2016-05-28, 10:50
Medlem
Sweenietods avatar
SD gick ned för att de andra partierna tog efter!! Och stängde gränserna. Nåväl, jag tror det fanns en spelsajt där man kunde spela på. Får SD får mer än 24 % av väljarna.
"Över", ger 1,65 ggr pengarna http://www.mrbet.se/tippa-pa-valet-sverige

Så under 2 betyder att det är mer än 50 % sannolikt, enligt MrBet, att SD får över 24 % och att det kan mycket väl ligga däromkring.

Opinionsundersökningar är osäkrare, speciellt när det är telefonintervjuer, dataintervjuer, och även kanske formulär. Folk vill helst inte tillkänna ge det. Sedan kan det vara en agenda bakom undersökningen, vem betalar den? Därför kollar jag på vadslagningssajter, de kan ge en annan bild.
Senast redigerad av Sweenietod 2016-05-28 kl. 10:53.
2016-05-28, 11:32
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
DN Ipsos

http://www.dn.se/nyheter/sverige/valjarna-flyr-efter-mps-stormiga-var/

Trevlig läsning att..

SD ökar till 17.1 % och MP Ute ur riksdagen!!

Sossarna ökar med 3.4 % varför kan man undra.

Ipsos är som vanligt ute och cyklar då det gäller SD, men trenden är tydlig; SD ökar igen. DN skriver att "det mesta talar för att SD gör ett ännu bättre val 2018 än de gjorde 2014", så även PK-pressen vet att det inte hjälper att ljuga om vart det lutar.
2016-05-28, 11:58
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
PM2 för SD uppdaterad med dagens Ipsos. Den enligt modellen mest sannolika ögonblickliga förändringen är ca -0.2 pe/mån.
2016-05-28, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
+0,5% i Ipsos senaste plojmätning. MP under spärren.

Trenderna går åt rätt håll.

Och
Ipsos majmätning 17,1% för SD torde korrigerat mot verkligheten motsvaras av minst 21%...
2016-05-28, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
+0,5% i Ipsos senaste plojmätning. MP under spärren.

Trenderna går åt rätt håll.

+0,5% är än riktigt bra siffra till och med, om man tänker på att det kommer efter en ökning på 1,9% från förra månaden.

Citat:
Ursprungligen postat av Sweenietod
SD gick ned för att de andra partierna tog efter!! Och stängde gränserna. Nåväl, jag tror det fanns en spelsajt där man kunde spela på. Får SD får mer än 24 % av väljarna.

Så under 2 betyder att det är mer än 50 % sannolikt, enligt MrBet, att SD får över 24 % och att det kan mycket väl ligga däromkring.

Opinionsundersökningar är osäkrare, speciellt när det är telefonintervjuer, dataintervjuer, och även kanske formulär. Folk vill helst inte tillkänna ge det. Sedan kan det vara en agenda bakom undersökningen, vem betalar den? Därför kollar jag på vadslagningssajter, de kan ge en annan bild.

Offt:
"Miljöpartiet: 7 %
Över: 2,30 - Under: 1,55"

Folk borde nog passa på...
2016-05-28, 14:08
Medlem
Grisbrottarens avatar
Vänligen posta resultatet i tråden, så att man kan diskutera siffrorna utan att följa en länk (vilket dessutom ger hatmedia klick).
Citat:
DN/Ipsos maj 2016:

M: 24,5% -3,6
KD: 5,2% -0,1
L: 7,1% +0,8
C: 6,1% ±0

S: 27,8% +3,4
V: 7,4% +0,3
MP: 3,4 -1,3

SD: 17,1% +0,5

Fi: 1,8% -1,0

Övr: 1,5%
http://unvis.it/www.dn.se/nyheter/sverige/valjarna-flyr-efter-mps-stormiga-var/
Grafik: http://img03.dn.se/remote/d1.dn-static.se/UploadedImages/2016/5/27/1110d027-a5d7-4727-9245-6782fb1dfa04/original.png?id=1484664&preset=EditionArticleTextD esktopv2
2016-05-28, 17:53
Medlem
I vanlig oseriös oordning redovisar Ipsos varken bortfall eller osäkra.

