2016-05-24, 15:10
Bannlyst
Bump.

"De förbipasseranade vågade inte ingripa vid tillfället, men gick tillbaka till platsen några timmar senare och kontaktade Gotlands igelkottfond direkt när de hittade den illa tilltygade igelkotten på gräset."

http://www.helagotland.se/samhalle/p...-12669865.aspx
Citera
2016-05-24, 15:13
Medlem
Bara naiva idioter som inte fattar att det här är Ahmed & gänget...
Citera
2016-05-24, 18:02
Medlem
Opal1s avatar
Alla som misshandlar djur måste ju ha psykopatiska tendenser- avsaknad av empati. För ett par år sedan hände samma här i min stad också. De var somalier, tre eller fyra stycken. Man dör lite inombords varje gång såna saker händer. Jävla djurplågare, de förtjänar en speciell plats i helvetet!
Citera
2016-05-25, 17:23
Medlem
Droid59s avatar
"De förbipasseranade vågade inte ingripa vid tillfället..."

Det talar ju rätt klart för att det inte var ett par vanliga Svenska grabbar som höll på. I detta fallet var det grovt djurplågeri, men det hade kunnat vara vilket annat våldsbrott som helst, reaktionen hade varit densamma.
Förstår att medelsvensson inte känner sig upplagda för att slåss med våra importerade vildar så detta kommer naturligtvis fortsätta.

Får bara hoppas att det inte är en ung skoltjej/kille "barnen" vill ha roligt med nästa gång, men detta är vad det nya samhället ger oss.
Citera
2016-05-25, 21:07
Medlem
Ördögs avatar
Igelkotten användes som fotboll – nu är den död
http://www.helagotland.se/samhalle/i...-12672750.aspx
Citat:
Den illa tilltygade igelkotten som togs om hand av Gotlands igelkottsfond under söndagen – efter att ha använts som fotboll av de två pojkarna i Hemse – var tvungen att avlivas under tisdagen.

Se även dessa gamla trådar, med ett flertal exempel och länkar -

(FB) 3 ynglingar plågade igelkott i västerås.
(FB) Igelkottar hittade flådda i Lund. Grovt makabert djurplågeri.
(FB) Igelkott sparkad på. 56-åring + barn misstänks för djurplågeri, Norrköping 23/7 -13
(FB) Djurplågeri ökar i det mångkulturella Sverige

- samt denna några dagar gamla notis:

Sparkade ihjäl igelkott
http://www.skd.se/2016/05/20/sparkade-ihjal-igelkott/
Citat:
En igelkott låg död, en annan var svårt skadad. En kvinna gjorde på torsdagsförmiddagen det makabra fyndet i ett grönområde i närheten av Östergatan och kontaktade polisen.
Av allt att döma har någon eller några roat sig med att sparka på de båda igelkottarna.
Senast redigerad av Ördög 2016-05-25 kl. 21:19.
Citera
2016-05-25, 23:11
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Droid59
"De förbipasseranade vågade inte ingripa vid tillfället..."

Det talar ju rätt klart för att det inte var ett par vanliga Svenska grabbar som höll på. I detta fallet var det grovt djurplågeri, men det hade kunnat vara vilket annat våldsbrott som helst, reaktionen hade varit densamma.
Förstår att medelsvensson inte känner sig upplagda för att slåss med våra importerade vildar så detta kommer naturligtvis fortsätta.

Får bara hoppas att det inte är en ung skoltjej/kille "barnen" vill ha roligt med nästa gång, men detta är vad det nya samhället ger oss.

Vilka idioter det än var som sparkade så var det fega kräk som inte sa ifrån. Det låter på dig som om inte du heller skulle ha gjort det.
Citera
2016-05-26, 09:45
Medlem
Opal1s avatar
Jag mår fysiskt illa av djurplågeri! Det måste fan bli hårda straff för sånt här! Vi människor har det högsta ansvaret till de andra arterna på jorden eftersom vi står högst och är smartast. Men i såna här fall bevisar det att vissa människor har lägre IQ än en daggmask.
Citera
2016-05-26, 14:54
Medlem
56ks avatar
Jag är helt övertygad om att det är nysvenskar som har begått detta vidriga dåd.
Som jag skrev när denna tråd skapades så är det här ett vanligt fenomen och det har pågått länge i Sverige. Dock vill jag inte påstå att det bara är nysvenskar men just i det här fallet så osar det nysvensk/skäggbarn.
Citera
2016-05-26, 15:10
Medlem
VelvetReds avatar
Har hört liknande historier förr. Det enda jag kan säga är att jag förvånas över hur empatilösa en del människor är. När det rör sig om flera personer så antar jag att det åtminstone finns flera inom gruppen som egentligen inte tycker att det är okej, men som pga grupptrycket och sammanhanget ändå ger med sig och hakar på sattyget.

Fruktansvärt hur man kan behandla levande varelser på ett så grymt sätt.
Citera
2016-05-26, 17:16
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Det handlar troligen om ett gäng importer, de pratar ju vitt och brett om hur de skall bli läkare och spela fotboll. De har väl aldrig sett igelkottar förut och i de kulturerna är grymheter mot djur vanligt.
Citera
2022-08-09, 09:34
Medlem
Treppenwitzs avatar
Citat:
Igelkottar som fotboll – smådjur plågas till döds av barn och unga i Karlskoga

Under våren och sommaren har många smådjur i Karlskoga utsatts för djurplågeri. I vissa fall har barn och ungdomar använt dem som fotbollar, bland annat igelkottar.

Bara de senaste två veckorna har kommunjägaren i Karlskoga fått avliva ett trettiotal fåglar. Det efter att han blivit kontaktad av personer som bevittnat hur smådjur plågats, skadats och använts som fotbollar.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/or...-som-fotbollar
Citera
2025-07-16, 22:47
Medlem
Riddargrevens avatar
Ser man något men inte törs agera, tillkalla ordningsmakt.
Barn som plågar, leker och testar sig fram med djur har sällan sinnesnärvarande föräldrar. Folk kan vara hemma men ändå borta.

Detta verkar pågå än i varierande format, bör nämnas under igelkottsveckan i Augusti av förklarliga skäl. Det mörkas en del :/
https://www.wwf.se/svensk-natur/sver...gelkottsveckan

Citat:
Ursprungligen postat av Terugflits
Jag matade en i vår trädgård nu för 15 minuter sedan. Den låg och solade på gräsmattan.
De där ungarna förtjänar ett kok stryk!

De solar aldrig på gräsmattor, då är de ofta sjuka & behöver vård hos viltrehabiliterare eller veterinär. Kan vara utmattade efter parning och behöver då ändå flyttas erbjudas skål med vatten. Konsultera innan du agerar med kunniga. Finns inte deras naturliga föda i ditt område kan du bjuda på kattmat (ej fisk havsmat), absolut inte laktos. Finns regler för stödmatning men många fullmatar vilket blir negativt. Dottern är helt såld på dem & har bett mig skriva lite "fakta", tur hon är för liten för flashback.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in