2016-05-25, 18:24
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Hade nån höjt min månadskostnad med 200 spänn över en natt hade jag kräkts en hel vecka
Men du skulle förstås inte ha något problem att chockhöja någon annans hyra om du tjänar på det.
2016-05-25, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Vilken liten käring du är

Om nån hotar med att lägga på en femtilapp i veckan på din bokostnad vet du vad du ska göra
http://www.expressen.se/nyheter/gratprotest-i-riksdagen--mot-nato-avtalet/
Ja om det hjälper får jag ta till det
2016-05-25, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Men du skulle förstås inte ha något problem att chockhöja någon annans hyra om du tjänar på det.
Jo det skulle jag, har hyresfastighet och har inte höjt hyran på 3-4 år, jag vill ha nöjda och glada hyresgäster, pengar är inte allt.
2016-05-25, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Det här är, i hård konkurrens, den tomaste analysen du har hittat på här någonsin, mig veterligen.
Finns väl ett uns av sanning i det då det var uppmätt data jag redovisade och inte någon analys. Så det verkar du ha upptäckt.

Mer osäkert är det ifall du upptäckte att det fanns data med där som inte så väl stämmer med ditt uttalande, jag citerade.

Citat:
Det finns inte ens något logiskt sätt att attackera dumheterna eftersom du rycker någon slags helt fenomenalt märklig insinuerad slutsats ur absolut ingenting (med reservation för att vi inte vet vad som pågår i ditt huvud och inte letar sig ut i text).
Har du dragit någon slutsats ur det uppmätta datat?
Du är någon tystlåten på den punkten.

Är din position numera kanske att Borg var finansminister i Perssons (S)-Regeringar och orsakade kraftiga prishöjningar på bostäder.
Sedan var Borg borta från inflytande under de 8 Alliansåren för att sedan komma tillbaka i Löfvens (S)-regering och elda på bostadspriserna.

Ja, om ditt påstående om att det är Borg som orsakat bubblan ska bli sant, så borde det bli något sådant som är din slutsats. Men du är förvånansvärt tystlåten om detta. Och ojar dig mest om mig i stället.

Var det fel av mig att släpa fram detta mätdata?

Citat:
Spoilern är en personlig brist hos dig vi sett förut (bygger helt bisarra konversations-historier när du saknar argumentation), och vi får vi nog se den som kronisk. Antar därför att vi istället får applådera att du faktiskt klarat av att gömma den i en spoiler så folk efter behag kan skydda sig från dessa sociala defekter.
Nu handlade ju spoiler om ifall du skulle klara att anpassa dig till mätdata.
Har du gjort det?

(Men du kanske inte läste spoilern. För du verkar tro att den handlade om mig).
2016-05-25, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smurfen11
Precis detta som är ganska roligt med Alph101. Hans sätt att klanka ner på alla som inte tycker som honom att de saknar argument, att de inte bygger en tydlig koppling till argument och liknande. Men att han inte ser sina egna svagheter.

Och att han använder siffror personligen till att försöka bevisa något som i grunden handlar om MYCKET mer komplexa saker än det där. Psykologi verkar exemeplvis Alph101 helt glömma bort i sina "gissningar". Intressant med tanke på att i princip alla bubblor ofta "chockar världen" mer eller mindre över en dag. Helt plötsligt vaknar man upp och den dagen så "kraschar marknaden". Trodde Alhp101 att allt fundementalt hände den dagen?

Han bortser från självklarheter och bygger argument själv på siffror och kopplingar som är ett väldigt "axplock" för det han försöker sig på att bevisa. Väljer lite i kakburken som han själv vill. Och menar att det är att vara "påläst".
Ja, jesses vad elak jag är som kommer dragandes med siffror. Och rationella resonemang baserade på fakta.
Blir ju mycket svårare för er som vill ägna er åt känslor då.
2016-05-25, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Vart kan jag buda på en tomt där det står en brf?
Värderingen av marken görs som att det vore röjd mark redo att bebyggas, och avgiften man får ta ut ska enligt lag motsvara skälig avkastning på den summa som markägaren kunnat förväntas få vid försäljning om marken varit röjd.

Det här borde alla som måste betala tomträttsavgift vara väl medvetna om så att de kan säga ifrån om de tycker att avgiften är oskälig, vilket den som tror på det du sa om att de kan ta ut vad de vill förmodligen skiter i. Precis som de borde vara medvetna om när nästa omprövning sker, samt hur tomtpriserna utvecklas i området så att de är förberedda på eventuella framtida kostnadsförändringar.
2016-05-25, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det finns gott om småhusfabrikanter och byggelementfabriker.
Givetvis har de kollektivavtal men inte byggnadsavtal.
Den stora kostnaden i tillväxtorter är fastigheten dvs marken och materialet, dvs det som huset är gjort och sedan fylls med. Diverse avgifter från kommun och stat höjer priset det med. Skillnaden är att fabrikation och byggnation går att effektivisera, markpriser och skatter och avgifter följer värdet.
Vi kanske kan enas om att de som gör prefab i Sverige sitter med prisreglerade kollektivavtal iaf. Och de som bygger husen också har kollektivavtal. Och kollektivavtalen är prisreglerande.

