2016-05-26, 17:03
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Du försöker blanda bort korten nu. SD hade kunnat stoppa avtalet, i varje fall tillfälligt, om partiet röstat med V. Nu valde Åkesson och hans vänner att istället släppa fram avtalet helt utan att göra motstånd. Återigen: Varför försvarar du partiets agerande? Har Jocke Larsson gett dig order om att blanda bort korten eller vad är det frågan om?

Jag förklarar bara för dig hur de olika partierna röstat. V för ett fördröjande och SD för ett Nej. Jag hade dock personligen sett att SD också stött V, jag ser detta som ett svek vilket jag tydligt förklarat flera gånger. Och jag tar inte partiorder, inte av Jocke, Mattias eller någon annan i SD.

Citat:
Värdlandsavtalet skrivs under 4:e september 2014. Det är mer än ett år innan motionen till försvarsutskottet lämnades in. Har jag förstått det rätt så var man för värdlandsavtalet under perioden 2014-09-04 fram till åtminstone 2015-10-06. Någon gång därefter har man alltså blivit negativ till värdlandsavtalet, och vill inte att det ska gå igenom?

Jag förklarade bara vad en SD-tjänsteman sa till mig. Och uppenbart är man negativa nu iom att man var det enda partiet som röstade Nej till avtalet i går.
Citera
2016-05-26, 17:03
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pent-house
Värdlandsavtalet skrivs under 4:e september 2014. Det är mer än ett år innan motionen till försvarsutskottet lämnades in. Har jag förstått det rätt så var man för värdlandsavtalet under perioden 2014-09-04 fram till åtminstone 2015-10-06. Någon gång därefter har man alltså blivit negativ till värdlandsavtalet, och vill inte att det ska gå igenom?

De kanske inte hade läst värdlandsavtalet förrän V började ifrågasätta det.
Citera
2016-05-26, 17:07
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Jag förklarar bara för dig hur de olika partierna röstat. V för ett fördröjande och SD för ett Nej. Jag hade dock personligen sett att SD också stött V, jag ser detta som ett svek vilket jag tydligt förklarat flera gånger. Och jag tar inte partiorder, inte av Jocke, Mattias eller någon annan i SD.

Jag förklarade bara vad en SD-tjänsteman sa till mig. Och uppenbart är man negativa nu iom att man var det enda partiet som röstade Nej till avtalet i går.

Fast i den avgörande omröstningen röstade ju SD med regeringen och borgarna. Om inte SD + regeringen + borgarna hade vunnit den omröstningen - om att avslå V:s begäran att skicka ändringen av skyddslagen till KU - så hade ju ratificeringen av NATO-avtalet fördröjts.
Citera
2016-05-26, 17:08
Medlem
tlcswes avatar
Om tittar på omröstningen gällande att skjuta upp nato-avtalet är det fyra ledamöter från MP som röstade 'nej'. Tror ni dessa miljöpartister var medvetna om att hade 'nej-sidan' fått en enda röst till, hade beslutet skjutits upp?

Om SD hade vetat om detta, hade dem då låtit en enda ledamot röstat 'nej'?

Det är alltså den vänstra bilden i omröstning jag hänvisar till;
http://www.friatider.se/sd-ledam-ter-dementerar-nato-ja
Citera
2016-05-26, 17:09
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Fast i den avgörande omröstningen röstade ju SD med regeringen och borgarna. Om inte SD + regeringen + borgarna hade vunnit den omröstningen - om att avslå V:s begäran att skicka ändringen av skyddslagen till KU - så hade ju ratificeringen av NATO-avtalet fördröjts.

Ja, möjligen (det hade prövats i alla fall), och det var ju detta jag kallade ett svek. Men, man var de enda som helt ville avvisa avtalet på plats.
Citera
2016-05-26, 17:15
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlcswe
Om tittar på omröstningen gällande att skjuta upp nato-avtalet är det fyra ledamöter från MP som röstade 'nej'. Tror ni dessa miljöpartister var medvetna om att hade 'nej-sidan' fått en enda röst till, hade beslutet skjutits upp?

