2016-05-20, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dekadens
Jag finner det alltid lite lätt roande när folk upprört vrålar ut sin frustration över konsekvenser av beslut tagna av deras demokratiskt folkvalda representanter.
Gillar ni inte läget, börja med att använda er rösträtt om ni inte redan konsekvent gör det när tillfälle ges. Är det sen så att majoriteten av era med-medborgare tycker annorlunda än er så har ni ju två enkla val; acceptera att demokrati råder och att majoriteten styr ELLER flytta på er någonstans där majoriteten rimligen ligger närmare era egna politiska prioriteter.

Rimligtvis måste det ju vara så att majoriteten av malmö-bor specifikt, och svenska medborgare generellt, tycker att det är bra att betala mycket skatt så att alla i samhället kan tas hand om, inkluderat de nyanlända flyktingar ni har välkomnat.
Hade inte majoriteten röstat för ett styre med de värderingarna hade ju landet rimligtivis sett annorlunda ut, på gott och på ont.

Jag har valt att inte bo i Sverige, primärt baserat på;
- Jag tycker skattesystemet dödar mitt entreprenörskap och motivation att arbeta för att tjäna pengar
- Jag gillar att bo i ett land där minimilönen är så låg att man har råd att hålla sig med köp av alla tjänster som är jobbiga eller ointressanta att utföra själv
- Jag tycker inte 9-10 månader om året av grå-slask är tilltalande

När jag lämnade Sverige var inte flyktingproblematiken så stor, men idag får jag tillstå att det är ytterliggare en bidragande orsak till att jag väljer att alltjämt hålla mig bosatt på sydligare breddgrader (till råga på allt i ett land dit människorna från den här MENA-vågen, som hela Europa verkar drabbat av, helt enkelt väljer att inte komma till eftersom den statliga supporten de erhåller här är obefintlig)

Summerat, är mitt inlägg i debatten; varför lägger så många så otroligt mycket enerigi på att beklaga sig över situationen istället för att lägga den energin på att ta egna beslut och genomföra förändringar som leder till en ökad tillfredställelse med tillvaron?

I vilket land bor du?
Citera
2016-05-20, 23:13
Medlem
Vissa i denna tråd är så jävla dumma så man blir fan mörkrädd.

Artikeln som tråden är baserad på handlar om att Malmö går back varje år och har gjort så ett bra jävla tag. Anledningen är att för många saknar jobb och därför kommer det heller inte in tillräckligt med skattemedel.

Det vill vissa lösa med: Ännu mer invånare, för då ökar ju skatterna.
Att man gärna gynnar Serdjan på hörnet som klipper för 70 spänn. Anledningen att han tar 70 spänn är förmodligen att han inte betalar skatt era jävla åsnor, och det var ju det som var problemet.
Att sen vissa tror att eventuella skatter på olika typer av försörjningsstöd blir klirr i kassan, ärligt talat...

Staten har fått skjuta till extra medel under många år pga av att Malmö inte kan bära sina egna kostnader, vilket i princip innebär att skattebetalare från övriga Sverige får betala mer.
Malmö är facit på misslyckad integration mm och vi har bara sett början är jag rädd.
Citera
2016-05-20, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValdtaktsSemiten
Kan du utveckla lite mer vad du menar. Hur skall de "nya arbetstillfällena" som skapas med invandring finansieras?

Skall "Banker och företag" som "gör stora vinster" finansiera de nya arbetstillfällen som invandringen skapar. Tänk om de inte vill det då?

Har du kommit på dina geniala idéer när du sett "mycket pengar på banken"?

Problemet är att banker och företag har för mycket makt i dagens Sverige, staten måste in och styra mer.
Citera
2016-05-20, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValdtaktsSemiten
Du är lite kontroversiell i att du först försvarar demokrati och demokratiska beslut för att sedan håna dem som protesterar. Att protestera och bilda opinion är en del av demokratin. Att man skall flytta på sig så fort man inte får som man vill är inte tanken.

