2016-05-16, 16:07
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Världen som vi ser den existerar bara i vårt eget huvud.

Missförstår du på vilje eller är du knarkskadad? Dina inlägg är väldigt knarkiga, röriga, babbliga och fulla av konstiga hänvisningar och ovidkommande detaljer.
Nej, men jag har en ytter-värld också... där lever andra människor - och de har åskådningar eller uppfattningar av världen (som naturligen håller sig till Jorden) och den är enligt mig multiversell. Du verkar ha allt i huvudet du... som ett uniont universum.
Citera
2016-05-16, 16:39
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBeming
Nej, men jag har en ytter-värld också... där lever andra människor - och de har åskådningar eller uppfattningar av världen (som naturligen håller sig till Jorden) och den är enligt mig multiversell. Du verkar ha allt i huvudet du... som ett uniont universum.

Och du tror att dina sinnesorgan beskriver yttervärlden korrekt? Det finns varken färger, smaker, lukter ljud etc utanför sinnesapparaten. Din värld är helt din egen.
Citera
2016-05-16, 17:27
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Och du tror att dina sinnesorgan beskriver yttervärlden korrekt? Det finns varken färger, smaker, lukter ljud etc utanför sinnesapparaten. Din värld är helt din egen.
Jag är helt säker på att alla inre ser helt olika ut men den yttre är mer greppbar och ungefär lika för alla.
Det vill säga går du och jag på en bro. Så går vi på en bro och oavsett om du eller jag kallar det olika.
Den inre verkligheten hos oss båda är olika.
Gemensamt dock är våra känslor.
Citera
2016-05-16, 17:29
Medlem
Citat:

Är inte det lite av en lögn att påstå att det inte existerar någonting utanför ens sinnesorgan? Sinnesorganens syfte är bara att uppfatta vad som finns runtomkring och det blir lite motsägelsefullt om där inte finns någonting alls att uppfatta.

Fantiserar vi ihop allting?
Citera
2016-05-16, 18:03
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Jag är helt säker på att alla inre ser helt olika ut men den yttre är mer greppbar och ungefär lika för alla.
Det vill säga går du och jag på en bro. Så går vi på en bro och oavsett om du eller jag kallar det olika.
Den inre verkligheten hos oss båda är olika.
Gemensamt dock är våra känslor.
Ja att det objektivt sanna, inte behöver emotionell subjektiv och ständigt superlativ förstärkning, är ju känt.

Men det riktigt flegmatiska är få ut en idé/religiöst tankepaket som går ut på att : trots att vi går på samma jord, och korsar samma broar och dricker ur samma källor och döper allt till olika namn, så finns ändå vissa (teister) sompå fullaste allvar menar att : min väg uppför stigen kommer bära mig till helvetet, samma väg kommer föra dig till helvetets avgrund.

Om något är det sensationellt flegmatiskt tänkt att öht klara av att ta en gammal bok på sådant allvar, att man får ur sig den typen av konklusioner. Liksom att det är fräckt att fälla trögfattade påståenden, i tron att det är ju det som blir utkomsten av att "använda sig av bibeln" (eller koranen) som en slags urbok, att vara så vass .. att med den i handen tro sig veta vart hhän varenda individ bör och skall och kommer att vara, och som om det inte vore nog : gå och tro det är "rättvist"

Dvs , ens tro.. börjar övergå förståndet... och växer sig stor som en böld, så sikten till sist inte längre går att se och finns.. den ska kunna borträknas.

Men så det viktigaste.. vad har annan med min väg att göra, om varthän jag ska och inte ska, hur kan det vara så fruktnsväert intressant för var och en , varthän man ska och omman nu ska iväg någonstans.. efter detta, var får ni det ifrån att ni över huvudtaget äger insikt i andras vidare vägar?

Det finns ju icke en levande sate som har någon koll om mer än att se till att de egna stegen inte trampar fel.

Moralväkteri, att ses som steg åt rätt riktning.. kann jag förkasta direkt.

Om dina steg leder dig rätt, kan det vara för att du upplever det rätt "att gå så, i den riktingen DU väljer och låter var och en åtnjuta sin frihet i att välja bort dina val, att räkna vartenda steg som intäkt på gudsbron, på väg rakt in i hans famn, och då kan du ändå ha valt en riktning käpprätt i veritabelt motsatt riktning, men av narcisserandet är sså populärt att enbart den sköna invaggningeen i att "det är rätt att gå så här" , till syende och sist hämmar de steg som skulle BEHÖA TAS, men aldrig blir av, p.g.a högfärd .. till slut inte behärskar att gå mer än de av vanans steg så tanklösa steg, och dem som aldrig tas.. men för en trosövertygad, räknas aldrig minus, när det räknas för egen vinnigns skull... moraliserandet och tendensen att se sig som moralväktare.. göres på andra genom att peka ut, hur fruktansfärt fel det är.. att gå så fel att inte ens kunna säga "han finns iaf, denna väg.. leder till pärleporten och där står han och väntar på MIG/jag och Moi, hans kärleksgryn som han inte kan vara utan! suck.. en narcissist kan ju bara aldrig ha fel.

