2016-05-12, 20:37
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Skälbybon: "Kringresande hantverkare förstörde mitt tak"

När mannen kom hem efter helgen upptäckte han att ett antal takplattor rivits ner på huset och delar av panelen förstörts. Nu vill han varna andra husägare i Järfälla för att anlita kringresande hantverkare.
http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/skalbybon-kringresande-hantverkare-forstorde-mitt-tak/aRKpek!a99Cxvr0pZuHAJKGTBAtQ/
Citera
2016-05-14, 09:19
Medlem
spoilers avatar
"Just ni driver polisen ett ärende där en man i 70-årsåldern boende i Täby anlitade hantverkarna för tvätta hans tak. Det överenskomna priset var 1000 kronor. Men efterhand började hantverkarna upptäcka fel, och priset steg. Till slut betalade mannen 285 000 kronor till hantverkarna. Det var först när de krävde honom på ytterligare 285 000 kronor som fallet upptäcktes. Mannen försökte nämligen ta ett lån och banken kontaktade polisen.

Enligt Christer Sandström är det ett typexempel på hur det går till. Hantverkarna kontaktar någon, ofta en äldre person, och erbjuder sig genomföra ett arbete för en billig peng. Initialt är de trevliga, men så börjar de hitta fel och priset stiger snabbt. Snart släpper de den trevliga fasaden och blir istället hotfulla.

– Det är ett klassiskt åldringsbrott, men de är svåra att bevisa. Många vill inte anmäla eftersom de tycker det är skämmigt, säger han."

http://mitti.se/oseriosa-hantverkare-lurade-tabybo-pa-hundratusentals-kronor/
Citera
2016-05-17, 19:01
Medlem
spoilers avatar
"Först i måndags, förra veckan, kunde fyra polispatruller tillsammans med bärgare avhysa ett sällskap med irländska resande som slagit sig ner på en hövall i naturreservatet vid Bögs gård. Då hade ett 40-tal husvagnsekipage och över hundra personer härjat i tre dagar på platsen.

På plats för att följa arbete var även Sollentuna kommuns säkerhetschef Niclas Fagerström.

– Flera barn gick på och slog poliserna när de kom. De vuxna skrattade åt polisen och gav dem fingret.

/.../

Avhysningen och städningen får kommunen betala, runt 300 000 kronor, enligt Niclas Fagerström. Lantbrukaren Anders Ström uppskattar sina kostnader till minst 20 000 kronor.

När det irländska sällskapet drog in på gården förra fredagen tog det tio minuter för dem att ställa upp husvagnarna och börja med sitt festande. Arrendatorn Anders Ström var hemma, men stod maktlös.

– Jag var där och försökte prata med dem, men jag kände mig hotad, säger han.

Istället fick han stå och se på när hans åkrar förstördes. För sällskapet gjorde vad som föll dem in. De körde sönder en nysådd åker med sina medhavda fyrhjulingar, hotade en kvinna med en glasflaska, kastade sten på förbipasserande bilar, trakasserade privatpersoner och försökte stjäla gårdens lamm och tjuvrida på hästarna.

– Det kom ett gäng med unga killar och började gå in i alla byggnader på gården, säger Anders Ström. När jag försökte säga till dem bara skrattade de.

/.../

Direkt efter att sällskapet lämnat Bögs gård åkte karavanen vidare till Upplands Väsby där de ställde sig på en äng intill Hagalunds trafikplats. Därifrån blev de avhysta i fredags och lämnade byggmaterial, sopor och latriner efter sig. De flyttade sedan vidare till Barkarby."

http://mitti.se/lantbrukare-maktlos-nar-resande-harjade/
Citera
2016-05-17, 19:39
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
"Först i måndags, förra veckan, kunde fyra polispatruller tillsammans med bärgare avhysa ett sällskap med irländska resande som slagit sig ner på en hövall i naturreservatet vid Bögs gård. Då hade ett 40-tal husvagnsekipage och över hundra personer härjat i tre dagar på platsen.

På plats för att följa arbete var även Sollentuna kommuns säkerhetschef Niclas Fagerström.

– Flera barn gick på och slog poliserna när de kom. De vuxna skrattade åt polisen och gav dem fingret.

