2016-05-26, 22:01
Medlem
Danskan räknas ju som bekant till de nordiska språken, och härstammar liksom svenskan och norskan från fornnordiskan. Många svenskar och norrmän upplever dock att talad danska är svår att förstå, och vissa pratar engelska med danskar.

Tyskar däremot tycks inte ha några större problem att förstå danskarna, trots att de talar ett västgermanskt språk. Jag själv upplever att danskan är rätt lik tyskan i tonen, medan ordförrådet är nordgermanskt. Jag undrar: skulle man kunna säga att danskan är ett skando-saxiskt språk, d v s en länk mellan de nord- och västgermanska språken?
Citera
2016-05-26, 22:05
Medlem
Mr.Majestics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stroehmer
Danskan räknas ju som bekant till de nordiska språken, och härstammar liksom svenskan och norskan från fornnordiskan. Många svenskar och norrmän upplever dock att talad danska är svår att förstå, och vissa pratar engelska med danskar.

Tyskar däremot tycks inte ha några större problem att förstå danskarna, trots att de talar ett västgermanskt språk. Jag själv upplever att danskan är rätt lik tyskan i tonen, medan ordförrådet är nordgermanskt. Jag undrar: skulle man kunna säga att danskan är ett skando-saxiskt språk, d v s en länk mellan de nord- och västgermanska språken?

Geografiskt sätt, så är det ju mitt i prick. Men är du verkligen säker på att Tyskar förstår Danskar?
Citera
2016-05-26, 22:18
Medlem
Citat:
Tyskar däremot tycks inte ha några större problem att förstå danskarna, trots att de talar ett västgermanskt språk.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Majestic
Men är du verkligen säker på att Tyskar förstår Danskar?

Reagerade på samma sätt som Mr. Majestic. Jag har visserligen aldrig frågat varken tyskar eller danskar om saken (tanken har aldrig slagit mig) men det låter orimligt. Så stor skillnad är det inte på danska och svenska och de tyskar jag har träffat har inte förstått ett enda ord svenska.
Citera
2016-05-26, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Majestic
Geografiskt sätt, så är det ju mitt i prick. Men är du verkligen säker på att Tyskar förstår Danskar?

Jag besökte Lübeck förra året, och folk jag pratade med uppgav att de hade lättare att förstå danska än svenska. En tysk kan nog inte föra en konversion med en dansk, men väl urskilja en del ord.
Citera
2016-05-26, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Reagerade på samma sätt som Mr. Majestic. Jag har visserligen aldrig frågat varken tyskar eller danskar om saken (tanken har aldrig slagit mig) men det låter orimligt. Så stor skillnad är det inte på danska och svenska och de tyskar jag har träffat har inte förstått ett enda ord svenska.

Tyskarna jag pratade med tyckte att svenska var svårare än danska.
Citera
2016-05-27, 17:21
Medlem
JanTalibans avatar
Eftersom man anser sig veta att danskan i har utvecklats ur ett nordgermanskt språk – urnordiska – så beskriver man det alltid som ett nordiskt språk. Oavsett vilken riktning språket har utvecklats i.

Språk där man är mer osäker på ursprunget är man däremot mer benägen att gruppera efter vad det låter som; dvs man kikar på ordförråd och uttal. Grupperingen av afroasiatiska språk tex.
Citera
2016-05-27, 17:32
Medlem
Citat:
Jag besökte Lübeck förra året, och folk jag pratade med uppgav att de hade lättare att förstå danska än svenska. En tysk kan nog inte föra en konversion med en dansk, men väl urskilja en del ord.

Hela Sleswig-Holstein har tillhört Danmark - i princip ner till Lubeck. Därför kan Danskar i Södra Jylland i princip perfekt tyska - och Tyskarna kan Danska. (Tyska är fö obligatorisk i dansk grundskola)

Danmarks Vikinga borg "Dannevirke" ligger i Tyskland .

Det var en herre vid namn Bismarck som intog Danmark - under ett avskott till Napoleon krigen.

Anno ca år1870 https://sv.wikipedia.org/wiki/Dansk-tyska_kriget

Sen fick folk rösta på vilket land de ville tillhöra - Tyskland vann med 51% (som vanligt)
Senast redigerad av Bacto 2016-05-27 kl. 17:38.
Citera
2016-05-27, 23:37
Medlem
KungPengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bacto
Hela Sleswig-Holstein har tillhört Danmark - i princip ner till Lubeck.
Ner till Hamburg. Där nere i Holstein hade dock danskan aldrig något inflytande. Den språkmässiga förändringen sedan medeltiden bestod i att södra Schleswig långsamt förtyskades.

Citat:
Det var en herre vid namn Bismarck som intog Danmark - under ett avskott till Napoleon krigen.
Lite svårt att ha (ens ett avskott till) Napoleonkrig nästan ett halvsekel efter Napoleons död...

Citat:
Sen fick folk rösta på vilket land de ville tillhöra - Tyskland vann med 51% (som vanligt)
Folkomröstningen hölls efter första världskriget (1920) och resulterade i att norra Schleswig/Sønderjylland återbördades till Danmark.
Citera
2016-06-02, 12:26
Medlem
Danska och svenska är ju mer eller mindre samma språk. Tror skillnaden helt enkelt beror på att de danskar som besöker Nordtyskland är mer medvetna om hur man ska uttrycka sig för att tyskarna ska förstå. De flesta tyskar kan ju faktiskt förstå en del skandinaviska förutsatt att talaren anpassar sig.
Citera
2016-06-04, 08:14
Medlem
Ambelains avatar
Danmark har ju haft en betydligt sydligare sydgräns förr, och även om det inte alltid tillhörde Danmark satt där danska "lant-grevar" och höll på sina grevskap.

I kan dessutom hitta ett ansenligt antal ortsnamn och platsnamn där i det nordvästra Tyskland som har en tydlig dansk prägel.

Dialekter hade ju förr en mycket mer flytande utspridning vid gränstrakter. Före det moderna nationsbyggandet hade man ju inga officiella nationella språk, som alla inom nationens gränser var tvungna att lära sig och prata.
Utan då talade man det språk, den dialekt, man alltid hade gjort i bygden.

Gränsen mellan Tyskland och Danmark är ju en onaturlig gräns.
Dvs inga hav eller ens stora skogar separerar olika folkgrupper, utan det är bara ett godtyckligt streck på en karta.

Omman istället vill se en naturlig spridning, så ska man istället titta på människorna och deras rörelsemönster.
Lexbase är tex ett utmärkt sådant redskap.
Om man tittar på kartan där, så ser man att det naturliga svenska inflytelsesfären är utspridd runt hela landet, som en ständigt avtagande solfjäder typ.
Det är straffade personer, men med anknytning till Sverige oavsett.

Samma mönster hittar vi med Danmark, och danskarnas inflytelsesfär
Och vi hade hittat det i en genetisk karta också.

Men, titta gärna på orts- och platsnamnen i området runt tyska delen av Jylland och sen runt neråt söderut och längst med Östersjökusten.
Många danska namn.
Fantasieggande namn som tex "Rövareskogen" =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in