Citat:
Ursprungligen postat av
jagharingenfantasi
Jag har så länge jag kan minnas haft problem med magen såsom magont, gaser, ballongmage etc. Minns att jag klagade till mamma och pappa att jag hade ont i magen flera gånger i veckan, att jag ibland till och med ville stanna hemma från skolan. Har alltså haft detta ända sedan jag var barn men eftersom det går att leva med har jag inte brytt mig om att kolla upp det. Men på senaste tiden har jag tröttnat, så för något år sedan testade jag mig för laktosintolerans och mjölkallergi, men det visade negativt. Har funderat på många olika allergier och intoleranser och försökt hitta samband mellan vad jag äter och mina symptom men hittar inget.
Men de senaste månaderna har jag återkommit till samma sjukdom varje gång jag har googlat - nämligen IBS. Känner igen mig SÅ mycket på alla punkter men har inte fått någon diagnos. Jag är en sån som hatar att gå till läkaren, så jag slipper gärna det. Tänkte därför testa FODMAP-dieten som jag har läst ska fungera bra för IBS:are, innan jag söker vård.
Någon som har erfarenheter av denna diet för att förebygga magproblem?
Någon som har tips på recept eller liknande?
tycker fodmap fungerar sådär. Huvudgrejen är att undvika laktos, gluten, bönor, lök och såna prylar. Du vill eftersträva låg fodmap.
Men först och främst måste du ha tålamod, tålamod och lite extra tålamod. Bara för att ett livsmedel står med på listan betyder det inte att du tål det per automatik. Jag fick gå tillbaka till grundläggande kost först, dvs vit fisk och ris.
Det behöver inte finnas en relation till vad du äter heller. Många andra faktorer som kan spela in, stress och depression, till exempel.
Rekommenderar att gå till läkare för utredning och sen bli remiterad till dietist. Vill det sig riktigt illa kan du få inflammationer.