2016-05-17, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det var en som inte fick mig att vilja kissa varje kvart alternativt kasta popcorn på raden framför och det var Stefan Einhorn i en föreläsning om ledarskap. Han fick mig att lyssna för han höll inte på med en massa klyschor.
Jag är nämligen så jävla less på att sjunka i gungfly och se lycklig ut. Hahahahaha.
Att tjafsa med en massa krama-varann och positiva töntkort än snarare lyfta fram det faktiska mörka/dåliga/icke fungerande och därmed ta ansvar.
Lyssna och se mig. Se oss. Ta problemen på allvar. VI gör nåt åt skiten.

Tryckkokare-Nerijus skulle behövt en så kurs.

Precis. Jag tyckte Dåderman var pedagogisk och intressant att lyssna på. Hon nådde fram till sin publik med sitt budskap.
2016-05-17, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hela rättsprocessen är över. NB är dömd till livstids fängelse och permanent utvisning från Sverige av två eniga rättsinstanser samt har HD avslagit hans ansökan om PT. Case closed.

Den 8/6 letande man efter en levande flicka alt. en medvetslös/skadad kropp snarast än små detaljer.

Ladan är gigantisk och full av fyllnadsmassor, verktyg, slangar, verktyg mm.

Rättsprocessen är inte avslutad. Ingenting har förklarats. Viktiga fakta och vittnesmål har förbisetts med. Utredningen har inte varit förutsättningslös. Den har heller inte varit professionellt skött.
Ingen domstol har analyserat åklagarens påståenden utan godtagit allt.
Ingen har gett svar på varför någon har tagit mobilen från kroppen och spritt utvalda delar. Ingen har heller ifrågasätt uppenbart motsägelsefulla vittnesmål som syftat till att smutskasta NB.

Listan kan göra lång.

Detta kommer att fortsätta. Det blir en resning. Frågan är när. När släpper lojaliteter och rädsla?
Senast redigerad av nopomil 2016-05-17 kl. 13:09.
2016-05-17, 13:00
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ja, jag börjar undra vad han såg i de där ögonen med tanke på att det är ett fenomen som beskrivs...

Gällande motiv, Modus, mordets karaktär, personligt beteende/reaktioner/psykiska faktorer så saknar givetvis pusslet bitar av blå himmel (gillade den metaforen ) då gärningsman tiger - men visst går det att titta på många olika delar och se att de har snardrag och sammanfaller här och där. Intressant så sett att det kan ses i forskning och vetenskap om det så är predatorbeteende, instrumentellt, vissa psykopatiska drag etc. etc.
Om det nu sitter en så stor mängd med antisociala störningar i fängelserna så undrar jag osökt om förhörstekniken möter upp behovet då de är exceptionellt speciella. FBI har som sagt specialutbildade för att möta dem på deras nivå, det beskrivs även då det genomförs intervjuer för forskning/studier.
Sverige sägs ligga långt fram gällande förhörsteknik, Psykologiprofessor Pär Anders Granhag et al. forskar kring ämnet för att utröna om lögner - men hur funkar det sen då hemma på vår gata i stan?

Jag har försökt att leta efter en källa på hur man förhör en psykopat ( i Sverige) men inte hittat nåt särskilt. Från någon dokumentär minns jag iaf att det fungerar att beundra psykopatens tillvägagångssätt, få hen att känna sig viktig och bäst. Förhörsledaren ska kännas lite korkad och se upp till den han förhör. Psykopaten kan då i vissa fall inte låta bli att börja berätta, skryta om hur smart han var när han begick brottet, och att det var ren otur och inte polisens förtjänst att han åkte dit.

Kollade också lite på hur man kan avgöra om någon ljuger:

Nu finns nya kunskaper om hur lögnare beter sig. Kunskap som advokater behöver. Inte minst med tanke på att många som arbetar inom rättsväsendet är dåliga på att avslöja vittnen som ljuger.

När lögnen handlar om något som är förkastligt, för att det bryter mot lagen eller allmän moral, blir det viktigt för lögnaren att inte avslöjas. Oron över detta gör att han beter sig annorlunda än om han talat sanning, säger Bella DePaulo, psykologiprofessor från Virginia i USA.

Hon har sammanställt 120 undersökningar om hur lögnare beter sig. Det är den mest omfattande studie som gjorts i ämnet och de nya rönen presenterades på symposiet. Totalt har DePaulo studerat 158 olika tecken som normalt kopplas till lögn. Ett 20-tal av dem förekommer så ofta hos lögnare att sambandet är statistiskt säkerställt (se faktauppställning nedan). En stor del av lögnbeteendet är icke-verbalt. Den ökade anspänningen ageras ut i kroppsspråk eller i rösten. Lögnare får ofta ett förhöjt tonläge, rösten blir ljusare samt låter mer spänd och får en mer opersonlig, oengagerad klang. Dessutom har lögnare svårt för att hålla fötter och ben stilla, samt lyfter upp hakan.

Beteenden som har samband med lögn:
• spänd röst
• ljusare röstläge
• oengagerad röst
• rastlösa fot- och benrörelser
• lyfter på hakan
• pupillerna förstoras
• talar korthugget utan detaljer
• motsägelsefulla, ologiska berättelser
• mer opersonliga i sitt framträdande
• repeterar ord och fraser i onödan
• få spontana korrigeringar av berättelsen
• ovilja att medge glömska
• brist på samarbetsvilja
• allmänt nervösa

https://www.advokatsamfundet.se/Advokaten/Tidningsnummer/2003/Nr-4-2003-Argang-69/Sa-avslojas-en-lognare/
2016-05-17, 13:00
Medlem
Citat:
Hela rättsprocessen är över. NB är dömd till livstids fängelse och permanent utvisning från Sverige av två eniga rättsinstanser samt har HD avslagit hans ansökan om PT. Case closed.

