2016-05-24, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Nä, lägg ner, det funkar inte så! Soc sekr är strikt bundna enligt regler o lagar. De jobbar enligt de lagar o regler som gäller varesig Du heter Svarten eller inte... de har nog varit med om värre klienter! Svarten var nog snäll o trevlig när han ansökte om f-stöd, speciellt efter "skilsmässan" från "änkan"... Ha, ha, ja dem kom väl helt enkelt på att det var bättre för dem att dem stod som ensamstående båda två = 3.890 x 2. Enkel matematik!

Jag tror att hela Kopparberg med omnejd andats ut för närsom kunde Svarten flippat ut. Visserligen hade han de 10 tusen han fick på föreläsningen... Andra måste betala skatt. Tror inte han gjorde det.
Citera
2016-05-25, 06:59
Medlem
Burgesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Lite upplysning: Socialtjänstlagen är en ramlag. Alla kommuner har inte samma summor. Plus att för gifta blir det inte 2x 3.890:-. Försörjningsstödet blir lägre då.

Nu var det ju med så att Carlanders hade 2 lägenheter. Soc gick inte med på det så därför fick Lena inget stöd. Ni måste förstå att de inte tänker o lever som "normala".

Vi har med två samhällsparasiter att göra. Den ene kunde väl dragit sig tillbaka och tagit sitt liv, men icke sa Nicke - här skall det sättas eld och orsakas skador för och hos andra människor. Fy fan.
När e Svartens begravning?
Citera
2016-05-25, 08:46
Medlem
Koljarovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Nej Du får INTE äga en bil om Du har försörjningsstöd! Du får inte ha några som helst tillgångar. Varje månad personen söker f-stöd ska ett kontoutdrag (från samtliga konton) bifogas ansökan. Normen för en ensamstående är 3.890 kr/mån (då "betalar" soc hyra, el, ev a-kassa o hemförsäkring). Har Du utlägg för läkarbesök/mediciner står soc för det oxå. Så glöm Dina påståenden. Eventuella inkomster dras från normen 3.890 kr/mån. Så bilen "änkan" kör omkring i kan inte stå på henne, om det nu är så att hon har f-stöd. Pengar verkar det hur som att hon har...
Konstigt då att jag hade bil när jag fick bidrag, måste ha drömt det då...