För teisten har bestämt sig förbaskat noga i förväg, om att gud minsann SKA! mot alla odds.. stå där och ha skyldigheten att ta emot, vilken svinpelle som helst. ÄR det inte så visan går?

Det är ju skänt med principer, man kan lägga huvudet under armen, koppla bort nerverna och säga, äsch.. det har ändå inte med hjärnan att göra..

jaså inte det, ok.. suite yourelf, inget mig emot.. men värst vilket gnäll om orättvisor så fort någon har en millimeter mer av något än annan, jisses vilken rättvisepatos plötsligen dååå då, för alla materians ting, jösses.. då tar man sats i lungorna så det bröstas helt utmordentligt. Man är visst inte nöjd , hur landet än ligger.

Huruvida de är tillräckliga eller egentligen bristfälliga, är en annan diskussion men kom aldrig och säg att din uppgift är att ta över andras samveten. Världen är värdslig. Finns inga anledningar att klema med teister, liksom de vore små bäbisar och inte förstod naturpremisser.

Finns ingen som har en suck, om vad för vägar som leder varthän, allt säges för att blåsa upp sig av rädsla för det okända och därför.. .pressa ur vinst av det ungefär som att ta ut sjukdomsvinst.
Man är visst van att rota i andras inre angelägenheter, men det ses inte längre som rumsrent.

Känner man sig så färdig med liv, att man tycker sig veta en massaom det kollossalt stora som dväljer där ute långt ifrån vår sinneskapacitet, då ger det mig en säker hint om tron att ens relgiositet, skulle vara sok åotenskraftig, att vara den, som förde var och en dit den ville ellr hörde till. Nej för man lever här, vare sig man känner sig hemma på planeten eller inte . dock en klar fördel, att känna sin planet, det märks ju tudligt vilka som trivs här bäst och omtalar levernet här minst depressivt och färhaltigt med idelgen dragandes i demonväsen och annat överblivet skräp ifrån neanderthal-stadiet. Dt som var passé.. men visst inte riktigt ändå....

Eller om det är plack.. att vissa har känning av kvarlämningar i hjärnlob, mer än andra... och ställer sig mer kraftigt avvisande till bildning än andra... etc.

En klarar inte av att skaka hand med annan, det kan betyda att guden vägrar ta emot denne som besudlat sig med något som förbjudits.. medan annan skakar loss och lägger aldrig notis om "det fördärvliga" i att skaka tass med andra.

Frågan är vem som t.ex skulle ses som mest välkommen, av en presumtiv gud..

Syfte, är ju inte helt oviktigt, liksom syftet att skära av sig förhuden och därmed tycka sig vara skir och ren individ vandrandes på jorden. Att utifrån det, förmå sig säga.. och peka på andra och med "gott samveete" -se dem där.. smutsigt patrask av hor och sattyg.. de vet int ens renhet, men man går och lägger an en VÄRDESKALA och det snabbt, men det utan "guds medgivelse"
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2016-05-16 kl. 18:25.
Citera
2016-05-16, 18:09
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Ja att det objektivt sanna, inte behöver emotionell subjektiv och ständigt superlativ förstärkning, är ju känt.

Men det riktigt flegmatiska är få ut en idé/religiöst tankepaket som går ut på att : trots att vi går på samma jord, och korsar samma broar och dricker ur samma källor och döper allt till olika namn, så finns ändå vissa (teister) sompå fullaste allvar menar att : min väg uppför stigen kommer bära mig till helvetet, samma väg kommer föra dig till helvetets avgrund.

Om något är det sensationellt flegmatiskt tänkt att öht klara av att ta en gammal bok på sådant allvar, att man får ur sig den typen av konklusioner. Liksom att det är fräckt att fälla trögfattade påståenden, i tron att det är ju det som blir utkomsten av att "använda sig av bibeln" (eller koranen) som en slags urbok, att vara så vass .. att med den i handen tro sig veta vart hhän varenda individ bör och skall och kommer att vara, och som om det inte vore nog : gå och tro det är "rättvist"

Dvs , ens tro.. börjar övergå förståndet... och växer sig stor som en böld, så sikten till sist inte längre går att se och finns.. den ska kunna borträknas.

Men så det viktigaste.. vad har annan med min väg att göra, om varthän jag ska och inte ska, hur kan det vara så fruktnsväert intressant för var och en , varthän man ska och omman nu ska iväg någonstans.. efter detta, var får ni det ifrån att ni över huvudtaget äger insikt i andras vidare vägar?

Det finns ju icke en levande sate som har någon koll om mer än att se till att de egna stegen inte trampar fel.

Moralväkteri, att ses som steg åt rätt riktning.. kann jag förkasta direkt. Om dina steg leder dig rätt, kan det vara för att du inte behärskar att gå mer än dee steg du tar. Huruvida de är tillräckliga eller egentligen bristfälliga, är en annan diskussion men kom aldrig och säg att din uppgift är att ta över andras samveten.

