2016-05-17, 14:30
Medlem
MaddahOfEeefs avatar
Funderar på motivet.

Tror inte en sekund på främmande makt, IS, invandrare eller nåt sånt. Vad skulle de tjäna på det här?

Kan det vara nånting med marken som masten står på?
Att den är värdefull på nåt sätt och någon vill kunna komma over den?

Kanske något så simpelt som att någon irriterade sig på masten eftersom den förfulade landskapet eller att den var I vägen på nåt sätt.

Kanske finns något I marken som är värdefullt?

Undrar om det går att få fram ett motiv om man tittar I SGU's register och I markägarregistren.
Citera
2016-05-17, 14:30
Medlem
antoneriks avatar
Man kan inte skydda alla skyddsobjekt i fredstid. Kostnaden skulle bli enorm.
Citera
2016-05-17, 14:33
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groenpoese
När vi ändå spekulerar så är min gissning att det är Teracom själva som har gjort detta för att få ut lite pengar på försäkring och lite PR. Om det nu är ett proffs och allting är uträknat, varför skulle vi räkna bort personalen som vet om dess brister eller hur man ska fälla masten?

Känns långsökt... men personal ? Tja, en som fått sparken, eller inte fått en spark uppåt kanske ?
Citera
2016-05-17, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av When6Loves9
Tror definitivt bultarna är fetare än så.
De dimensioner du uppger är ju typ "vardagsmuttrar" dvs något som finns i ett garage hemma hos gemene man.

Tror snarare muttrarna är MINST M42 och det är minimum,säkerligen större än så.
Men det kanske finns någon mastbyggare här som är mer insatt?

https://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=132208&ws_tp1=cp&ref=PLA_VERKTYG&subref=132 208&utm_source=PLA_VERKTYG&utm_medium=PLAfeed&utm_ campaign=PLA_VERKTYG_feed&utm_content=132208&gclid =CK_kmLb94MwCFasMcwodOR8NCQ

Men för att klargöra så tror jag snarare man kapat vajrarna med en batteridriven vinkelslip.
Tror inte man gör sig besväret att skruva bort skiten, tar för lång tid helt enkelt.

Gängstängerna ser inte ut att vara 42 mm i diameter. Efter att sett videon igen gissar jag på M20-M24.
Citera
2016-05-17, 14:34
Medlem
edelmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaddahOfEeef
Funderar på motivet.

Tror inte en sekund på främmande makt, IS, invandrare eller nåt sånt. Vad skulle de tjäna på det här?

Kan det vara nånting med marken som masten står på?
Att den är värdefull på nåt sätt och någon vill kunna komma over den?

Kanske något så simpelt som att någon irriterade sig på masten eftersom den förfulade landskapet eller att den var I vägen på nåt sätt.

Kanske finns något I marken som är värdefullt?

Undrar om det går att få fram ett motiv om man tittar I SGU's register och I markägarregistren.

Vadå "komma över marken"? Den blir ju knappast tillgänglig för att masten rasar.

Vad främmande makt skulle tjäna? Information. Stresstesta Sverige. Se hur vi hanterar en sådan situation.
Citera
2016-05-17, 14:35
Medlem
Koppartjuvar? Har hänt förr vid tv-master.
Citera
2016-05-17, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dark horse
Man skulle kanske kunna tänka sig att där är ett mycket kort tidsspann från att sista fästet lossnat och att skruvförbanden mellan sektionerna lossnar. Som det ser ut på youtube mastfällningar är det skruvförbanden som är den svagaste punkten.

Det kan jag mycket väl tänka mig. Skruvförbanden mellan sektionerna ska i princip, brutalt uttryckt, bara se till att mastsektionerna sitter ihop. Skruvförbanden är inte ämnade att ta upp några nämnvärt stora draglaster. Det kan jag inte tänka mig. Böjmomentet som uppstår vid vindlast skulle bli helt omöjligt att ta upp med rimliga skruvdimensioner och infästningskonstruktioner gentemot maströren. Det är vajrarna som ska göra grovjobbet och i princip ta upp all vindlast. Så måste det fungera.

Ger sig en vajer så kan vi förvänta oss en snar kollaps av strukturen.
Citera
2016-05-17, 14:38
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodsmoke
Vem har sagt att man behöver uppnå något "Samhällsstörtande"?
Det är inte det som är syftet med ett belastningstest.
Belastningstester göra inte av främmande makt. Alla fall inte på en tv-mast.
Sveriges master är redan kartlagda av Ryssar, USA och resten av onskans axelmakter.
Ett belastningstest utförs enbart av den/de som äger nätet. De vill se om deras nät håller om en komponet rationaliseras bort.
Främmande makt är enbart intresserad av vad som sitter i varje mast. Dvs. om polis/militär/AgAG/hemvärnet har sändare där.
Den informationen är mera värdefull än jävla belastningstest.
Citera
2016-05-17, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HuntingScank
Koppartjuvar? Har hänt förr vid tv-master.

Intressant tanke, men hur mycket koppar finns det egentligen i alla ledningar som finns i masten? Är det mödan/risken värt?
Citera
2016-05-17, 14:44
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Intressant tanke, men hur mycket koppar finns det egentligen i alla ledningar som finns i masten? Är det mödan/risken värt?

Grejen är väl den att man kommer inte så långt med eventuell koppar innan ordningsmakten är på plats. Det tar ju lite tid att få loss den och sen göra den transportabel. Koppartjuvar är väl oftast pundare eller ziggisar. Dessutom skulle de nog rätt snart bli infångade om de släpade runt massa koppar i skogen.
Citera
2016-05-17, 14:47
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad

Välta en mast för att stjäla koppar... Inte så diskret, stor risk för upptäckt och ett jäkla bök att knata runt i skog och mark bland allsköns metallskrot. Men om någon kan visa eksempel på kopparstöld medelst mastvältning så bör dörren hållas öppen också för den teorin. Själv tror jag dörren kan stängas ca. nu. Jupps. Nu.
Citera
2016-05-17, 14:47
Medlem
Hamstrutss avatar
En industriellt byggd mast för hutlösa pengat går av...ingen vill betala och alla skyller på alla, låter för fan som MENA

Skyller på kids.
Aliens med knullat navigationssystem är fan troligare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in