2016-05-16, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, jag börjar undra vad han såg i de där ögonen med tanke på att det är ett fenomen som beskrivs...

Gällande motiv, Modus, mordets karaktär, personligt beteende/reaktioner/psykiska faktorer så saknar givetvis pusslet bitar av blå himmel (gillade den metaforen ) då gärningsman tiger - men visst går det att titta på många olika delar och se att de har snardrag och sammanfaller här och där. Intressant så sett att det kan ses i forskning och vetenskap om det så är predatorbeteende, instrumentellt, vissa psykopatiska drag etc. etc.
Om det nu sitter en så stor mängd med antisociala störningar i fängelserna så undrar jag osökt om förhörstekniken möter upp behovet då de är exceptionellt speciella. FBI har som sagt specialutbildade för att möta dem på deras nivå, det beskrivs även då det genomförs intervjuer för forskning/studier.
Sverige sägs ligga långt fram gällande förhörsteknik, Psykologiprofessor Pär Anders Granhag et al. forskar kring ämnet för att utröna om lögner - men hur funkar det sen då hemma på vår gata i stan?

Jag tror att SH möttes av en predators blick som han inte förväntat sig eller sett tidigare. Detta var dagen efter Lisa försvunnit. En stirrande kall blick.

Om man betänker att denna typ av instrumentella psykopater utgör en grupp som anses mer eller mindre "utom all botbarhet" och hur forskningsanslag meddelas så kanske det inte, av nämnda skäl, ägnas så mycken tid åt detta forskningsområdet.

Sverige är ett litet land så det behövs internationella forskare typ Niklas Lindström för att skapa nationell kompetens. Att få det att funka hemmavid, ja då måste man som Skövde-polisen snabbt ta in en expert på området (i detta fall den bäste) Niklas Lindström. Det var dom duktiga på.
2016-05-16, 23:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror att SH möttes av en predators blick som han inte förväntat sig eller sett tidigare. Detta var dagen efter Lisa försvunnit. En stirrande kall blick.

Om man betänker att denna typ av instrumentella psykopater utgör en grupp som anses mer eller mindre "utom all botbarhet" och hur forskningsanslag meddelas så kanske det inte, av nämnda skäl, ägnas så mycken tid åt detta forskningsområdet.

Sverige är ett litet land så det behövs internationella forskare typ Niklas Lindström för att skapa nationell kompetens. Att få det att funka hemmavid, ja då måste man som Skövde-polisen snabbt ta in en expert på området (i detta fall den bäste) Niklas Lindström. Det var dom duktiga på.
Det forskas nog väl på psykopati som sådant - rekommenderar Professor Anna Dåderman också (Knastertorr som föreläsare men djup kunskap) då du gillar att förkovra dig. Aktuell kring Quick btw då han (tyvärr) ältas i tråden nu.
http://www.hv.se/sv/forskning/forskare/alfabetisk-ordning/anna-daderman
http://urskola.se/Produkter/175371-UR-Samtiden-Forskning-i-vast-Lurad-av-en-psykopat
Sen vet jag som sagt inte hur det är ställt gällande förhörsteknik och jag är säker på att kunskapen haltar inom områden som behöver vara alerta (skola, vård). Det man ser är ju töntiga tester på fb: Här kan du kolla om din kollega är psykopat. Eh..
Sen tror jag däremot att GMP besitter mer kunskap. Åsgård som en gång var med och initierade gruppen var till FBI för studier angående profilering. Rättspsykologi ligger inom nischen också.

Det här hade varit nåt att få vara med på då det begav sig. The 20th Conference of European Association of Psychology & Law (EAPL) i Göteborg:
2016-05-17, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Hur menar du nu? Talar nyckeln i mopeden för att en bil måste vara inblandad?

Tänk utanför din bubbla. Förstår att det är svårt.

OM NB hunnit städa bort alla spår

Vad hade då funnits kvar av Lisa?

En Moped med nyckeln i låset vid hennes arbetsplats. Inga spår kring arbetsplatsen och Lisa borta?

Enligt pappan måste någon bett Lisa om hjälp. Annars låser hon alltid mopeden. Lisa verkar obegripligt försvunnen, som förflyttad från platsen? Aldrig hittad. Spåren utgår från mopeden. Kanske någon bilist som frågat om vägen?