Citat:
Om det inte fanns en marknad så skulle heller inte byggbranschen ha högtryck, med efterfrågan kommer höga löner, tydligen har du problem med att andra tjänar pengar.
Det var värst vad du var fixerad vid att andra tjänar något. Du ältar det som om du inte kan får ur det ur skallen.
Jag har redan påtalat att jag som tillväxt-positiv tvärtom är positiv till att folk får ökad levnadsstandard.
Däremot är jag negativ till tillväxthämmande prisregleringar. För med det får folk det sämre än de annars skulle fått. Och det var tillväxthämmande prisreglering som det handlade om.

Citat:
Allahiansen borde ha haft is i magen och växlat reduceringen av fastighetsskatten mot ett avtrappat ränteavdrag. Sen om ränteavdraget borde plockats bort eller halverats kan diskuterats, men det hade haft en avkylande effekt. Nu valde Borg och Allahiansen kortsiktiga politiska vinster på bekostnad av Sveriges framtida ekonomiska stabilitet.
Varför i all världen skulle dom införa dubbelbeskattning på räntan?

Borde dom ha infört dubbelbeskattning på din lön också?
2016-05-25, 20:44
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Vi kanske kan enas om att de som gör prefab i Sverige sitter med prisreglerade kollektivavtal iaf. Och de som bygger husen också har kollektivavtal. Och kollektivavtalen är prisreglerande.

Det var värst vad du var fixerad vid att andra tjänar något. Du ältar det som om du inte kan får ur det ur skallen.
Jag har redan påtalat att jag som tillväxt-positiv tvärtom är positiv till att folk får ökad levnadsstandard.
Däremot är jag negativ till tillväxthämmande prisregleringar. För med det får folk det sämre än de annars skulle fått. Och det var tillväxthämmande prisreglering som det handlade om.

Varför i all världen skulle dom införa dubbelbeskattning på räntan?

Borde dom ha infört dubbelbeskattning på din lön också?
Hur kan ett minskat avdrag bli en dubbelbeskattning ?
2016-05-25, 20:45
Medlem
Citat:
Det sker omförhandlingar gällande tomträtter löpande och villaägare har länge klagat över att priset höjs kraftigt när de ofta mycket långa avtalen löper ut.
Så visst borde väl en engagerad styrelse ta höjd flr den hör typen av kostnadschocker långt tidigare? Sen om den höjs så kraftigt så borde rimligtvis kostnaden varit väldigt låg tidigare.

Så nja jag tror mer på att journalister och deras vänner och bekanta inne i stan har drabbats och då är det alltid ett stort stort problem.
Det är förmodligen så att det är tillräckligt många relativt unga och nyinflyttade som aldrig påverkats av en omvärdering tidigare som levt i okunskap som får en kalldusch när de inser att de inte vet allt, att det som var nyheter för sex-sju år sedan, vilket i sig var nyheter några år innan det, helt plötsligt är chockerande nyheter ännu en gång.
2016-05-25, 23:52
Medlem
Citat:
Hur kan ett minskat avdrag bli en dubbelbeskattning ?
Idag gör den som betalar räntan avdrag, och skatten betalas av mottagaren.

Tar du bort avdraget får den som betalar räntan ta av redan beskattade pengar och sedan beskattas de ånyo av mottagaren. Dubbelbeskattning.

Skälet till avdrag för underskott av kapital existerar är endast för att dubbelbeskattning inte skall uppstå. Det är en av principerna bakom skattesystemet.
2016-05-25, 23:55
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Enligt Valuegard:
2006-2010: Alliansens period 1: prisökning 22% på villor i Stockholm
2010-2014: Alliansens period 2: prisökning 20% på villor i Stockholm

2014-nu: Sossarna so far: prisökning 26% på villor i Stockholm (Bara under några månader har det ökat mer än under någon av Alliansens 48 månaders-perioder.
2014-2018: Sossarna antaget samma tempo resten av perioden: prisökning 100% på villor i Stockholm.

Enligt fastighetspris index (SCB);
2002-2006: Göran Persson (S): prisökning 43% på villor i Sverige

Under Alliansen uppstår närmast en platå vad gäller priser. Det stiger för och efter när sossarna sitter vid styret.

Men här på Flashback kan man läsa precis det motsatta. Det är verkligen ett tillhåll för folk som är helt frikopplade från verkligheten.

En enkel fråga? Varför har du delat upp prisuppgången i två delar under alliansens styre?
2016-05-26, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
En enkel fråga? Varför har du delat upp prisuppgången i två delar under alliansens styre?
Det är mandatperioderna. Jag har också 4 års-perioder för sossarna.
Det borde du väl kunna skriva under på som rättvist.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in