2016-05-28, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kloss
Det intressanta här är att alla partiledare som verkar inom ett block eller som ett samarbetsparti erhåller ett naturligt och påtagligt stöd från andra partier inom det egna skrået. Undantaget är SD som inte har några vänner i den vägen. Man kan med fog anta (som tidigare påvisats vid dessa mätningar) att stödet för Åkesson kommer från de egna sympatisörerna. Därför blir stödet för Åkesson ett väl så bra mått på det aktuella stödet för partiet i opinionen i denna typ av mätningar. Gillar man Åkesson tillhör man väljarskaran helt enkelt. En ökning på 1 procent till 20% alltså vilket enligt min och andras mening stämmer bra med SD:s aktuella opinionsstöd.

Det ökade förtroendet för Åkesson kan omöjligtvis stämma med tanke på att han är skyldig till SD:s ras i OU den sista tiden.
Förmodligen är det så att de svarande dissar SD i OU för att de tycker att Åkesson är fel på det samtidigt som man anger att man har förtroende för Åkesson i partiledarfrågan.
Vad skulle vara motivet för en sådan inkonsekvens säger du ? Inte en aning, men jag är ganska säker på att vi snart kommer att få några riktigt kreativa förklaringar till fenomenet. Jag är också ganska säker på att förklaringarna kommer att beröra svenska folkets stora kärlek till SDU, Kasselstrand och Hahne samt påpeka att väljarna är trötta på att Åkessons enda mål i livet är att sitta av riksdagsmandatet tills han går i pension.
2016-05-28, 01:14
Medlem
Floragatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
DN Ipsos

http://www.dn.se/nyheter/sverige/valjarna-flyr-efter-mps-stormiga-var/

Trevlig läsning att..

SD ökar till 17.1 % och MP Ute ur riksdagen!!

Sossarna ökar med 3.4 % varför kan man undra.
Och M tappar hela 3,6%-enheter, har dom gått till S?

I kategorin självklara slutsatser kan följande profetia placeras.
Citat:
– Tittar man på alla mätningar talar det mesta för att SD kommer att göra ett ännu bättre val 2018 än vad man gjorde 2014, säger David Ahlin.
2016-05-28, 01:39
Medlem
Klosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Det ökade förtroendet för Åkesson kan omöjligtvis stämma med tanke på att han är skyldig till SD:s ras i OU den sista tiden.
Förmodligen är det så att de svarande dissar SD i OU för att de tycker att Åkesson är fel på det samtidigt som man anger att man har förtroende för Åkesson i partiledarfrågan.
Vad skulle vara motivet för en sådan inkonsekvens säger du ? Inte en aning, men jag är ganska säker på att vi snart kommer att få några riktigt kreativa förklaringar till fenomenet. Jag är också ganska säker på att förklaringarna kommer att beröra svenska folkets stora kärlek till SDU, Kasselstrand och Hahne samt påpeka att väljarna är trötta på att Åkessons enda mål i livet är att sitta av riksdagsmandatet tills han går i pension.
Skyldig enligt vem, dig? Det handlar om en mindre tillbakagång snarare än ras. En tämligen naturlig rörelse med tanke på att Moderaterna och i viss mån Socialdemokraterna har närmat sig SD:s invandringspolitik och att en mindre del väljare därmed lockas tillbaka. Äger du någon som helst analysförmåga bör du förstå den enkla logiken.

Du gör en helt felaktig analys av opinionsläget. De institut som enligt historiken varit närmast och nästan helt punktliga med att mäta SD håller partiet några procent över 20 strecket varför man minst bör räkna med 20% i dagsläget, dvs. exakt vad Åkesson fick i förtroendestöd. Folk skiter blankt i SDU. Precis som med MUF eller Grön Ungdom. Jag som noga följer med vad som händer politiskt i landet och SD i synnerhet skiter fullständigt i SDU i en vidare mening. Helt ointressant. Du pratar som om Kasselstrand och Hahne liksom är några centrala figurer när de i själva verket är bifigurer som ingen jävel utom den egna lilla fanklubben bryr sig ett skit om.
Senast redigerad av Kloss 2016-05-28 kl. 02:14.
2016-05-28, 01:43
Medlem
Klosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Jo men jag tycker ändå 25% är skrämmande högt. Han gör ju fan ingenting rätt o kallar dessutom regeringens flyktingpolitik för skit, trots att stor majoritet av sosse-väljarna står bakom den.
Visst är det skrämmande. Men som vanligt när det gäller MP är det mycket luft i siffrorna och i synnerhet i dylika förtroendemätningar där slentrianmässigt stöd från den egna alliansen får stort genomslag.
2016-05-28, 05:49
Medlem
andersaanderssonas avatar
Är det enbart jag som har en känsla av att nedgången för SD håller på att plana ut. Är det inte just den tendensen som denna månads OU visar. Oavsett specifika procentsiffror.
2016-05-28, 06:32
Medlem
fernebos avatar
Det kan man nog säga. Det här är fjärde mätningen SD ökar i under maj. De stod stilla i en och minskade i tre. Man kan nog säga att de ligger rätt stabilt på runt 20% för stunden.