Så hade det kunnat se ut.
2016-05-17, 00:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
"Attackörer" - fan vad bra...
Moderatorn Hamilkar var det visst som kom på den geniala benämningen:
Alternativteoretiker på folket som satte sig på tvären...
Nu har du varit i skapartagen du också och fått till nåt som nog kommer att brukas flitigt
framöver det också...

Nej, absolut får icke Nero vara det du nämner. Det är som att häda i kyrkan att kalla honom
som det. Nu vet vi också att man inte samtidigt kan vara både psykopat och
sexualsadistisk mördare. Det har vi från två kunskapsrika håll informerats om denna dag.
Fan vad man lär sig här på flashback.
Hur kom empati (inlevelse) med i bilden som centralt begrepp relaterat till sadism?
Han har väl för fan kunskap om hur smärta känns om det nu vore fysiska plågor och han är väl inte nån Stevie Wonder och måtte väl se skräcken som vibrerar i minsta fiber. Alternativt psykisk terror och förtryck.
Utöver makt, dominans och kontroll som är den centrala vill säga.
Senast redigerad av develi 2016-05-17 kl. 00:08.
2016-05-17, 00:18
Medlem
Citat:
Det forskas nog väl på psykopati som sådant - rekommenderar Professor Anna Dåderman också (Knastertorr som föreläsare men djup kunskap) då du gillar att förkovra dig. Aktuell kring Quick btw då han (tyvärr) ältas i tråden nu.
http://urskola.se/Produkter/175371-UR-Samtiden-Forskning-i-vast-Lurad-av-en-psykopat
Sen vet jag som sagt inte hur det är ställt gällande förhörsteknik och jag är säker på att kunskapen haltar inom områden som behöver vara alerta (skola, vård). Det man ser är ju töntiga tester på fb: Här kan du kolla om din kollega är psykopat. Eh..
Sen tror jag däremot att GMP besitter mer kunskap. Åsgård som en gång var med och initierade gruppen var till FBI för studier angående profilering. Rättspsykologi ligger inom nischen också.

Det här hade varit nåt att få vara med på då det begav sig. The 20th Conference of European Association of Psychology & Law (EAPL) i Göteborg:

Skulle snarast säga att det ofta är ett motsatt förhållande mellan framgångsrika forskare och goda pedagoger. Tack och lov finns det undantag.
2016-05-17, 00:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
NB är som bekant en mussla och supersvår att ens glänta på. Bara en riktig munsbit skulle få honom att kisa fram under skalet vad nu det skulle kunna vara. Kanske som en omedveten reaktion på en bläckplump.
Besvärligaste sorten och här görs det inte kohandel med death row..
Det är nog mission impossible oavsett vem/vad.
Men gällande de som gjort PCL-R så handlar det väl om belöning, vinstvinning och att smörja lädret antar jag. Låta det grandiosa flöda fritt, även den lärande rollen; låta världsmästaren komma till sin rätt. Det beror väl på ursprungstypen/personligheten också - likt vanliga människor.
Levander säger ju att en del pratar inte - de håller presskonferens.
.. och när/om det då väl pratas så ska det utrönas vad som är fablernas värld hos en notorisk lögnare.
Ja, jösses sicket projekt.
2016-05-17, 00:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Skulle snarast säga att det ofta är ett motsatt förhållande mellan framgångsrika forskare och goda pedagoger. Tack och lov finns det undantag.
Beundransvärt när det sammanfaller (IQ och EQ) och kommer väl nära ord som klokhet och visdom. Eller som nån sa: Mentor är inte en titel - det är nåt man förtjänar.
Senast redigerad av develi 2016-05-17 kl. 01:11.
2016-05-17, 01:07
Medlem
Citat:
Beundransvärt när det sammanfaller (IQ och EQ) och kommer väl nära ord som klohet och visdom. Eller som nån sa: Mentor är inte en titel - det är nåt man förtjänar.

Så sant.
2016-05-17, 01:15
Bannlyst
Motivet till dådet är att njuta av att döda och njuta av den andres väg ned vilket får betraktas som den ultimata sadismen. Syftet med handlingen är inte sexuell utan syfte är avrättningen. Sexualitet kan vara en bit på vägen som ett vanligt motiv men beskrivningen är onödigt mild.

