Citat:
Ursprungligen postat av
Continental Op
Om jag vore en anhängare skulle jag ändå tycka att det är lite oroväckande hur lätt han ändrar sig och överger idéer han framfört tidigare.
Jag vet inte vad det är för idéer du pratar om som han skulle ha övergett. Har du något exempel?
Citat:
Han är en försäljare och har en historik av att snacka en massa men inte göra hälften av vad han lovat. Det finns en stor risk att det blir så även med hans presidentskap och i grund och botten tror jag att prio ett för honom är Trump Organization och Amerika sen.
Om detta varit hans mål, så skulle han aldrig ställt upp som presidentkandidat, utan fortsatt att leva sitt flådiga liv som Mr. Big. Det han har gjort nu är att frivilligt sätta sig själv i skottgluggen och gjort förväntningarna på sin presidentperiod skyhöga. Den 'change' som han utlovar är alldeles oerhört ambitiös, och levererar han inte merparten av detta så ligger han illa till. Om han skulle vara så djupt oärlig i sitt syfte med det hela, som du här föreslår, så kommer hans entusiastiska supportrar att vända sig emot honom
with a vengence, för i så fall vore han värre än hela etablissemanget tillsammans. Bara om Trump vore en jubelidiot skulle hans plan vara som du skisserar, och det tror jag som sagt inte att han är.
Och givet detta så har han inte särskilt mycket svängrum för hur han kan regera. Han måste göra
rätt i fråga efter fråga. Det är däri mitt förtroende för hans politiska linje ligger. Han har ju satt allt på spel på detta. Sen att han uttrycker olika om olika frågor, av och till, är en del av själva förhandlingsspelet. Ibland vinner han på att framstå som hård, ibland på att framstå som mjukare.
Citat:
När det gäller finansieringen så visst det är möjligt att han avsatt lite egna pengar men om han får in en miljard från olika stora donatorer nu så kan han inte säga att han är helt oberoende längre. Han har ju skrutit rätt mkt om det tidigare, om att han inte behöver ta hänsyn till en massa företag och hur han vägrat ta emot pengar etc. Det var det jag menade gjorde hans tidigare självfinansiering irrelevant.
Även detta är ett förhandlingsspel. Om Trump personligen tagit emot pengar från donatorer från början, så skulle det ha varit donatorerna som satt villkoren för vilka åsikter som pengarna skulle generera. Nu har istället Trump erövrat problemformuleringsprivilegiet, så det är istället han som sätter upp villkoren. Dvs, så här är villkoren, pynta om ni vill. Inte till mig utan till partiet. Och är ni inte med oss, så förlorar vi SCOTUS till tokliberalerna.
En mycket bra förhandlingsposition.
Citat:
Enkelt uttryckt tror jag det blir mkt halvmesyrer och en allmänt företagarvänlig politik som gynnar de rika i Amerika.
Självklart kommer han att föra en "företagarvänlig politik som gynnar de rika", annars skulle ju inte landet kunna bli rikt, vilket han har lovat. Fast han gör ju skillnad på inhemskt företagande och trans-nationellt. En mycket viktig skillnad.