SIFO:s mätning är dock lite märklig sett till att S ökar med över 3% samtidigt som M tappar lika mycket. Inga andra mätningar som visat på en sån förändring i opinionen, vilket känns logiskt eftersom jag tvivlar starkt på att en sån förändring har ägt rum. Rent allmänt så är SIFO ett av de institut jag numera har minst förtroende för.
2016-05-28, 07:59
Medlem
MonaSvisas avatar
Det synes vara så som Mattias Karlsson sade tidigare att ju högre SD är i OU:n desto mer lättrörliga väljare får dom.
Det synes också vara så att många hoppar över till SD när det bränner till i migrationsfrågan och då lär dom sig samtidigt mera om SD:s politik överlag. En majoritet blir också kvar i SD efter hoppet vilket ju är positivt för Sveriges framtid

Om ovanstående är en korrekt bild så stämmer ju den lilla nedgång vi nu sett överens med verkligheten. De lättrörligaste hoppar tillbaka till sina partier MEN det blir också en hel del av dessa kvar i SD - vilket är positivt.

Det är en destruktiv väg som alla andra partier valt att fortsätta med en politik som starkt ogillas av svenska folket, att fortsätta mata på med invandring och fortsätta försöka uppfostra folket att gilla detta och ogilla SD.

Jag tror att SD kommer att stabiliseras under detta år och öka lite hela tiden innan årets slut. Däremot kommer SD att öka mera under 2017-18 då alla som idag sitter på "flykting"förläggningar kommer ut i samhället och Svensson drabbas mera direkt, av den invalda mångkulturen.

När deras döttrar blir våldtagna och sextrakasserade och deras söner blir misshandlade och rånade . Då kommer SD att öka rejält. Tror inte att det spelar så stor roll vilka åtgärder andra partier då tar till. Alla vet ju vilkas fel det är att mångkulturen drabbar Sverige med full kraft
2016-05-28, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kloss
Skyldig enligt vem, dig? Det handlar om en mindre tillbakagång snarare än ras. En tämligen naturlig rörelse med tanke på att Moderaterna och i viss mån Socialdemokraterna har närmat sig SD:s invandringspolitik och att en mindre del väljare därmed lockas tillbaka. Äger du någon som helst analysförmåga bör du förstå den enkla logiken.

Du gör en helt felaktig analys av opinionsläget. De institut som enligt historiken varit närmast och nästan helt punktliga med att mäta SD håller partiet några procent över 20 strecket varför man minst bör räkna med 20% i dagsläget, dvs. exakt vad Åkesson fick i förtroendestöd. Folk skiter blankt i SDU. Precis som med MUF eller Grön Ungdom. Jag som noga följer med vad som händer politiskt i landet och SD i synnerhet skiter fullständigt i SDU i en vidare mening. Helt ointressant. Du pratar som om Kasselstrand och Hahne liksom är några centrala figurer när de i själva verket är bifigurer som ingen jävel utom den egna lilla fanklubben bryr sig ett skit om.
Ocham försökte vara ironisk. Men det är svårt det där med ironi.

Men han har kanske lite rätt i alla fall. SDs potential med en mer kompetent och mindre sjölutplånande partiledning är förmodligen betydligt högre än nuvarande siffror. Invandringen är enligt svenskarna dem viktigaste frågan, SD lyckas inte kapitalisera på detta faktum.
2016-05-28, 08:42
Medlem
1001PSs avatar
SD gick väl ner, när folk försökte uppmuntra de partier som till slut gjort något åt flyktingkrisen.

När de upptäcker att dessa beslut inte hade någon som helst effekt, att fläkten är full av skit och dessutom håller full fart så kommer man visa sitt missnöje igen.

Läs gärna denna för att förstå mer: http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv-2016/2016-05-24-Allt-fler-asylbeslut-under-varen.html

Hur många av de 80.000 har Regeringen lyckats utvisa? 1%?

Dessa väljare röstar inte för SD, utan emot något annat. Därför är de lättrörliga. Men basen lär öka.

Notera att inget av Blocken ökar. De bara tappar.
2016-05-28, 09:24
Medlem
Lost-Souls avatar
+0,5% i Ipsos senaste plojmätning. MP under spärren.

Trenderna går åt rätt håll.
2016-05-28, 10:11
Medlem
Svithjods avatar
Så händer det som så ofta händer, SD vänder återigen upp.
Lagom till 2018 kommer kommunerna gå på knäna av snabb ökning av försöjningsstöd för bidragsturisterna.
M och S snackar mest men gör lite åt grundproblematiken, SD lär inte hamna under 30 % i valet 2018.
2016-05-28, 10:25
Medlem
Det vänder sakta upp för SD men man kan också tala om en stabbig stabilisering. Något förefaller fel med sossarnas siffror. Men den dag det ekonomiska luftslottet faller samman kommer det att drabba sossarna hårt.

SD bör inte erbjuda samarbete förrän man är största parti. Nu gäller det att slåss och profilera sig bättre.
Vilket som är största parti vet vi inte säkert förrän valresultatet är klart 2018. Och Ni som drömmer om att MP faller ur, ha inte sådana falska förhoppningar. Ni vet mycket väl att det finns 5% Vänsterflummare som hela tiden rör sig mellan S, V och MP. Tyvärr får vi alltid dras med dessa flummiga människor men förhoppningsvis minskar antalet och istället får vi fler Islamister... ...Men skall jag välja mellan Pest och Kolera föredrar jag sålunda Islamisterna framför Vänsterflummarna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in