Om SD hade vetat om detta, hade dem då låtit en enda ledamot röstat 'nej'?

Det är alltså den vänstra bilden i omröstning jag hänvisar till;
http://www.friatider.se/sd-ledam-ter-dementerar-nato-ja

Det där är ett missförstånd. Det krävs 5/6 majoritet av de röstande ledamöterna, vilket man hade med god marginal (tack vare SD):

Riksdagen får dock anta förslaget direkt, om minst fem sjättedelar av de röstande enas om beslutet.

https://lagen.nu/1974:152#K2P20S1
Senast redigerad av Regulus 2016-05-26 kl. 17:18.
Citera
2016-05-26, 17:20
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Aldrig sett den motionen tidigare, men ser märklig ut (jag får fråga någon tjänsteman om den). Dock måste man ju ha bytt åsikt (i punkt 12 i alla fall) iom att man röstade emot värdlandsavtalet i går.

EDIT: Snabbt svar från SD. När detta skrevs hade man ännu inte fått tillgång till exakt vad ett värdlandsavtal skulle betyda för Sverige i denna relation. När man fick det så ändrade man ståndpunkt (ja, det låter märkligt för mig också).
Märkligt är närmast en eufemism, skriver SD alltså motioner som ger stöd till avtal med NATO utan att ens kolla upp vad avtalet innehåller först? Hur ska man kunna betrakta SD som en seriös NATO-motståndare ed när man agerar så?
Citera
2016-05-26, 17:22
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Märkligt är närmast en eufemism, skriver SD alltså motioner som ger stöd till avtal med NATO utan att ens kolla upp vad avtalet innehåller först? Hur ska man kunna betrakta SD som en seriös NATO-motståndare ed när man agerar så?

Problemet kanske var att avtalet bara fanns på engelska. Det dröjde vad jag förstått väldigt länge innan regeringen översatte det till svenska.
Citera
2016-05-26, 17:22
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
OM du tror att det bara handlar om det så har du verkligen hål i huvudet.

Om du tror att det skulle ha gjort någon som helst skillnad om SD obstruerat tillsammans med kommunisterna i max 14 dagar, så har du ett stort jävla hål i huvudet.
Citera
2016-05-26, 17:23
Bannlyst
Citat:

Det blir lite hörsägen om man ska gå på de uppgifter du har fått i andra hand. Men om det nu är som du säger så kan man ju fråga sig varför man helt plötsligt blev negativ till värdlandsavtalet. I vilket fall, den 4:e april i år lämnade man in en motion om att man inte vill gå med i värdlandsavtalet. https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/med-anledning-av-prop-201516152_H3023375 Det betyder väl att man måste ändrat sin inställning till värdlandsavtalet någon gång under perioden 2015-10-06 fram 2016-04-04?
Citera
2016-05-26, 17:26
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif

Jo, jag blev också mycket förvånad av resultatet. Inte minst för att just försvarsgruppen är en av de delar av SD:s riksdagsarbete som funkat bäst sedan man kom in i riksdagen.
Citera
2016-05-26, 17:28
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pent-house
Det blir lite hörsägen om man ska gå på de uppgifter du har fått i andra hand. Men om det nu är som du säger så kan man ju fråga sig varför man helt plötsligt blev negativ till värdlandsavtalet. I vilket fall, den 4:e april i år lämnade man in en motion om att man inte vill gå med i värdlandsavtalet. https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/med-anledning-av-prop-201516152_H3023375 Det betyder väl att man måste ändrat sin inställning till värdlandsavtalet någon gång under perioden 2015-10-06 fram 2016-04-04?

Nej, uppgifterna har jag fått i första hand från någon som arbetar med dessa frågor. I den förklaringen uppfattar jag det som att man inte ändrat uppfattning i frågan, utan sagt nej direkt om man hade haft hela avtalet klart för sig. Nu gick man tydligen på mediadebatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in