Har absolut inte haft för avsikt att håna någon.
Jo, jag personligen tycker att som strategi betraktat är det mer effektivt att vara konstant mobil och söka sin hemvist i politiska system och samhällen som tjänar mina syften och önskningar på tillvaron, snarare än inom ett givet geografiskt område. Sen får det sideffekten att dina nära mänskliga relationer får hållas till ett färre antal och emotionell fästning vid döda ting, som t e x ett hus eller lägenhet, måste undvikas. Det är ett val var och en gör.

Som alltid i ett diskussionsforum ger jag uttryck för min personliga åskådning av ämnet i fråga, och de frågor jag antar du uppfattar som hån är uttryck för genuin, personlig oförstående för hur man kan vara så missnöjd med sitt land och sin kommun och ändå välja att stanna.

Så ironiskt nog: jag har lättare att förstå och sympatisera med de MENA flyktingar vi diskuterat och som utgör epicentrum av en problematik som bidrar till mitt val att även framåt undvika en flytt tillbaka till Sverige.
Precis som jag valt att lämna Sverige på nämnda grunder, skulle jag troligen ha lämnat deras ursprungsland om jag var i deras situation.

The age of migration är vår verklighet idag. Vi flyttar bara av olika anledningar :-)
Citera
2016-05-20, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salva25g
I vilket land bor du?

Rumänien
Citera
2016-05-20, 23:26
Medlem
McCreepys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Problemet är att banker och företag har för mycket makt i dagens Sverige, staten måste in och styra mer.

Ja, du har rätt. Jag föreslår att staten tar in försvaret som börjar deportera varenda analfabet runt dessa kolonilotter som finns lite här och var i Malmö och övriga delar av Sverige. Sen kan vi kanske resa oss från den botten vi just nu befinner oss på.

Och kan vi för en gångs skull komma fram till att detta är inte rasism, utan ren och skär fakta, hur ont det än gör i vissa hjärtan (hej vänster & miljöpartister).

Det är invandringen och MENA folket som har satt grova käppar i hjulet för vårt land. Med våra svenska politiker som sina bästa vänner försöker de roffa åt sig så mycket av kakan det bara går.
Citera
2016-05-20, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salva25g
I vilket land bor du?

Rumänien. Följdfrågor på det är troligen off topic, så du är välkommen med PM om du vill att jag ska utveckla
Citera
2016-05-20, 23:29
Medlem
Citat:

Du har under ett flertal tillfällen i denna tråd bevisat att du är ett riktigt snille. Jag som egenföretagare vill gärna ha en förklaring på vad du menar.
Citera
2016-05-20, 23:49
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:

Och då är vi tillbaka. Förutom att du undvek att länka till FN-avtalet... Tråden handlar om statens styre. Hur mycket skatt anser du att jag ska betala för att du och dina kompisar i Malmö ska kunna fortsätta dricka kaffe latte? 98 %?
Citera
2016-05-21, 00:17
Medlem
Sperssons avatar
.
Hur kommer det sig att de städer med störst andel utlänningar har den högsta skatten?
Citera
2016-05-21, 00:18
Medlem
Nu kan jag inte alls mycket om ekonomi men är det inte så att skatt betalar för dom som inte betalar skatt?
Hur ska det då gå om alla som betalar skatt flyttar, blir det inte någon slags rundgång då bidrag kan ju inte betala bidrag.
Citera
2016-05-21, 00:23
Medlem
waggazees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spanaren007
Du är så otroligt korkad och okunnig att man skäms bakom skärmen när man läser dina inlägg.
Hoppas för guds skull att du är ett troll!
Haha lite kul att jag efter läst dennes nlägg satt och funderade i en kvart över hur korkad man kan vara och hur lite man kan förstå över samhället. Sen scrollade jag ner och såg att du hade redan skrivit allt. Perfekt.

Det enda som är helt efterblivet i den här soppan är att man efter 20 års eftersläp i skatteintäkt plötsligt kommer på att man borde höja skatten med 6 kr. Det måste väl ändå varit normalare bättre eller mer "effektivt" att höja den år efter år? är det Reepaluus arv som kommer ikapp?´Sossesamhälle och solidaritet, fast vad är egentligen solidaritet frågar sig svensson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in