Finns ingen som har en suck, om vad för vägar som leder varthän, allt säges för att blåsa upp sig av rädsla för det okända. Man är visst van att rota i andras inre angelägenheter, men det ses inte längre som rumsrent.

Känner man sig så färdig med liv, att man tycker sig veta en massa, då ger det mig en säker hint om tron att ens relgiositet, skulle vara sok åotenskraftig, att vara den, som förde var och en dit den ville ellr hörde till. Nej för man lever här, vare sig man känner sig hemma på planeten eller inte . dock en klar fördel, att känna sin planet, det märks ju tudligt vilka som trivs här bäst och omtalar levernet här minst depressivt och färhaltigt med idelgen dragandes i demonväsen och annat överblivet skräp ifrån neanderthal-stadiet. Dt som var passé.. men visst inte riktigt ändå....

Eller om det är plack.. att vissa har känning av kvarlämningar i hjärnlob, mer än andra... och stller sig mer kraftigt avvisande till bildning än andra... etc.
Vem tror du att du kan frälsa med ditt evinnerliga kacklande?
Du om någon är flegmatisk.
Hoppar från neanderthal-stadiet till plack i hjärnan.
Citera
2016-05-16, 18:30
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Vem tror du att du kan frälsa med ditt evinnerliga kacklande?
Du om någon är flegmatisk.
Hoppar från neanderthal-stadiet till plack i hjärnan.
Folkilsk som vanligt, du skulle behöva en skopa folkvett att ta itu med dessa dina psykiska ständigt labila på-gränsen till sammanbrott-kommentarer.

Flegmatiskt, att påstå sig veta andras "rätta väg",på förhand ta ut intäkt och narcissistiskt omtala sig som att vara een guds älskling.
För att kunna peka på andra och säga att de är fel, leer fel och borde försvinna.. från dem själva som enl dem själv är så goda så goda såå.

När grundvalen, liksom är en och samma. När vartenda barn behöver undersökas för exakt samma parametrar, och det varenda barn, inte vartannat eller enligt någosn gudskänsla för dagen.

Nej, förstod att du inte förstod. Men ditt eget bekymmer i att du är så kantstött arrogant, inget som har med mig att göra.

Flemgmatik är fortfarande vad det är. Och nej, inget du behöver förstå. Du ska nog dö ändå.

Dock handlar et om livskvalitet.

(kan amn inte ha särskilt god, av så mycken folkilska som du visar i varenda tråd)
Citera
2016-05-16, 18:43
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Folkilsk som vanligt, du skulle behöva en skopa folkvett att ta itu med dessa dina psykiska ständigt labila på-gränsen till sammanbrott-kommentarer.

Flegmatiskt, att påstå sig veta andras "rätta väg",på förhand ta ut intäkt och narcissistiskt omtala sig som att vara een guds älskling.
För att kunna peka på andra och säga att de är fel, leer fel och borde försvinna.. från dem själva som enl dem själv är så goda så goda såå.

När grundvalen, liksom är en och samma. När vartenda barn behöver undersökas för exakt samma parametrar, och det varenda barn, inte vartannat eller enligt någosn gudskänsla för dagen.

Nej, förstod att du inte förstod. Men ditt eget bekymmer i att du är så kantstött arrogant, inget som har med mig att göra.

Flemgmatik är fortfarande vad det är. Och nej, inget du behöver förstå. Du ska nog dö ändå.

Dock handlar et om livskvalitet.

(kan amn inte ha särskilt god, av så mycken folkilska som du visar i varenda tråd)
Tråden handlar inte om dig och dina problem med andras problem eller inbillade problem.
Håll dig till tråden tack.
Citera
2016-05-16, 18:51
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Det är inte synd att lägga ned den italienska kockens övertygelse om att ha all makt på Jorden. Du sysslar med Satanism... så le medans du kan.

Du menar att jag inte slentrian mässigt avger mig min egna auktoritet för en fantasi?

Det är lugnt gosse lilla. När du ligger vid dödsbädden kommer du inse en sak. Din saliga känsla har försvunnit. Mörkret kommer krypa in på dig. Du kommer inte längre vara riktigt lika övertygad. Så är livet.

Om gud sen står där vid dörren. Gött 😊 då kommer vi ha ett gott skratt tillsammans. Speciellt när jag berättar hur rädd en person på FB var för sin egns sinnevärld 😯

Men för dig är livet en dygd. Tråkigt. Det gör dig taffat och skenhelig. Mest av allt förkastar du livet gud har gett dig, för du valde att tolka guds budskap istället för att leva det 😉
Senast redigerad av Yppsilon 2016-05-16 kl. 18:53.
Citera
2016-05-16, 19:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej, men jag har en ytter-värld också...

Den yttervärld där du kan gå genom solida vägger?
Citera
2016-05-16, 19:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Är inte det lite av en lögn att påstå att det inte existerar någonting utanför ens sinnesorgan?

Också min fråga.
Citera
2016-05-16, 19:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag anser att medvetandet kommer före allting, att medvetandet skapar materien, inte tvärtom.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Är det bara en åsikt eller har du belägg?

Citat:
Det är en åsikt.

Fair enough.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här