Citat:
Ursprungligen postat av
Drapåtrissor
Enligt en dom i förvaltningsdomstolen får en migrant i Eslöv nu rätt till socialbidrag eftersom hon haft en kortare anställning och hennes barn går i en svensk skola. Domen kan få stora koinsekvenser för kommuner som erbjudit skolplats till migranternas barn. Så i princip så straffas kommuner som haft ett gott syfte med barnens skolgång med att tvingas ge snyltarna livstidsförsörjning med skattepengar. Så hur rättvist är det?
Jag vet inte, det är 7K:s lösning på problemet. Fanns en liknande situation i småstäder på 1800-talet, då fanns tiggare som svenska städer vill ha bort från gatorna, fattighus öppnades, blev sedan manslogement, där sinnesslöa, sjuka, gamla och barn fick bo. Så många som 150-200 st på boenden avsedda för färre. Känner vi igen detta från asylboendena?
Jag ser det som att staten och 7K agerar på samma sätt som på 1800-talet. Men då gick det integrera dessa fattiga som ofta var arbetslösa kronans-män: Samma kultur och att arbeten fanns senare.
Jag menar att idag bygger vi något helt annat i expressfart genom att dela ut alla bidragen: Utanförskapsområden, med separata kulturer, språk och så blir dessa utanförskapsområden stängda mot övriga samhället för jobb har vi inte, vi har automatisering och effektivisering. 7K ljuger svenskar rakt upp i ansiktet, både etniska svenskar och "nysvenskarna". Ja det fanns automatisering och effektivisering på 1800-talet. Vi lever inte på 1800-talet. Så resultatet av 1800-talspolitik idag blir katastrof.
Jag tror dock att väldigt många flera kommer hamna i systemet "svenska modellen" till vår välfärd och socialförsäkringssystem brakar samman. Jag tänker sedan att etniska svenskar kommer "emigrera" som det hette på 1800-talet och white-flighta som vi kallar flyttströmmarna idag. Vita flyttar till andra vita länder. Kanske är det så att dom som flyttar hit får överta "utmaningen" att bygga upp dagens geografiska Sverige när många etniska svenskar emigrerat/whiteflightar?
Jag tror alltså på att västvärldens historia kring flyttströmmar och orsaker upprepar sig. Folk flyttar när det går dåligt. Kvar blir dom som sedan måste bygga upp det kvarstående geografiska området med dåliga förutsättningar.