2016-05-13, 22:51
Medlem
TobaksHasses avatar
Jag gjorde bara hål i lådan första gången jag gjorde snus, gångerna efter så vet man ju på ett ungefär.

Vet inte riktigt hur ett motargument ska se ut i det här fallet, alla sätt är ju bra utom dom dåliga, vad som är bra eller dåligt vet man ju inte innan man testat..
Citera
2016-05-14, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Snusmjölet håller sej i många år, aromerna förmodligen med. Definitivt salterna. Lagra snuset i rumstemp ett par tre veckor så mognar snuset fortare, sedan kan du frysa ner det eller ha det i kylen.

Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceBliss
Om du söker i tråden så ser du att ämnet avhandlats tidigare. Jag råkade ut för beskt snus, beskt som s-atan. Andra kände det inte. Hade problem med en visdomstand den perioden, har aldrig upplevt beskt snus sedan tanden opererades ut.

Beskan i snuset fanns bara i Prillan, andra snus hade jag nada problem med.

Blev aldrig klok på det här med beskt snus...
Nu 2 dygn senare smakar det som snus ska smaka. Men det smakade verkligen åt helvete precis när det var färdigt, skumt.
Citera
2016-05-14, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
Du bör nog vända dig till mindre företag som använder sig av "privat post" märken för att då blir deras omkostnader lägre(portot).

Jag säger absolut inte att estetiska oljor är värre än något annat. Jag använder själv några när jag gör snussatser. Men örter går ofta ungefär lika bra..
Man ska dock vara medveten om att allt har sina för och nackdelar.

Många lyssnar på tok för mycket på rapporter om tex örters fördelar och glömmer bort dess negativa sida. Kan ge er en gammal men aktuell länk:
http://www.expressen.se/halsoliv/varningslistan/
Ganska mycket ni inte visste där va?
Och efter att ha läst det förstår. Ni säkert varför jag ogärna säger att något är ok eller att något är helt fel, man måste lite känna själv vad man vill ha fram och sen välja väg..

Inressant link. Jag visste inte om till exempel dill olja.

Jag vet förstås att du är ogärna att säga sådana saker. långtidseffekter kan bero på så många saker och är också individuellt.

Jag har nyligen läst mycket om eteriska oljor och hittade en intressant olja som jag visste inte om tidigare:

https://en.wikipedia.org/wiki/Chrysopogon_zizanioides

Även känd som vetiver. Det borde vara relativt ogiftigt och är också godkänd ev Gothiatek. Doften skulle påminna om rök, tobak, balsam, hö osv. Det skulle passa sig bra att ge bastobak lite mer komplex smak.

Har någon testat det? Jag skulle förstås bara köp en flaska och testa, men det kostar nästan 20 eur för 10ml. Så om någon har testat det och vet att det är äkcligt, jag kan låt det vara
Citera
2016-05-14, 22:24
Medlem
TobaksHasses avatar
Ang Vetiver så har jag detta mail:

"Hasse växten som sådan är inget att odla i trädgården, rötterna är utmärkta att väva kraftiga utomhus mattor alternativt vindskydd av. Men har du väl sått frön så blir du aldrig av med växten! Skulle personligen vilja se dig sitta och väva så att jag kan ge dig fröer..
Parfymen jag använder heter VETIVER och har tydlig ton av så väl bergamott, koriander, citron, mandarin och neroli".

Tänkte det kan vara bra för dig att veta efter som att du undrade..
Citera
2016-05-15, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
Ang Vetiver så har jag detta mail:

"Hasse växten som sådan är inget att odla i trädgården, rötterna är utmärkta att väva kraftiga utomhus mattor alternativt vindskydd av. Men har du väl sått frön så blir du aldrig av med växten! Skulle personligen vilja se dig sitta och väva så att jag kan ge dig fröer..
Parfymen jag använder heter VETIVER och har tydlig ton av så väl bergamott, koriander, citron, mandarin och neroli".

Tänkte det kan vara bra för dig att veta efter som att du undrade..

Jag har också läst att det skulle passa bra med citrusdofter. Men det är kanske en annan sak med snus. Det kan bli för parfymig eller bara helt äckligt i snus. Jag hittade en annan säljare och där var det inte så dyrt. Jag tänker att jag testar det fösiktigt med en liten sats. Det kan ju inte vara så vidrig att jag kunde inte snusa det
Citera
2016-05-15, 18:44
Medlem
BeeGeesnoses avatar
Jag råkade blanda i för mycket snusarom / rökarom i min sats och undrar
om någon av er har tips på hur man skulle kunna dryga ut det möjligtvis?
Citera
2016-05-16, 16:48
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeeGeesnose
Väldigt lätt hänt. Nu vill du ha en ljus lufttorkad tobak att blanda ut med. Prillan Norrland kan jag rekommendera, många andra är en mix med exempelvis Kentucky (som är just röktorkad tobak) som en av komponenterna..
Citera
2016-05-16, 16:59
Medlem
BeeGeesnoses avatar
Citat:
TobaksHasse

Tack. Återkommer för en Prillad Norrland när första halvan av min
sats börjar ta slut.

(Delade tack och lov upp satsen i två, så står inte helt tomhänt).
Citera
2016-05-17, 16:56
Medlem
Aimos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeeGeesnose

Spä ut den med okryddad snus helt enkelt
Citera
2016-05-17, 18:50
Medlem
JeepersCreeperss avatar
Tänkte bara höra om någon mer än jag råkat ut för att de som säljer tobakspulver inte får sälja salt, soda och glycerin.
I alla fall så verkar det vara nu för tiden men för att, i alla fall de i Helsingborgsområdet, skall slippa ångest så kan jag meddela att Bergåse färg på Landskronavägen kan vara värt ett besök då de har både hushållssoda och glycerin.
Citera
2016-05-18, 12:21
Medlem
www.nettotobak.com säljer fortfarande kompletta snussatser.
Dessutom skickar de snabbt och har bra priser.

Kan helt klart rekommenderas.
Citera
2016-05-19, 10:46
Medlem
tuffkatts avatar
Felpost.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem