2016-05-29, 16:15
Medlem
Hej, jag ska börja jobba kvällstid nu på hösten. Jobba från 14:30 till 23:30 ungefär och vara ledig på fredagar.

Detta är ett ingenjörsjobb på ett stort företag och jag är anställd som konsult.

Hur fungerar det med lön när man jobbar de här tiderna?

Behöver man gå med i facket och diskutera med dom hur det fungerar?

Ska man prata direkt med konsultbolaget och inte involvera facket?

Har inte jobbat kväll förut så vet inte riktigt hur det fungerar.

Tacksam för svar

Dudemeister
Citera
2016-05-29, 16:25
Medlem
SkepticalHippos avatar
Du behöver inte blanda in facket även om det är en bra idé att vara med. Du kommer med all sannolikhet att få rätt lön, företag som har OB-tider har även OB-löner såvida du inte är svart anställd eller något. Det kommer du ju inte vara eftersom du är konsult.
Citera
2016-05-29, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Du behöver inte blanda in facket även om det är en bra idé att vara med. Du kommer med all sannolikhet att få rätt lön, företag som har OB-tider har även OB-löner såvida du inte är svart anställd eller något. Det kommer du ju inte vara eftersom du är konsult.

Märkte nu att min frågeställning var lite luddig. Vad jag egentligen vill veta är om man får ungefär samma lön som en dagstidanställd om jag nu jobbar 4 dagar i veckan. Eller ska den vara sämre/bättre?
Citera
2016-05-29, 16:33
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dudemeister1
Märkte nu att min frågeställning var lite luddig. Vad jag egentligen vill veta är om man får ungefär samma lön som en dagstidanställd om jag nu jobbar 4 dagar i veckan. Eller ska den vara sämre/bättre?

Det regleras i ditt avtal. Det kan se väldigt olika ut.
Citera
2016-05-29, 16:40
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Det regleras i ditt avtal. Det kan se väldigt olika ut.

ekerilar har rätt, det varierar beroende på arbetsplatsens avtal med dig och beroende på om de är anslutna till och i så fall vilket
kollektivavtal de har.

Om du är anställd med premissen att du har X i månadslön så kommer kvällarna troligen inte att dra upp din lön. Om du däremot är anställd med X i månadslön +OB eller med X i timlön så kommer lönen troligen bli högre än vad de anger på grund av kvällarna.

Jag jobbar skift, arbetsplatsen är ansluten till Unionen och jag får cirka 100 kronor mer i timmen på kvällar och helger. På storhelger får jag runt 350 kronor mer. Katsching!
Senast redigerad av SkepticalHippo 2016-05-29 kl. 16:48.
Citera
2016-05-29, 17:21
Medlem
Potatis101s avatar
Citat:

Du tjänar bättre på kväll. Jag jobbar själv ständig kväll på industri och gör mina 38 timmar Mån-Tors. Jag får lite över 3000kr i ob-tillägg per månad.
Citera
2016-05-29, 17:22
Medlem
MrMadoffs avatar
Förstår du vilket bra schema du har?

Du får väl antagligen fredagar ledigt för att du jobbar ob så det är den kompensationen du får istället för lönetillägg, låter riktigt bra tycker jag.
Citera
2016-05-29, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff

Du får väl antagligen fredagar ledigt för att du jobbar ob så det är den kompensationen du får istället för lönetillägg, låter riktigt bra tycker jag.

eller helt värdelöst om man vill umgås med vänner, är i förhållande eller har familj.
Citera
2016-05-29, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff

Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
eller helt värdelöst om man vill umgås med vänner, är i förhållande eller har familj.

Ja jag själv håller med er båda, just nu är jag ung och singel så schemat känns kanon, men om några år kommer nog den känslan ändras.
Citera
2016-05-29, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers

Jobb går före vänner.
Citera
2016-05-29, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Jobb går före vänner.

om man inte kan välja ja.
Citera
2016-05-29, 20:06
Medlem
Jobba 4 dagar och vara ledig 3 kan väl inte vara fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in