2016-05-19, 16:54
Medlem
Hur mycket skulle ni uppskatta att det kostar att omvandla denna 1:a på 40 kvadrat:
http://imgur.com/BApD97J

Till denna 2:a:
http://imgur.com/OHNhaP5

Jag tänker mig alltså att man slår ut lite vägg, bygger ett nytt rum och renoverar köket
(Skisserna är bara ungefärliga mått, hoppas att kunna få in en 140-säng i sovrummet).

Mellan tummen och pekfingret: Vad skulle renoveringen kosta?
Citera
2016-05-19, 17:01
Medlem
PolitisktKlarsynts avatar
Har inget svar på din fråga, men undrar mest vad du anser att du vinner i funktionalitet på ombyggnaden.

Har du fått godkänt att väggarna kan och får tas bort och flyttas?
Citera
2016-05-19, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolitisktKlarsynt
Har inget svar på din fråga, men undrar mest vad du anser att du vinner i funktionalitet på ombyggnaden.

Har du fått godkänt att väggarna kan och får tas bort och flyttas?

Jag uppskattar att värdet på lägenheten skulle höjas med minst 200k om jag gjorde om den från 1:a till 2:a baserat på slutpriser av likvärdiga objekt. Sannolikheten för att jag kommer genomföra renoveringen är minimal, men är ändå intresserad av vad det skulle kosta.

Skulle personligen mycket hellre dela lägenheten med min flickvän om separat sovrum fanns. Gillar också en öppnare planlösning för kök/vardagsrum.
Citera
2016-05-19, 17:26
Medlem
TeEsErs avatar
En tvåa på 40 kvadrat känns inte speciellt attraktiv utan mest väldigt litet. Det kommer att vara mer eller mindre trångt i alla vrår. Speciellt sovrummet tror jag blir väldigt trångt.

Att ha balkongdörren i sovrummet känns också lite b.

/T
Citera
2016-05-19, 17:30
Medlem
PolitisktKlarsynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkagAndBone
Jag uppskattar att värdet på lägenheten skulle höjas med minst 200k om jag gjorde om den från 1:a till 2:a baserat på slutpriser av likvärdiga objekt. Sannolikheten för att jag kommer genomföra renoveringen är minimal, men är ändå intresserad av vad det skulle kosta.

Skulle personligen mycket hellre dela lägenheten med min flickvän om separat sovrum fanns. Gillar också en öppnare planlösning för kök/vardagsrum.

Separat sovrum? Du vill att en person ska kunna sova, och den andra använda vardagsrummet i dagsljus?

Ombyggnaden tar ju för övrigt bort allt naturligt ljus i köket.

Istället får du in det fina naturliga (fd köks)ljuset in i den pyttelilla sovkammaren, som väl främst används för att sova i alltså med fönstret fördraget / mörklagt, och då blir ju fönstret (för att inte tala om balkongen) i det närmaste helt bortkastade detaljer?

Går det inte att dela lgh med tjejen som den ser ut, bara det att man får hänga i köket (och kunna dricka morgonkaffet på balkongen) ifall den andre ligger och sover i sovalkoven i vardagsrummet?

Funkar det inte att göra ett minisovrum i hallen istället?
Citera
2016-05-19, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
En tvåa på 40 kvadrat känns inte speciellt attraktiv utan mest väldigt litet. Det kommer att vara mer eller mindre trångt i alla vrår. Speciellt sovrummet tror jag blir väldigt trångt.

Att ha balkongdörren i sovrummet känns också lite b.

/T

Självklart skulle det inte sitta fel med några fler kvadratmeter, men min uppfattning är att en öppnare planlösning mellan kök och vardagsrum skulle kompensera för etableringen av sovrummet. I princip så är ju lägenheten redan två rum men nu blir det stort kök/litet sovrum istället för medelstort kök/medelstort vardagsrum. Dessutom håller inte marknaden med dig heller att döma av prisbilden.
Citera
2016-05-19, 17:56
Medlem
Citat:
Separat sovrum? Du vill att en person ska kunna sova, och den andra använda vardagsrummet i dagsljus?

Jag vill till exempel kunna sitta uppe med datorn eller käka frukost utan att störa när den andra sover.

Citat:
Ombyggnaden tar ju för övrigt bort allt naturligt ljus i köket.

Istället får du in det fina naturliga (fd köks)ljuset in i den pyttelilla sovkammaren, som väl främst används för att sova i alltså med fönstret fördraget / mörklagt, och då blir ju fönstret (för att inte tala om balkongen) i det närmaste helt bortkastade detaljer?

Går det inte att dela lgh med tjejen som den ser ut, bara det att man får hänga i köket (och kunna dricka morgonkaffet på balkongen) ifall den andre ligger och sover i sovalkoven i vardagsrummet?

Funkar det inte att göra ett minisovrum i hallen istället?

Angående naturligt ljus i köket blir det inget problem då köksväggen slagits ut åt andra hållet. Tror fönstren i nedre högra hörnet skulle räcka.

Skulle kännas lite skevt att klampa in direkt från ytterdörren in i sovrummet. För att få kallas 2:a krävs dessutom fönster i sovrummet. Har dock inte utvärderat värderingsskillnaden mellan "fake-tvåor" och riktiga.
Citera
2016-05-19, 20:15
Medlem
Lär väl kosta minst 200k om du inte gör något själv så jag skulle inte göra det bara för att öka värdet.
Jag tog bort en vägg mellan kök och vardagsrum.
Det kostade runt 60k, kabeltv, el å skit i väggen som måste bilas ner i betonggolvet. Sen måste taket målas om och nytt golv läggas.

Problemet är väl att man vet inte exakt vad som finns i väggarna förrän man tar ner dem.
Citera
2016-05-19, 20:20
Medlem
AndersM79s avatar
Öppnas verkligen balkongdörren innåt? I så fall går den ju inte att komma ut på efter ombyggnaden.
Citera
2016-05-19, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fajimbo
Lär väl kosta minst 200k om du inte gör något själv så jag skulle inte göra det bara för att öka värdet.
Jag tog bort en vägg mellan kök och vardagsrum.
Det kostade runt 60k, kabeltv, el å skit i väggen som måste bilas ner i betonggolvet. Sen måste taket målas om och nytt golv läggas.

Problemet är väl att man vet inte exakt vad som finns i väggarna förrän man tar ner dem.

Det blir så jäkla dyrt alltså? Då känns det som du säger inte helt aktuellt.
Citera
2016-05-19, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Öppnas verkligen balkongdörren innåt? I så fall går den ju inte att komma ut på efter ombyggnaden.

Mm, men måtten på ritningarna är ganska höftade. Ställer man in en 120-säng tror jag det ska gå att öppna helt. 140 kanske blir tight.
Citera
2016-05-19, 20:37
Medlem
ett alternativ kan vara att göra en liten sovalkov i hallen
men i en kvart på 40 kvm tror jag inte man ska dela rummet bättre med ett stort bra rum än 2 små dåliga rum ett annat alternativ kan vara att hänga upp gardiner som avdelar en sovalkov i rummet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in