/.../

Avhysningen och städningen får kommunen betala, runt 300 000 kronor, enligt Niclas Fagerström. Lantbrukaren Anders Ström uppskattar sina kostnader till minst 20 000 kronor.

När det irländska sällskapet drog in på gården förra fredagen tog det tio minuter för dem att ställa upp husvagnarna och börja med sitt festande. Arrendatorn Anders Ström var hemma, men stod maktlös.

Istället fick han stå och se på när hans åkrar förstördes. För sällskapet gjorde vad som föll dem in. De körde sönder en nysådd åker med sina medhavda fyrhjulingar, hotade en kvinna med en glasflaska, kastade sten på förbipasserande bilar, trakasserade privatpersoner och försökte stjäla gårdens lamm och tjuvrida på hästarna.

– Det kom ett gäng med unga killar och började gå in i alla byggnader på gården, säger Anders Ström. När jag försökte säga till dem bara skrattade de.

/.../

Direkt efter att sällskapet lämnat Bögs gård åkte karavanen vidare till Upplands Väsby där de ställde sig på en äng intill Hagalunds trafikplats. Därifrån blev de avhysta i fredags och lämnade byggmaterial, sopor och latriner efter sig. De flyttade sedan vidare till Barkarby."

Det där är på ren svenska helt förj-vligt att samhället inte gör något i förebyggande syfte! Det är ju inte första året det händer så man kan skylla på att man blev "helt överraskade!!" Det där är något som tattarna helt enkelt utnyttjar. Den svenska fegheten och långsamheten i regelverk.
Citera
2016-05-17, 21:45
Medlem
Hem_bränts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler

/.../

/.../

Den svenska poliskåren måste ju hysa dom fegaste och största pk fjollorna i världen.

Hur fan kan dom ta så mycket skit utan att sätta hårt mot hårt.
Citera
2016-05-18, 09:39
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hem_bränt
Den svenska poliskåren måste ju hysa dom fegaste och största pk fjollorna i världen.

Hur fan kan dom ta så mycket skit utan att sätta hårt mot hårt.

Dom som är satta att göra jobbet skulle nog bra gärna göra det, men dom är bakbundna av sina rövslickande chefer som bara ser till sin egen karriär. En karriär som kan ta tvärstopp om dom inte följer gängse PK-regler.
Citera
2016-05-18, 10:07
Medlem
Det är ju inte polischefen som sätter lagarna på vad de får och inte får göra. Det är
våra politiker. >
Citera
2016-05-18, 10:52
Medlem
Hem_bränts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Dom som är satta att göra jobbet skulle nog bra gärna göra det, men dom är bakbundna av sina rövslickande chefer som bara ser till sin egen karriär. En karriär som kan ta tvärstopp om dom inte följer gängse PK-regler.

Det där tänket finns nog snart i hela kåren, kolla bara vad det är för folk dom rekryterar.
Har noll respekt för hela rättssystemet i dagsläget.
Citera
2016-05-18, 12:46
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johangh
Det är ju inte polischefen som sätter lagarna på vad de får och inte får göra. Det är
våra politiker.
>
Polisen skulle kunna gå fram mycket effektivare om dom ville. Det finns rätt bra lagstöd att ha på fötterna om bara man inte ska vara PK och slicka röv.
Citera
2016-05-18, 18:54
Medlem
Continental Ops avatar
Märkligt att folk anlitar dem så att de kommer tbx varenda år
Senast redigerad av Continental Op 2016-05-18 kl. 19:26.
Citera
2016-05-18, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Polisen skulle kunna gå fram mycket effektivare om dom ville. Det finns rätt bra lagstöd att ha på fötterna om bara man inte ska vara PK och slicka röv.

Gissningsvis finns det lagliga möjligheter att konfiskera husvagnar som parkeras utan markägarens tillstånd och fordon som används för olovlig terrängkörning.
Citera
2016-05-18, 22:33
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Continental Op
Märkligt att folk anlitar dem så att de kommer tbx varenda år

Folk har slutat anlita dom.
Därför går dom numera bara in och börjar utan tillåtelse. Sen kräver dom under hot betalning. Oftast äldre drabbas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in