Citat:
Ursprungligen postat av
W.Smith
Ditt inlägg fick mig att småle. Du är alltså ett av alla hjärndöda hjon som faktiskt tror att det råder demokrati i Sverige.
Svara på detta då;
När har det svenska folket sagt att den militära försvarsförmågan fullständigt skall omintetgöras och att Sverige ska vara helt försvarslöst mot angrepp från främmande makt?
När har det svenska folket sagt att välfärden skall avvecklas och nedmonteras till förmån för ekonomiska "flyktingar" från tredje världen?
När har det svenska folket sagt att det svenska rättssystemet ska ligga så långt ifrån det folkliga rättsmedvetandet som det bara är möjligt? Och så vidare i all oändlighet...
Illusionen av demokrati är just bara en illusion. I en representativ "demokrati" utan verkligt tjänstemannaansvar utgår aldrig makten från folket, särskilt inte i en stat som varit utan krig i över 200 år.
Förövrigt är inte alla svenskar likt dig globalistpajasar som flyttar från fosterlandet för att det är billigare att få toaletten städad någon annanstans på jorden. Det här är Sverige och det är det svenska folket lands, mitt land. Det ena utesluter inte det andra heller, dom flesta verkar nog för att den egna tillvaron ska vara så bra som möjligt, det gör ju inte att man inte ska fundera över den allt mörkare svenska himlen, som skvallrar om den framtid som komma skall, en framtid långt ifrån det välfärdsland som Sverige internationellt hade rykte om sig att vara för sisådär trettio år sedan.
Jag kan inte påstå att jag identifierar mig som ett hjärndött hjon, så jag får nog ställa mig nekande till det påståendet/frågan.
Jag gör nog bedömningen att Sverige är en demokrati, men sen är jag ju troligen inte lika kvalificerad som du att bedöma det, eftersom jag valt att distansiera mig från Sverige och endast följer utvecklingen på distans. Ni som lever i svenska samhället är ju självklart mer lämpade att bedöma hur demokratin idag fungerar i praktiken.
Med reservation för mitt nämnda distans-perspektiv; Är inte de exempel du ger kraftigt överdrivna? Försvarsförmgan är väl inte fullkomligt avvecklad? Välfärdssystemet är väl inte fullständigt nedmonterad? etc. Däremot verkar det ju för mig som att Sverige kollektivt gör en kraftig missbedömning av sin ekonomiska förmåga att erbjuda detta omfattande välfärdssystem till den mängd människor som det idag görs tillgängligt för, med operativa kvalitetsbrister till följd.
Jag respekterar din patriotism, din kärlek till "fosterlandet", som du uttrycker det. Det kan ju rent av vara beundrandsvärt att du orkar föra en kamp för förändring, när utgångsläget för att nå ditt ideal-samhälle ser tämligen dåligt ut.
Jag är ingen patriot. Jag identifierar mig inte med utgångspunkt från Sverige som nationalstat. Jag uppskattar mycket "svenskt" jag har fått med mig från familj, i skapandet av mina kärnvärderingar, men jag ser också att jag, med min politiska uppfattning, kan finna andra stater för hemvist som bättre möjliggör den livsstil jag vill föra och det samhälle jag vill leva i.
Jag har svårt att se det "pajasaktiga" i det, på samma sätt som jag inte ser dig som en "nationalistpajas". Vi har helt enkelt bara olika livsåskådningar och det är väl härligt att vi är fria att ha det och göra våra egna val kring det. Sen kan vi ha lite olika svårt att förstå varandras skillnader. Det jag gav uttryck för är min personliga oförståelse för hur man kan vara så missnöjd med sitt land idag, och ändå välja att föra en otillfredställande tillvaro där i hopp om att det blir bättre på sikt, när man har möjligheten att söka sig till ett system som ligger närmare sina egna värderingar.