Även asexuella kan vara sadister och vilja döda genom att trasha, på det viset. Varför det också bör finnas en möjlighet att beskriva handlingen som att repa upp de mänskliga sociala motiven tills dess att döden inträder. Sex är nog bara ett av motiven och beskrivningen täcker bara en del av handlingen vilken mera har karaktären av en avrättning för skojs skull med betryggande och gediget robust diss på vägen. Att vika en papperssvala och kasta den i toan.

Sexualitet är en del av mänskliga fruktbarheten men här finns definitivt ett större djup än rent sex. Handlingen som sådan repar upp den sociala fruktbarheten och föder en ökad misstänksamhet och rädsla människor emellan. Skändningen av kroppen är också njutningsfylld men inte sexuell, ligger nog mycket i att han njuter av att uppleva vilken förstämning det skapar. Döden innebär en total trash på alla fronter och det var dessvärre målet plus att visa att han sket i vilket på vägen dit.

Motivet är att utöva ägande och handlingen är avrättning. Nerijus en sexualsadist men också en socialromantisk lustmördare som njuter av allt det helvete han skapar, tycker personligen det är att försköna gärningen alltför hårt att bara tala om sexualitet, han har en mer holistisk njutning av hela helvetet på flera plan och han begränsar sig inte till det sexuella, handlingen är holistisk och visar att han tar allt.

att höja sig genom att sänka andra
strypa tillgången på media och känna rytmen stegras

Handlingen är statistiskt sett så antisexuell och antisocial den kan bli. Den döde kan inte utöva något i det fundamentala livet. Men handlingen slutar inte där utan är också utförd för att förvissa sig om fortsatt antisocialitet och antisexualitet genom att sprida rädsla och helvete med vanmakt livet ut för de som drabbats. Och det är djupt socialromantisk sadism i sin värsta form. Även om jag tycker att ord som sex och romantik eller social i sammanhanget är helt fel för resultatet blir det motsatta: Helvete, igår, idag och imorgon
2016-05-17, 02:00
Medlem
arkmikes avatar
Citat:

Intressant tips. Ser fram mot att kolla Dåderman.
Allt talar för att GMP ligger i framkant inom FOU.
Min erfarenhet av forskare btw som föreläser är att de är knappast några "Mark Levengodd typer". Kunniga kan ibland vara lite knastertorra.
Jag har upplevt åtskilliga kolleger gäspa vid föreläsningar pga bristande intresse. De har gått på föreläsningen för att slippa vardagsknoget och förväntat sig en floorshow.
2016-05-17, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Varför inte?, säger då jag.
Han har i så fall agerat under hela tiden, från gärningens början och till samma dag han hämtades, för att sätta dit sig själv. Operationen inleddes med att han lät nyckeln sitta kvar i mopeden, så att vem som helst skulle förstå att ett brott hade begåtts.

Jag tror att operationen inleddes redan genom att fråga slumpvis joggande kvinna om vägen, så att han skulle bli igenkänd senare. Därefter vidtog utläggande av biologiska spår av olika slag inne i ladan, högar och fläckar i syfte att kunna knyta honom till platsen. Slutligen avslutades operationen med att lura ut sin broder att "leta mask", för att på det sättet dra uppmärksamheten till sig själv och den plats där offret fanns.
2016-05-17, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerfilm
Jag tror att operationen inleddes redan genom att fråga slumpvis joggande kvinna om vägen, så att han skulle bli igenkänd senare. Därefter vidtog utläggande av biologiska spår av olika slag inne i ladan, högar och fläckar i syfte att kunna knyta honom till platsen. Slutligen avslutades operationen med att lura ut sin broder att "leta mask", för att på det sättet dra uppmärksamheten till sig själv och den plats där offret fanns.

Det var inte NB som frågade joggande kvinna om vägen. Mannen var kortare, inte så bred som NB, och han hade ljusa hår. Hans bil var vit skåpbil.
Men hennes vittnesmål ändrades.

Biologiska spår i ladan betyder att han varit där många gånger och det är inte konstigt att han lämnade sina spår.
Man brukar lämna sina spår på sin arbetsplats.

Han lurade inte broder att leta mask. De skulle fiska som de hade gjort förut många gånger.
Men de kunde inte leta mask på stället där de brukar leta, det var avspärrat av polis. Därför åkte de till Martorp.
Senast redigerad av Sudharma 2016-05-17 kl. 07:00.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in