2016-05-21, 11:04
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Upprepningar i sig förbättrar antagligen inte en enskild debatt några användare mellan. Men repetition är ju redan där, oavsett om man förklarar sig lite mer eller ej. Om vi är intresserade av mer kommunikation och förståelse av andra användare och deras tankar har vi nog större möjlighet att förstå och bli förstådda med mer förklaring i vår kritik. Men om vi som nedan inte är intresserade av dylikt kanske vi inte heller känner oss manade att vara mer behjälpliga.

Första meningen förstår jag, och vi får naturligtvis vara motiverade av allehanda ting här på Flashback när vi deltar. Andra meningen är dock bortom mig.
I ljuset av min text ovan: menar du här att de användare du kritiserar har som hemarbete att försöka förstå hur du har tolkat deras text, därefter vad du menar med det argumentationsfel du har påpekat, och därefter om kritiken är befogad eller ej? Skolning inom logik och argumentationsanalys hjälper antagligen endast för sista steget. Om du har tolkat texten annorlunda, och/eller är okonventionell i ditt bruk av termer i argumentationsanalys läggs en enorm börda för mottagaren av kritiken att reda ut problemen, och i vissa fall när även dessa två steg är lösta kan det ju visa sig att kritiken efter många om och men är felaktig. Första och andra steget löses enkelt med assistans av kritikern i fråga, men i brist på sådan blir uppgiften många antagligen övermäktig, med ingen förståelse som följd och därmed antagligen repetition.

Nu är det ju så att BÅGomil egentligen bara har ett mål här: att bli den som har flest inlägg av alla på FB. Då får ju varje inlägg varken ta för mycket tid eller tankemöda. Grattis till 50000 inlägg iaf och den nuvarande tredjeplatsen.

Förbättringsförslag till hela FB: Ta bort post count pga KFK.
Citera
2016-05-21, 13:51
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Nu är det ju så att BÅGomil egentligen bara har ett mål här: att bli den som har flest inlägg av alla på FB. Då får ju varje inlägg varken ta för mycket tid eller tankemöda. Grattis till 50000 inlägg iaf och den nuvarande tredjeplatsen.
Se det positivt.
Du får något att diskutera, du dödar tid, din inläggshistorik ökar och kanske lär du dig något på köpet också.
Citat:
Förbättringsförslag till hela FB: Ta bort post count pga KFK.
Skulle din fascination kring enskilda medlemmar minska om det togs bort?
Citera
2016-05-21, 20:52
Medlem
Citat:
Förslag:

1. Styr upp bättre så att trådarna är On Topic. Dvs se till att Flashbacks regler följs även i detta underforum.

2. "Falsk dikotomi" och liknande, utan motivering, är lika diskussionsstörande som "sluta trolla!". Och det senare kan ju leda till varning. Oneliners öht är ett otyg. Det är inte ett brott mot reglerna att trolla eller att ha fel eller att argumentera på fel sätt. De som diskuterar ska *argumentera* för sin sak. *Motiveringar* är bra. Och nej, det hjälper inte om man har gjort det någon gång för tiotusen inlägg sen.

Att påpeka någon användares falska dikotomi är faktiskt on topic.
Enklare är att ignorera sådant om man inte håller med.
Citera
2016-05-21, 23:43
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Att påpeka någon användares falska dikotomi är faktiskt on topic.
Enklare är att ignorera sådant om man inte håller med.

Varför skulle tvåordsinlägget "falsk dikotomi" vara mer On Topic än "sluta trolla"?
Citera
2016-05-22, 00:17
Medlem
Citat:
Varför skulle tvåordsinlägget "falsk dikotomi" vara mer On Topic än "sluta trolla"?

"Falsk dikotomi" är ett påpekande av ett argumentationsfel i inlägget.
Förutsatt då att en falsk dikotomi förekom i inlägget.

Har du en narcissistisk personlighet BTW? Man får det intrycket.
Senast redigerad av grelin1999 2016-05-22 kl. 00:19.
Citera
2016-05-22, 11:42
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och hur skulle min kritik av dom repetiteva missionsmanuals-upprepningerna bli mer tydlig?
Tydligare i den mening att den antagligen blir mer lättbegriplig för mottagaren om mer förklaring vad som menas med olika begrepp också inkluderas. I enlighet med mina inlägg ovan skulle jag alltså säga att det finns moment i kedjan när kritik presenteras som blir mycket svåra att reda ut om det läggs på den kritiserade att göra, dvs. hur kritikern har tolkat den kritiserades inlägg samt vad kritikern menar med de begrepp han använder i sin kritik. Denna information har kritikern förstahandstillgång till, medan den kritiserade har desto sämre möjligheter att göra något gott. Jag skulle säga att kortfattade invändningar som bara behöver fåtalet ord eller symboler kan vara lämpligt i mer formaliserade sammanhang, exempelvis om man diskuterar en härledning av en matematisk ekvation eller slutsats i formell logik. I våra sammanhang här på ett forum dock finns det större risk för missförstånd, i synnerhet om båda parterna har bestämda men skilda uppfattningar om vad olika tekniska fraser (som exempelvis falsk dikotomi ovan) innebär; artikuleras aldrig de olika uppfattningarna blir kommunikation svår.
Citera
2016-05-22, 12:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Och hur skulle min kritik av dom repetiteva missionsmanuals-upprepningerna bli mer tydlig?

Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Tydligare i den mening att den antagligen blir mer lättbegriplig för mottagaren om mer förklaring vad som menas med olika begrepp också inkluderas. I enlighet med mina inlägg ovan skulle jag alltså säga att det finns moment i kedjan när kritik presenteras som blir mycket svåra att reda ut om det läggs på den kritiserade att göra, dvs. hur kritikern har tolkat den kritiserades inlägg samt vad kritikern menar med de begrepp han använder i sin kritik. Denna information har kritikern förstahandstillgång till, medan den kritiserade har desto sämre möjligheter att göra något gott. Jag skulle säga att kortfattade invändningar som bara behöver fåtalet ord eller symboler kan vara lämpligt i mer formaliserade sammanhang, exempelvis om man diskuterar en härledning av en matematisk ekvation eller slutsats i formell logik. I våra sammanhang här på ett forum dock finns det större risk för missförstånd, i synnerhet om båda parterna har bestämda men skilda uppfattningar om vad olika tekniska fraser (som exempelvis falsk dikotomi ovan) innebär; artikuleras aldrig de olika uppfattningarna blir kommunikation svår.

Men nu anser jag inte att det är min pedagogiska uppgift att börja från ruta étt (om t.ex. elementär logiks principer och applicering) ... IGEN ... varje gång ett argumentationsfel eller en missionsmanuals-klyscha upprepas.

1/ Jag förutsätter att FB medlemer är minimum 18 år.

2/ Jag rekommenderar debattdeltagare att själva förkovra sig om t.ex. elementär logik eller andra relevante delar av sån filosofi som är en del av den allmäna nutidiga västliga metafysik.

3/ För debattdeltagare som p.g.a. intellektuella handikapp inte KAN förkovra sig om elementär logik rekommenderar jag tumregeln: "Faith is faith, and facts are facts".

4/ Debattdeltagare som av principskäl inte VILL använda t.ex. logik har jag inviterat till en diskussion om epistemologi.
Citera
2016-05-22, 13:24
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Men nu anser jag inte att det är min pedagogiska uppgift att börja från ruta étt (om t.ex. elementär logiks principer och applicering) ... IGEN ... varje gång ett argumentationsfel eller en missionsmanuals-klyscha upprepas.

1/ Jag förutsätter att FB medlemer är minimum 18 år.

2/ Jag rekommenderar debattdeltagare att själva förkovra sig om t.ex. elementär logik eller andra relevante delar av sån filosofi som är en del av den allmäna nutidiga västliga metafysik.

3/ För debattdeltagare som p.g.a. intellektuella handikapp inte KAN förkovra sig om elementär logik rekommenderar jag tumregeln: "Faith is faith, and facts are facts".

4/ Debattdeltagare som av principskäl inte VILL använda t.ex. logik har jag inviterat till en diskussion om epistemologi.
Det du Bogomil måste bli bättre på att förstå är att inte alla deltar i debatter på dina villkor eller med dina debattverktyg som du har lånat från akademiskt håll.
Om du vill debattera enbart användarens debatteknik ( vilket du enbart gör) Starta tråd om debatteknik.
Trådar har frågeställningar som diskussionsunderlag.
Flashback har regler på hur och vad som får vara med i debatterna.
Det finns ingen regel här inne som kräver det du kräver.
Folk deltar här på individuella premisser.
Inte dina premisser på hur diskussioner skall och bör se ut samt innehålla vad gäller aceptabla debattverktyg för att tillfredsställa dig.
Senast redigerad av goran744 2016-05-22 kl. 13:49.
Citera
2016-05-22, 13:42
Medlem
dstructs avatar
Religions Forumet (förslag)

Kan man inte dela upp detta forum i flera sub-forum? Så att man får det mer samlat.

Religion (här kan man snacka skit, som idag..)
Lite mer seriöst:
Asatro
Zoroastrism
Buddhism
Hinduism
Kristendom
Judaism
Taoism
Sikhism
Shinto
Konfucianism
Jainism
Satanism
Islam

Övriga religioner
Ateism/Agnosticism

Andra förslag?
Senast redigerad av dstruct 2016-05-22 kl. 13:54.
Citera
2016-05-22, 13:48
Medlem
retrospectives avatar
Du har med 4 av 6 världsreligioner, på en lista som inkluderar satanism och asatro... Men det är väl tanken som gäller.
Citera
2016-05-22, 13:55
Medlem
dstructs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retrospective
Du har med 4 av 6 världsreligioner, på en lista som inkluderar satanism och asatro... Men det är väl tanken som gäller.

Jag fyllde på med lite religioner.. Som sagt jag har inte den perfekta listan, men det är tanken som räknas. Kanske någon har ett bättre förslag?

Asatro borde i alla fall inte placeras i övriga religioner då det är ett svenskt forum.
Citera
2016-05-22, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dstruct
Kan man inte dela upp detta forum i flera sub-forum? Så att man får det mer samlat.

Religion (här kan man snacka skit, som idag..)
Lite mer seriöst:
Asatro
Zoroastrism
Buddhism
Hinduism
Kristendom
Judaism
Taoism
Sikhism
Shinto
Konfucianism
Jainism
Satanism
Islam

Övriga religioner
Ateism/Agnosticism

Andra förslag?
Lite nyfiken på varför du placerade islam längst ner på listan? Det är enligt mig den "religion" som bör diskuteras mest.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in