Citat:
Ursprungligen postat av
cloudovthunder
Jag har erfarenhet av de flesta bensodiazepiner, förutom Alprazolam. Snabbare påslag än Ikto, bättre ångestdämpning än Stess, och halveringstid likt triazolam? Är jag ute och cyklar? Hur är det med muskelavslappningen? Tex för att tillfälligt mjuka upp tjack spänningar i brist på Ikto.
Vad är det med Alprazolam som gör den så speciell?
Det är ett rent helvete att sluta med Alprozalam, speciellt om du tar en hög dos (6mg/dag) regelbundet i flera år. Räkna då med svåra utsättningsproblem, om du slutar "cold turkey", kan du hamna på sjukhus, risk för krampanfall, skyhögt blodtryck etc. Men även att stå på ett utsättningsschema, att trappa ner dosen över en tid, är inte en dans på rosor.
Jag har erfarenhet av Sobril, Diazepam, Xanor Depot (Alprazolam Depot) och vanlig alprazolam, den värsta benson av dem är just alprazolam. Just på grund av de svåra utsättningsproblemen, man blir väldigt snabbt beroende av alprazolam. Den har kort halveringstid... Aha, nu ser jag "för att lösa upp tjackspänningar", då rekommenderar jag hellre Diazepam.
Äh, ärligt talat vet jag inte, när det i detta fall handlar om ett "blandmissbruk". Jag sitter själv fast i Alprazolamskiten och håller på att trappa ut skiten med hjälp av diazepam, har precis trappat ut tramadol på en vecka, första dagen utan. Så jag förmedlar bara mina egna erfarenheter, jag är ingen expert.
Tillägg: Jag har 35 års erfarenhet av bensodiazepiner, jag har varit bensofri i långa perioder under åren, jag vet, har vetat vilken skit det är. Men här sitter jag ändå, 35 år senare, ännu en gång fast i bensoträsket.