan, där räntan annars övergår till "normal" ränta?

3: Preciserar era stadgar under vilka omständigheter ni reglerar företagens enskilda belåningsvärde?

Har jag förstått saken rätt?

4: Jag äger H&M där det aktuella marknadsvärdet uppgår till 45 312 sek. Belåningsvärde på 80 % förser mig alltså med möjlighet att handla för 36 250 sek på kredit. Ponera att jag handlar med kredit för 30 000 sek, vilket med det aktuella marknadsvärdet resulterar i ett taget lån på 66,2 % av marknadsvärdet.

H&M´s marknadsvärde (exklusive de lånade 30 000 sek) måste sjunka under 37 500 sek för att belåningsgraden på hela innehavet ska överstiga 80 % av marknadsvärdet. Vilket betyder att om kursen går ned mer än ungefär 18 % ställs jag inför tvångsförsäljning om jag inte för likvider köper H&M aktier vilka minst redigerar belåningsgraden till 80 %.

5: Min portfölj är värd 300 000 sek, och jag lånar totalt 50 000 sek. Då måste alltså det sammanlagda innehavets värde reduceras till under 166 666 sek (exklusive de lånade 50 000 sek) innan superlånsräntan övergår till "normal" ränta?

Tack På Förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in