2016-05-20, 12:51
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymkille123
Har en fråga till dig 10L du verkar kunna det här! Har läst ganska mycket om projektet och har fått med mig att i Sverige så kan det vara stor risk för frost. Vad kan det leda till? Kan man använda sig av nått som heter anti frost spray för att undvika problemer?

Well hur frosten tar beror mkt på spot/strain. Jag har haft plantor ute i snö på våren och när det varit frost på hösten. De är inte så jävla känsliga som man kan tro.
Aldrig i helvete jag hade sprutat någon antifrost. Du ska förmodligen röka skiten sen.
Enligt mig så är mögel det största problemet. Mögel beror både på strain, spot och tajming. Du vill inte ha nästan mogna buds i slutet av juli-aug. Då är det fuktigt och varmt som fan = mögel.
Om plantan är sativigt luftiga eller indica täta verkar spela mindre roll. Autos möglar generellt lättare än early pga dålig selektion.
Citera
2016-05-20, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Well hur frosten tar beror mkt på spot/strain. Jag har haft plantor ute i snö på våren och när det varit frost på hösten. De är inte så jävla känsliga som man kan tro.
Aldrig i helvete jag hade sprutat någon antifrost. Du ska förmodligen röka skiten sen.
Enligt mig så är mögel det största problemet. Mögel beror både på strain, spot och tajming. Du vill inte ha nästan mogna buds i slutet av juli-aug. Då är det fuktigt och varmt som fan = mögel.
Om plantan är sativigt luftiga eller indica täta verkar spela mindre roll. Autos möglar generellt lättare än early pga dålig selektion.
Så för att undvika mögel så ska man tajma så att plantan blommar och hinner färdigt innan eller efter slutet av juli-aug.
Hur undviker man mögel om plantan ändå blommar under dessa månader, finns det något man kan göra?
Citera
2016-05-20, 16:54
Medlem
Jag antar att någon kanske har varit i kontakt med Tanska och frågat om vilka strains som passar bäst i Sverige. Nu tänker jag främst på dem södra delarna av Sverige så som Skåne och Blekinge så det kanske inte skiljer sig så mycket från Danskt klimat. Hur som helst finns det ju ett väldigt fint utbud på många olika roliga strains och välja mellan frågan är bara vilka man skall köra [inte i år]. Planen från början var att uteslutande köra Thyphoons men jag har stött på några kommentarer som påstår att just Thyphoon röka är svagt potensmässigt. Någon som kan bekräfta detta eller har det och göra med dåliga förhållanden? (En av dem som hade klagat på att det var svagt hade odlat det uppe i Norrland t.ex.).

Tanskas strains
Citera
2016-05-20, 16:56
Medlem
Saftgroggs avatar
Lilla fröken skunkstickling på plats i ett trädgårdsland hos någon.
http://imgur.com/M5qme9H

Hon får sol från morgon till eftermiddag. Har försökt snappa upp vad 10L och annan expertis skrivit.
Hoppas det är ok posta en random post såhär, mitt i tråden.

Fridens liljor!

PS. Det är såklart en 'Tweed', som skylten visar. Inget olagligt alltså ;P
Citera
2016-05-20, 17:29
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av professor_knas
Du kan ta en stickling från alla dina plantor, sen väljer du sticklingen från din bästa planta och odlar upp.
Mycket riktigt, jag förutsätter dock att han inte har möjlighet att odla inne efter säsongen och då blir det riktigt tight, näst intill omöjligt.
Citera
2016-05-20, 17:33
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123ref123
Så för att undvika mögel så ska man tajma så att plantan blommar och hinner färdigt innan eller efter slutet av juli-aug.
Hur undviker man mögel om plantan ändå blommar under dessa månader, finns det något man kan göra?

Har du orken och viljan kan du gå till din spot och ruska av plantorna om morgonen när daggen är som tyngst.

*sorry för dubbelposten, sitter på mobilen
Citera
2016-05-20, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utomhus123
Har du orken och viljan kan du gå till din spot och ruska av plantorna om morgonen när daggen är som tyngst.

*sorry för dubbelposten, sitter på mobilen
Låter jobbigt men helt klart värt det om man kan undvika mögel på det sättet.
Vet du om om det funkar, har du testat o göra så?
Blir det ännu bättre om man torkar av plantorna med papperhandduk eller är det vilket som?
Citera
2016-05-20, 19:46
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123ref123
Låter jobbigt men helt klart värt det om man kan undvika mögel på det sättet.
Vet du om om det funkar, har du testat o göra så?
Blir det ännu bättre om man torkar av plantorna med papperhandduk eller är det vilket som?

Bra spot så behöver du inte bry dig något vidare.
Citera
2016-05-20, 20:54
Medlem
nu sitter mina i jorden, 7 plantor, 640 liter plantjord och 400 liter naturgödsel. spotten är perfekt. hoppas inte kylan tar dem

En royal
några northern
och 2 white widows!

Andra odlingen, betydligt mer arbete, får se hur det blir mot vintern!
Kall breddgrad hänna upp.
Citera
2016-05-20, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vartvungen
nu sitter mina i jorden, 7 plantor, 640 liter plantjord och 400 liter naturgödsel. spotten är perfekt. hoppas inte kylan tar dem

En royal
några northern
och 2 white widows!

Om jag får fråga, vilken breddgrad bor du på?
Kan du posta bilder, skulle vara kul att följa
Citera
2016-05-20, 22:25
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vartvungen

En royal
några northern
och 2 white widows!

Spot + genetik så funkar otroligt mycket att köra ute i Sverige även långt norr över.
Finns finnar som lyckas 65N även med early. Kröka rygg och spot så sköter det sig nästan självt.
Lite lite aska och K,P rik näring om det behövs i slutet mot stretchen. Jag tror nog det är tajm även norr över nu. Tummen upp mao.
Glöm inte täcka bädden.
Citera
2016-05-20, 22:26
Medlem
zon 7!
royalen hinner knappast färdigt, men kul att se storleken! men man kan alltid hoppas!

Jag är lite lätt nojjig
Men kan försöka att lägga upp nån bild senare!
Litar inte riktigt på flashback

10L du må vara lite vresig men en sak är säker, du kan, och jag uppskattar att du finns och delar med dig av din kunskap Forumet är delvis till för att svara på frågor i min mening!
Senast redigerad av vartvungen 2016-05-20 kl. 22:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in