Citat:
Ursprungligen postat av
beardbraid
RÅ stenmurkla har jag dock aldrig gett mig på. Rent allmänt är min uppfattning att norrbottningar oftast har en högst misstänksam syn på svamp. Mina far/morfäldrar och mina föräldrar har mig veterligen aldrig ätit svamp, vilket jag heller inte hade förrän jag flyttade 60 mil söderut.
Men så kommer jag från Kiruna (40mil norr om Piteå) och svamp knappast fanns över huvud taget där på fjällsluttningen än mindre på tallriken till middag.
Finland har haft en helt annan syn på svamp. Svampinläggningar är där vanliga.Huruvida det skulle inbegripa murklor låter jag vara osagt. Stor del av befolkningen kring torneälven har rötter i Finland.
Lite taco-krydda förtar givetvis all smak av murkla. Smaken uppstår framförallt i kombination med fett (smör). Våren är rätt tid att hitta murklor.
Men enligt vad vi vet skulle det isåfall skett under 1.5 månads tid. Hon kan inte haft särskilt bråttom. Dom bodde i en hyrefastighet vilket innebär kommunalt vatten, så arsenik via vattnet är uteslutet.
Normalt borde väl den första tanken varit att det skett via olycka snarare än mordförsök av en sambo.