Den 8/6 letande man efter en levande flicka alt. en medvetslös/skadad kropp snarast än små detaljer.

Ladan är gigantisk och full av fyllnadsmassor, verktyg, slangar, verktyg mm.

Ändå hittade en medlem från Gruppen Vän till familjen ( fupens versaler) dessa örhängen sent på kvällen när han fick ett infall att lysa med sin mobillampa. Han råkade då "hitta" det som ingen annan gjort - som ledde till att ladan återigen blev intressant. (Det räckte ju inte med handsken.)
2016-05-17, 13:04
Medlem
Citat:
Du läser inte länkar och text som jag, det är helt uppenbart. Faktaresistent. Jag är vansinnigt intresserad av forskningsrapporter.. Man lär sig något. Bildar sig.

Nej, SH reagerade över den obehagliga blicken, det var allt. Ja, SH var en vänlig man i ögonen (som dom flesta) men naturligtvis fylld av förtvivlan efter hans lilla tös var försvunnen. Tycker du han skulle le och vara glad?

Jodå, Familjen Holm var närvarande bortsett från genomgången av obduktionsprotokollet. Han gick ut en kort stund under IRs mest rabiata utbrott mot framförallt fadern och hans kamrater som enträget sökte efter dottern dygnet runt.

Högst förståeligt.

Han hade gapat i en svensk rätt på ett sätt som kriminella gör.
Du borde nämna ett det var efter att FA hade ifrågasatt kombinationen Martorp och militärer. Det var tydligen känsligt.
2016-05-17, 13:07
Medlem
Citat:
Jag tror att SH möttes av en predators blick som han inte förväntat sig eller sett tidigare. Detta var dagen efter Lisa försvunnit. En stirrande kall blick.

Om man betänker att denna typ av instrumentella psykopater utgör en grupp som anses mer eller mindre "utom all botbarhet" och hur forskningsanslag meddelas så kanske det inte, av nämnda skäl, ägnas så mycken tid åt detta forskningsområdet.

Sverige är ett litet land så det behövs internationella forskare typ Niklas Lindström för att skapa nationell kompetens. Att få det att funka hemmavid, ja då måste man som Skövde-polisen snabbt ta in en expert på området (i detta fall den bäste) Niklas Lindström. Det var dom duktiga på.

Är förhörsledaren forskare nu också? Eller var det en s k freudiansk felsägning efter vetskap om att Niklas Lindström bjöd in Niklas Långström innan Lars Johansson skrev sitt (förfabricerade) frågebrev?
Det är bara att läsa fupen och titta på datumen.
2016-05-17, 13:12
Medlem
Citat:
Jag undrar vad argumentet är om det inte är av ridderlighet.
Vad är hans motiv att skydda sin bror eller fru så att han hellre vill ruttna bort i ett litauiskt fängelse på livstid. Högst troligt åka på nåt så in i helvete med stryk att han inte önskar han vore född när han landar i litauskt fängelse. Högst troligt utan svenskt skyddstänk.Vad är hans motiv som gör att han inte väljer förtala dem mer än halvdant ("jag åberopar min rätt att tiga").
Anser du att golbög skulle vara ett motiv i parité med sexualsdistiskt mord på en 17 årig tjej?
Han är den lägst stående redan.
Jag vet att det är skitsnack för det är ett sexualsdistiskt överfallsmord med okänd förövare. Okänd för Lisa, ej i bekantskapskrets eller relation. Finniga ynglingar har därmed inte ett piss med saken att göra. Farbror Bosse varning på hög nivå.

Jag har aldrig någonsin hävdat att NB skulle va oskyldig.

Om du inte varit så jävla ivrig att förolämpa så hade du kanske
fattat
att jag ironiserade över statistiken.
Nu har jag i alla fall tröttnat på dig, adjö med dig.
2016-05-17, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Ändå hittade en medlem från Gruppen Vän till familjen ( fupens versaler) dessa örhängen sent på kvällen när han fick ett infall att lysa med sin mobillampa. Han råkade då "hitta" det som ingen annan gjort - som ledde till att ladan återigen blev intressant. (Det räckte ju inte med handsken.)

Ja, det var tur. Örhänget glimmade till.
2016-05-17, 13:18
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Du borde nämna ett det var efter att FA hade ifrågasatt kombinationen Martorp och militärer. Det var tydligen känsligt.

Du är visst full av medkänsla för offrets pappa.
2016-05-17, 13:23
Medlem
Citat:

Efter att IR gapat och ljugit i svensk rätt på ett sätt som inga andra advokater gör (men möjligen kriminella) sade han "Sluta ljuga." Två ord får jag det till. Med ursäkten som omedelbart följde blev det några fler ord.
2016-05-17, 13:25
Medlem
Citat:
Är förhörsledaren forskare nu också? Eller var det en s k freudiansk felsägning efter vetskap om att Niklas Lindström bjöd in Niklas Långström innan Lars Johansson skrev sitt (förfabricerade) frågebrev?
Det är bara att läsa fupen och titta på datumen.

Slarvigt av mig. Niklas Lindström som har lång erfarenhet som förhörsledare och som var den som tillbringande mest enskild tid med NB arbetade tillsammans med polisledningen i fallet. Exakt vem som bjöd in Långström spelar ingen roll.
2016-05-17, 13:28
Medlem
Citat:
Ja, det var tur. Örhänget glimmade till.

Och det har ingen sett på två dagar? Varför fick en medlem ur Gruppen Vän till familjen (fupens versaler) detta infall?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in