Citat:
Ursprungligen postat av
xpqr12345
Tyvärr kommer jag bara på ett sätt att förklara hur man "ser" vad man skall göra med en ekvation/formel för att förenkla den: erfarenhet. Det är lite som när man meckar bilar: har man meckat mycket tidigare så är det bra mycket enklare än första gången man gör något själv.
Vad gäller specifikt det uttryck du har så kan jag säga följande:
Om 0,25^2-0,5ab+0,25b^2:
jag tror det saknas ett a mellan 0,25 och ^2. Om vi utgår från att det skall vara där så är där en del saker du bör lägga märke till: alla koefficienter (talen framför bokstäverna a och b) är jämnt delbara med 0,25. Då kan det första man gör vara att faktorisera ut den, så blir uttrycket 0,25(a^2-2ab+b^2). Jag lämnar resten av arbetet som en övning till dig.
Om (a+b)^2 -4ab>0 för alla värden på a och b:
det stämmer inte, om a och b har värdet noll så kommer uttrycket att ha värdet noll, vilket helt klart inte är större än noll. Jag gissar dock att det i uppgiften inte står större än utan större än eller lika med. Då kommer det alltid att stämma. Om du leker lite med diverse scenarior: vad händer om a är större än b? Vad händer om a och b är lika? Vad händer om b är större än a? Vad händer om båda är negativa?
om x^2-10x+25/x-5:
jag gissar att det skall vara så att nämnaren (under bråkstrecket) är x-5, vilket är en stor ledtråd till vad som kommer att hända ovanför bråkstrecket. Om du tittar på koefficienterna i täljaren (över bråkstrecket) så borde du inse att båda är delbara med samma tal. Detta tal kan du använda för att faktorisera täljaren, på något sätt.
Tack för hjälpen. Är på nästa kapitel om andragradsekvationer och grafer. Ärligt nu, tycker detta är skitsvårt. Vet inte om det är för att jag läste Matte A för 7 år sen och nu läser jag 2c vilket är helt nytt och böckerna idag är väldigt opedagogiska. Kommer inte ihåg algebra och har heller inte tid att sitta och lära mig allt från början. Har 6 veckor till nationella och jag behöver bara ett godkänd för min högskolebehörighet. Behöver bara lära mig ytligt för att sitta och förstå varför hinner man inte på 6 veckor, har Engelska 6 vid sidan av med som också tar tid.
Så till frågan:
En andragradsekvation om jag förstår det rätt är att man hittar nollställena på x-axeln och sedan lägger in det i ekvationen?? Eller vad är poängen? Ex:
Lös ekvationen x^2-6x+5=0
Lös ekvationen x^2-6x+5=5
Nollställena på x-axeln i boken är x1=1 och x2:5 (rötter??)
Vad ska jag göra nu?