Jag har flera vänner som har bil trots bidrag så Soc bryr sig inte så mycket som du tror.
Däremot blev en bekant av med sina bidrag eftersom hon ägde en dyr bil och en insatslägenhet som hon sedan sålde och gömde undan pengarna så att hon fick bidrag efter ett par månader.
Citat:
Nä, lägg ner, det funkar inte så! Soc sekr är strikt bundna enligt regler o lagar. De jobbar enligt de lagar o regler som gäller varesig Du heter Svarten eller inte... de har nog varit med om värre klienter! Svarten var nog snäll o trevlig när han ansökte om f-stöd, speciellt efter "skilsmässan" från "änkan"... Ha, ha, ja dem kom väl helt enkelt på att det var bättre för dem att dem stod som ensamstående båda två = 3.890 x 2. Enkel matematik!
Handläggarna är helt avgörande för hur mycket hjälp man får av Soc och jag vet av egen erfarenhet att dom tolkar lagar och regler olika.
Missbrukare brukar dessutom särbehandlas eftersom handläggarna inte vill ha med dom att göra och dom tvingas sällan till kurser eller praktik eftersom inga företag vill ta emot påverkade personer så man ger dom pengar utan att ställa krav, i många fall.
Undantaget vissa tunga missbrukare som går på heroin och liknande som tvingas ta drogtester för att få lägenhet av Soc.
Svartens kärring kan väl räknas in i kategorin missbrukare och hon verkar inte tvingas till någonting alls utan verkar ha enbart fritid eller...
Citera
2016-05-25, 09:06
Medlem
Koljarovs avatar
Citat:
Jag är förtrogen med soc regler.
Då hade du tur som inte fick leva på arvet. Min kusin fick det som ung o det var sorgligt.
Det var inte tur utan jag utnyttjade systemet, man tar helt enkelt och tar ut pengarna kontant från en avlidnas konto och för inte över dom till sitt eget bankkonto.
Har en bekant vars mor dog och efterlämnade ett hus till honom så att han blev av med sin lägenhet och tvingade flytta 15 mil för att bo i huset utan bidrag till el.
Hans liv var ok tills arvet kom och sedan gick det åt helvete.
Citat:
Lena fick problem med soc när de gifte sig så därför skilde de sig. Hon blev helt utan utbetalning o skrev det på bloggen.
Jo jag vet, gjorde själv misstaget att gifta mig och förlorar mycket pengar varje månad pga av det men vill inte skiljas pga av ekonomiska skäl då det skulle kännas extremt ynkligt.
Citat:
Det stämmer inte med motprestation. Vissa människor går inte att ha någonstans o de får pengar ändå enl lagen.
Iaf så får man inga pengar till bil man ej behöver.
Som jag antar att du menar så krävs det en motprestation i teorin sedan Reinfeldt ändrade systemet men i praktiken så brukar struliga missbrukare slippa undan.
Hade en bekant som skulle tvingas att praktisera på Netto men det gick inte så bra att en i personalen kommer påverkad och snattar där hon ska jobba så hon slapp undan och sitter nu och super utan att behöva göra ett skit.
Men egentligen skulle hon tvingas till praktiken på Netto eller bli av med bidraget men Soc vill inte göra henne hemlös så dom bryter medvetet mot reglerna.
Om det är satt i system eller om det är vissa handläggare som som är skyldiga vet jag ej men efter att ha pratat en hel del med min handläggare så förstår jag att dom inte vill ha med missbrukare att göra då det lätt kan bli våldsamt om dom nekas bidrag.
Senast redigerad av Koljarov 2016-05-25 kl. 09:08.
Citera
2016-05-28, 09:40
Medlem
Burgesss avatar
Är det någon som vet när Svarten skall begravas? "Änkans" blogg har dött . . .
Citera
2016-05-28, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burgess
Är det någon som vet när Svarten skall begravas? "Änkans" blogg har dött . . .

Såg du ngn kommentar idag från en "j" på bloggen...

Det har stått på Jackies blogg att askan ska spridas i havet. Ska nog inte vara ngn begravningshögtid i kyrka el dyl. Men de är ju nyckfulla så vem vet!
Citera
2016-05-28, 11:36
Medlem
Burgesss avatar
Citat:
Såg du ngn kommentar idag från en "j" på bloggen...

Det har stått på Jackies blogg att askan ska spridas i havet. Ska nog inte vara ngn begravningshögtid i kyrka el dyl. Men de är ju nyckfulla så vem vet!

Dödsannons. Undra om det kommer dödsannons? Det har man ju rätt till enl socialen.

Jag har läst "J"s inlägg. Mystiskt . . .
Senast redigerad av Burgess 2016-05-28 kl. 11:40.
Citera
2016-05-28, 21:41
Medlem
Citat:
Dödsannons. Undra om det kommer dödsannons? Det har man ju rätt till enl socialen.

Jag har läst "J"s inlägg. Mystiskt . . .

Behövs väl ingen annons när dödsfallet stod i alla tidningar...
Citera
2016-05-28, 23:44
Medlem
Burgesss avatar
Citat:
Behövs väl ingen annons när dödsfallet stod i alla tidningar...

Jo, om man vill informera när begravningsakten äger rum.
Citera
2016-05-29, 07:15
Medlem
Citat:
Jo, om man vill informera när begravningsakten äger rum.

Jo, men om det står på bloggarna så skriver tidningarna om det helt gratis 😉
Har ju stått att den ska va ute på vatten. När är hemligt.
Citera
2016-05-29, 08:26
Medlem
Burgesss avatar
"Änkans" blogg är nu helt död. Mystiska inlägg förekommer om henne och papegojan.
Citera
2016-05-29, 08:55
Medlem
Citat:
"Änkans" blogg är nu helt död. Mystiska inlägg förekommer om henne och papegojan.

Hon skulle ju övernatta i skogen...
Jag har läst en dödsruna i tidningen Fokus. Den skribenten skrev att Svarten "efterlämnade fru och 5 barn"
Lite mer som inte stämde. Konstigt att inte kolla fakta innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in