Citat:
Ursprungligen postat av
Cianneli
Jag är förtrogen med soc regler.
Då hade du tur som inte fick leva på arvet. Min kusin fick det som ung o det var sorgligt.
Det var inte tur utan jag utnyttjade systemet, man tar helt enkelt och tar ut pengarna kontant från en avlidnas konto och för inte över dom till sitt eget bankkonto.
Har en bekant vars mor dog och efterlämnade ett hus till honom så att han blev av med sin lägenhet och tvingade flytta 15 mil för att bo i huset utan bidrag till el.
Hans liv var ok tills arvet kom och sedan gick det åt helvete.
Citat:
Lena fick problem med soc när de gifte sig så därför skilde de sig. Hon blev helt utan utbetalning o skrev det på bloggen.
Jo jag vet, gjorde själv misstaget att gifta mig och förlorar mycket pengar varje månad pga av det men vill inte skiljas pga av ekonomiska skäl då det skulle kännas extremt ynkligt.
Citat:
Det stämmer inte med motprestation. Vissa människor går inte att ha någonstans o de får pengar ändå enl lagen.
Iaf så får man inga pengar till bil man ej behöver.
Som jag antar att du menar så krävs det en motprestation i teorin sedan Reinfeldt ändrade systemet men i praktiken så brukar struliga missbrukare slippa undan.
Hade en bekant som skulle tvingas att praktisera på Netto men det gick inte så bra att en i personalen kommer påverkad och snattar där hon ska jobba så hon slapp undan och sitter nu och super utan att behöva göra ett skit.
Men egentligen skulle hon tvingas till praktiken på Netto eller bli av med bidraget men Soc vill inte göra henne hemlös så dom bryter medvetet mot reglerna.
Om det är satt i system eller om det är vissa handläggare som som är skyldiga vet jag ej men efter att ha pratat en hel del med min handläggare så förstår jag att dom inte vill ha med missbrukare att göra då det lätt kan bli våldsamt om dom nekas bidrag.