Mätningens trovärdighet är därför som den är...
2016-05-28, 19:28
Medlem
TheAlamos avatar
SD verkar ha en ganska stor kärnväljarbas och den formas kring 15-25%. När SD var uppe på 25+ så var det mest idioter som tänker sig att rösta SD just då men så fort sitt gamla parti säger att nu ska vi göra något åt problemen efter 30 år av inget, då går de direkt tillbaka. Hemska människor, verkligen hemska. Känner även ett stort förakt för de vuxna människor som kommer på att man ska rösta på SD nu?? Varför förstod man inte det här för 10 år sedan? För 10 år sedan när jag gick i grundskolan så började jag förstå precis vad som hände och visste direkt vad som behövde göras. Att vuxna människor velar fram och tillbaka om något självklart gör att jag inte vill leva här längre. Nu flyttar jag också utomlands om en vecka men jag kommer ju följa hur det går för Sverige och måste om ett år flytta hem igen... Hur som helst så hatar jag er inkompetenta råttor som inte förstår grundläggande samhällshändelser.
2016-05-29, 08:19
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reproduce
I vanlig oseriös oordning redovisar Ipsos varken bortfall eller osäkra.

Mätningens trovärdighet är därför som den är...

Bortfallet är mycket stort. Snart har vi Sifo då kommer vi att få se detta redovisat som: ´-Ej anträffbara, 30% -förhindrade, 2% -vill ej uppge, 10% -osäkra, 8%. Ungefärliga siffror från mig som bygger på tidigare statistik. Inom någon vecka har vi svaret.

I princip är det bara hälften av befolkningen som uppger en partitillhörighet. Finns ingen anledning tro att något annat institut är bättre än Sifo. Snarare sämre mindre angelägna, de ger inte folk möjlighet att svara via webb eller telefon eller brev.

Vi ringer från Ipsos! -"nähä du vill inte vara med", - "då tar vi nästa"..

Sd 33%
2016-05-29, 10:42
Medlem
Professor.Wers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
SD verkar ha en ganska stor kärnväljarbas och den formas kring 15-25%. När SD var uppe på 25+ så var det mest idioter som tänker sig att rösta SD just då men så fort sitt gamla parti säger att nu ska vi göra något åt problemen efter 30 år av inget, då går de direkt tillbaka. Hemska människor, verkligen hemska. Känner även ett stort förakt för de vuxna människor som kommer på att man ska rösta på SD nu?? Varför förstod man inte det här för 10 år sedan? För 10 år sedan när jag gick i grundskolan så började jag förstå precis vad som hände och visste direkt vad som behövde göras. Att vuxna människor velar fram och tillbaka om något självklart gör att jag inte vill leva här längre. Nu flyttar jag också utomlands om en vecka men jag kommer ju följa hur det går för Sverige och måste om ett år flytta hem igen... Hur som helst så hatar jag er inkompetenta råttor som inte förstår grundläggande samhällshändelser.

Det finns mycket i SD's politik som står emot ditt påstående om att SD är det självklara valet.
2016-05-29, 10:49
Medlem
dA_1_nibblahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweenietod

Det här. Jag skulle aldrig erkänna att jag röstar SD vid en undersökning, alldeles för nojig över att man läggs till på en lista eller att något läcker ut. Tror att många andra är lika försiktiga.
2016-05-29, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Bortfallet är mycket stort. Snart har vi Sifo då kommer vi att få se detta redovisat som: ´-Ej anträffbara, 30% -förhindrade, 2% -vill ej uppge, 10% -osäkra, 8%. Ungefärliga siffror från mig som bygger på tidigare statistik. Inom någon vecka har vi svaret.

I princip är det bara hälften av befolkningen som uppger en partitillhörighet. Finns ingen anledning tro att något annat institut är bättre än Sifo. Snarare sämre mindre angelägna, de ger inte folk möjlighet att svara via webb eller telefon eller brev.

Vi ringer från Ipsos! -"nähä du vill inte vara med", - "då tar vi nästa"..

Sd 33%

Du menar säkert SCB istället för Sifo!

SCB försöker troligen åtminstone att vara vara seriösa, trots att cirka 50% av de tillfrågade inte är tillgängliga eller medverkar.

Mätningar med totala bortfall i denna storleksordning är naturligtvis i högsta grad statistiskt ovetenskapliga, särskilt vad SD anbelangar.

SCB:s mätningar är därför baserade i huvudsak på graden av spåkärringskompetens...
Senast redigerad av Reproduce 2016-05-29 kl. 11:35.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in