Citat:
Ja, jag börjar undra vad han såg i de där ögonen med tanke på att det är ett fenomen som beskrivs...
Gällande motiv, Modus, mordets karaktär, personligt beteende/reaktioner/psykiska faktorer så saknar givetvis pusslet bitar av blå himmel (gillade den metaforen
) då gärningsman tiger - men visst går det att titta på många olika delar och se att de har snardrag och sammanfaller här och där. Intressant så sett att det kan ses i forskning och vetenskap om det så är predatorbeteende, instrumentellt, vissa psykopatiska drag etc. etc.
Om det nu sitter en så stor mängd med antisociala störningar i fängelserna så undrar jag osökt om förhörstekniken möter upp behovet då de är exceptionellt speciella. FBI har som sagt specialutbildade för att möta dem på deras nivå, det beskrivs även då det genomförs intervjuer för forskning/studier.
Sverige sägs ligga långt fram gällande förhörsteknik, Psykologiprofessor Pär Anders Granhag et al. forskar kring ämnet för att utröna om lögner - men hur funkar det sen då hemma på vår gata i stan?
Gällande motiv, Modus, mordets karaktär, personligt beteende/reaktioner/psykiska faktorer så saknar givetvis pusslet bitar av blå himmel (gillade den metaforen
) då gärningsman tiger - men visst går det att titta på många olika delar och se att de har snardrag och sammanfaller här och där. Intressant så sett att det kan ses i forskning och vetenskap om det så är predatorbeteende, instrumentellt, vissa psykopatiska drag etc. etc.Om det nu sitter en så stor mängd med antisociala störningar i fängelserna så undrar jag osökt om förhörstekniken möter upp behovet då de är exceptionellt speciella. FBI har som sagt specialutbildade för att möta dem på deras nivå, det beskrivs även då det genomförs intervjuer för forskning/studier.
Sverige sägs ligga långt fram gällande förhörsteknik, Psykologiprofessor Pär Anders Granhag et al. forskar kring ämnet för att utröna om lögner - men hur funkar det sen då hemma på vår gata i stan?
Jag tror att SH möttes av en predators blick som han inte förväntat sig eller sett tidigare. Detta var dagen efter Lisa försvunnit. En stirrande kall blick.
Om man betänker att denna typ av instrumentella psykopater utgör en grupp som anses mer eller mindre "utom all botbarhet" och hur forskningsanslag meddelas så kanske det inte, av nämnda skäl, ägnas så mycken tid åt detta forskningsområdet.
Sverige är ett litet land så det behövs internationella forskare typ Niklas Lindström för att skapa nationell kompetens. Att få det att funka hemmavid, ja då måste man som Skövde-polisen snabbt ta in en expert på området (i detta fall den bäste) Niklas Lindström. Det var dom duktiga på.