2016-05-17, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
... Jo du förnekade det efter att jag talade om deras fingerade bombanfall och sa att de har ju inte bombat på riktigt precis som om det vore det enda som kan utgöra hot. Ryssland har alltså uppträtt hotfullt mot Sverige. ...
Nej, jag "sa" inte så, du tolkade det jag skrev så. Och det är en vantolkning.

Citat:
... Har du några exempel på hot från något NATO-land? ...
Jag skrev i inlägget du citerade att jag inte har påstått det, och har heller inga sådana påståenden att komma med. Givetvis. Underförstått.

Citat:
... Jag tror egentligen varken att Ryssland eller NATO ligger bakom detta men skulle det vara en av dessa två så har den första uttryckt hot mot oss vilket inte den andra har. ...
Det kan jag hålla med om. Men huruvida man har uttryckt hot eller ej behöver inte vara relevant i det här fallet. Nato tjänar mest på att vi går med där, det gör inte Ryssland. Och precis häromveckan kom det en undersökning som visar att svenskarna nu är mer positiva till Natomedlemskap.
Citera
2016-05-17, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Man har bättre kontroll om det INTE blåser!

Vajrarna är rejält förspända. Lossa muttrarna, som håller fast toppvajrarna, på en sida av masten. När de sista muttrarna är väck knäcks masten av dragkrafterna från vajrarna på motsatt sida om masten. Överdelen rasar ner, kvar står stumpen som hålls av det undre (orörda) vajersystemet.
Japp, det är det som händer. Många inbillar sig att det inte finns någon förspänning i vajrarna men den förspänningen är nog noga föreskriven hur stor den ska vara. Lossar du ett fäste så lär nog masten rasa. Att det finns tre vajrar har nog med att göra att det då blir ett statiskt bestämt system kan jag tänka mig.
Citera
2016-05-17, 14:11
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodsmoke
Med tanke på hur jävla låg risken är för upptäkt samt hur enkelt utfört dådet är så är det allt annat än otroligt att främmande makt orsakat detta.
Sett till "priset" är resultatet (responsen från media och myndigheter) ett riktigt kap.
ska uppnå något samhällsstörtade med dessa master måste man fälla flera.
Gissar att Putin skulle ta ner Kaknästornet i förstavågen. Sedan dessa slavmaster.
Citera
2016-05-17, 14:11
Medlem
Bild på ett av de bortskruvade fästena i gräset:

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/22830137/720/normal/e63ee5b48ba1c/mast-bor%C3%A5s-8.jpg

Pga att fästet är ledat så känns det som det funnits en risk att kvarvarande del hade snärtat tillbaka när allt lossnar, om man hade skruvat bort dragstängerna. Lossar man istället, som det verkar ha skett nu, vid fundamentet så finns det ju ingen del kvar som kan fara iväg åt fel håll. Dessutom är det nog lättare att ha en lång hävstång, (för att kunna hålla avstånd) om man skruvar mot ett fast underlag. Hade man försökt lossa dragstängerna så hade det varit rätt instabilt pga leder och wire. Man hade nog fått använt mothåll och därmed fått stå rätt nära och riskerat att fått länkarna på sig.
Citera
2016-05-17, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalfRunar
Bild på ett av de bortskruvade fästena i gräset:

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/22830137/720/normal/e63ee5b48ba1c/mast-bor%C3%A5s-8.jpg

Men... i det där fästet sitter ju ingen vajer kvar?
Citera
2016-05-17, 14:19
Medlem
dark horses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Japp, det är det som händer. Många inbillar sig att det inte finns någon förspänning i vajrarna men den förspänningen är nog noga föreskriven hur stor den ska vara. Lossar du ett fäste så lär nog masten rasa. Att det finns tre vajrar har nog med att göra att det då blir ett statiskt bestämt system kan jag tänka mig.
Vindstilla så är nog spänningen i vajern vad som behövs för att hålla den i en relativt rak linje från alla håll. Det är långa vajrar på flera hundra meter så bara vajrarnas tyngd i sig skulle nog fälla masten om ena sidan lossnar.
Man skulle kanske kunna tänka sig att där är ett mycket kort tidsspann från att sista fästet lossnat och att skruvförbanden mellan sektionerna lossnar. Som det ser ut på youtube mastfällningar är det skruvförbanden som är den svagaste punkten.
Citera
2016-05-17, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
ska uppnå något samhällsstörtade med dessa master måste man fälla flera.
Gissar att Putin skulle ta ner Kaknästornet i förstavågen. Sedan dessa slavmaster.

Vem har sagt att man behöver uppnå något "Samhällsstörtande"?
Det är inte det som är syftet med ett belastningstest.
Citera
2016-05-17, 14:21
Medlem
En intressant detalj för en lekman är att det på Google etc nu står att man har IP adress i diverse estländska städer när man är i Borås. Varför leds trafiken en sådan väg?
Citera
2016-05-17, 14:21
Medlem
Skelets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av When6Loves9
Tror definitivt bultarna är fetare än så.
De dimensioner du uppger är ju typ "vardagsmuttrar" dvs något som finns i ett garage hemma hos gemene man.

Tror snarare muttrarna är MINST M42 och det är minimum,säkerligen större än så.
Men det kanske finns någon mastbyggare här som är mer insatt?

Vill minnas att gängstängerna är M24 och ca 2 m långa ingjutna i fundamentet. Men ca 10 år sedan jag var inblandad på en mastrenovering. http://www.ladda-upp.se/bilder/dkxilhilrolij/ , före flytt av vajrar till nya fundamentet.
Citera
2016-05-17, 14:22
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IranianBoost
Men... i det där fästet sitter ju ingen vajer kvar?
Jo det gör det. Förstora bilden så ser du.
Citera
2016-05-17, 14:27
Medlem
När vi ändå spekulerar så är min gissning att det är Teracom själva som har gjort detta för att få ut lite pengar på försäkring och lite PR. Om det nu är ett proffs och allting är uträknat, varför skulle vi räkna bort personalen som vet om dess brister eller hur man ska fälla masten?
Citera
2016-05-17, 14:29
Medlem
Hm. Någon som tänkt tanken att det kan vara någon som hyser agg mot snubbarna som klättrade i masten och la ut filmen? Det är väl ändå ett rätt märkligt sammanträffande? Att de filmar/klättrar och sedan rasar masten ett par dagar senare. Eller iallafall att idén kommit från att ha tittat på filmen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in