Citat:
Ursprungligen postat av
starke_adolf
Går det att mappa en rell talaxel till en cirkel fullständigt?
Ja, absolut (jag antar att du menar bara bijektion, inte homeomorfi). x → 2 arctan x + π är en bijektion mellan alla reella tal och 0 < x < 2π vilket motsvarar en cirkel utan en punkt. Och en cirkel utan en punkt har lika många punkter (har samma kardinalitet) som en full cirkel eftersom tillsättande eller avlägsnande av ändlig mängd element till/från en oändlig mängd påverkar inte kardinalitet. Alltså det finns bijektion hela vägen, bara ingen vet hur den ser ut.
Citat:
Min första tanke var att ta reda på hur många Dedekindsnitt det finns på en cirkel. Men vad händer vid snittet mellan en punkt 0 och 2π rad.?
Det går att definiera Dedekindsnitt på en cirkel men det blir ändå oklart hur många av dem finns.
Citat:
Definiera ett f som mappar alla tal på intervallet I = {x∈ℝ, 0≤x<2pi} till en cirkelform - blir det då verkligen en cirkel? Är ändpunkterna sammanfogade?
Ja, om man definierar allt rätt. Om jag minns rätt så tar man slutna intervallet I = {x∈ℝ, 0≤x≤2π} och lägger till avbildning från den ena randen (x=0) till den andra (x=2π) som representerar sammanfogning. Avbildningen blir trivial förstås, finns inte så många sätt att avbilda en punkt till en punkt

Det är så man definierar en cirkel inom topologi (tror jag). Liknande konstruktion är möjlig för mångfald av högre dimensioner, t.ex. {0≤x≤1, 0≤y≤1} och (x=0, y) → (x=1, y) är en cylinder och {0≤x≤1, 0≤y≤1} och (x=0, y) → (x=1, 1-y) är Möbiusband.
Citat:
Det går väl att välja att kalla de sammanfogade om vi utgår från ett en sekvens (p_n)∈ℝ som konvergerar mot gränsvärdet p då d(p_n,p)<ε (där ε>0). Det vill säga att det bara är att välja ett ε som det funkar för? (låt p=0 och låt sekvensen konvergera mot p från "andra änden av linjen" som sveps om till en cirkel). d(x,y) är metriken för två punkter x,y. Men kan vi inte alltid välja ett ε_2<ε och låta d(p_n,p)<ε_2 så att det tidigare gränsvärdet inte längre kan anses konvergera? Det vill säga att vilket tal vi än väljer går det alltid att välja ett tal så att cirkeln aldrig sluts?
Förlåt, jag förstår inget.