2016-05-16, 22:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Psykopat känner inte varken ångest eller ånger. NB har inte visat något tecken på psykopati.
Men han kan gått och väl ha alexitymi. Sexualsadism och psykopati går inte ihop, för psykopaten kan inte sätta sig i andra människors lidande eller smärta. De saknar helt medkänsla med andra.
En psykopat kan av vilket som helst anledning slå ihjäl en annan person han möter. När en psykopat hamnar i rätten så det är lönlöst att söka efter motiv till gärningen, för det finns inte "i verkligheten".
Men vi ska vara försiktiga med att lägga här någon diagnos på någon.
Det går så fint att diskutera allt möjligt: Från sexualsadistiskt motiv till personligt beteende.
För övrigt är du som vanligt helt ute och cyklar med dina inlägg:
Citat:
Sexualsadism och psykopati går inte ihop, för psykopaten kan inte sätta sig i andra människors lidande eller smärta. De saknar helt medkänsla med andra.
TRAMS. Sadism har inte ett skit med empati att göra - det är snarare så att psykopati (främst faktor 1) i kombination med sexuell sadism är det absolut råaste som kan skådas.
Den riktigt grymma predatorn.

Det kan sen finnas ångestinslag hos de sekundära (Cleckley, Karpman, Hare) - därav finns visst hopp inom forskning att de kan de kan till viss del vara mottagliga för behandling (samt viss skuld, empati). För att inte tala om det finns psykopatiska drag. Landar han istället på APS så är det samma sak där då det kan finnas fler delar hos samma patient från kluster B.
Senast redigerad av develi 2016-05-16 kl. 22:10.
2016-05-16, 22:29
Medlem
sisotalos avatar
Svensk rättsväsende ha en tung uppförsbacke efter åtta felaktiga dom för Thomas Quick som han då hette. Jag tror mig kunna blocka fram misstag genom att på fall där polisen från början "vet" vem är mördare. Här måste jag fråga de som har satt sig fakta redan vid LH försvinnande.

Hur var det i början och vad har vi fått veta om polisens första ansträngningar i början?

Dom mot NB har fallit och det ger trygg underlag för en granskning om det finns en brist i det utmärkta svenska rättsväsendet att låsa sig alldeles för tidigt. Thomas Quick gjordes till seriemördare, avslöjaren Hannes Rågestam skrev boken Att skapar en seriemördare. I den rättsliga prosessen visste man inte bara redan från början att TQ var skyldig. Felaktiga åtta dom var möjligt genom att TQ falskeligen erkände 32 mord. Dessutom hans advokater missuppfattade sin roll i rätten och gav sin stöd till åklagaren.
2016-05-16, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tack.

" ...Rovdjurstypen, alltså predatory aggression på engelska. Hur ser en katt ut som jagar ett byte? Ser det ut som en arg katt? Nej, det gör det inte alls. Den är intensivt fokuserad på på bytesdjuret, den smyger, alla sinnen är på helspänn men den har inte håret på ända.."

Intressant beskrivning om extremt fokus samt att denna rovdjurstyp är utan tid (till skillnad mot affekt, tror han sa max 20 min) dvs kan likt en katt smyga på sitt offer länge och vara helt fokuserad hela tiden - leker med bytet.
Han fortsätter med att överlevande offer har beskrivit att ögonen på dessa gärningsmän var fruktansvärt obehagliga med just små pupiller:
Inte upphetsade utan snarare ett intensivt fokuserande - skärmar av och ser bara det som är framför dem.

Jag har skrivit om blicken hos psykopater tidigare. Psykologen Lingh benämnde det laserögon; att de har en förmåga att titta så intensivt att den andre uppfattar det som fasansfullt och får en känsla av att den där personen kan göra precis vad som helst.

Robert Hare kallar det "predatory stare" även benämt "reptilian gaze" i sin bok "Without conscience":
" Many people find it difficult to deal with intense, emotionless, or "predatory" stare of the psychopath."
" Some people respond to the emotionsless stare of the psychopath with considerable discomfort, almost as if they feel like potential prey in the presence of a predator."

En sån här blick ligger kanske i närheten av vad de försöker beskriva :
http://psychone.net/blogs/wp-content/uploads/2012/09/devilseyes1.jpg

Han nämnde även ordet instrumentellt och instrumentellt våld är till skillnad från expressivt/reaktivt våld (affekt, känsloutbrott, impuls) målinriktat och medvetet.

En målmedvetenhet återspeglas i domens påföljdsfråga (försvårande omständigheter):
TR:

HovR:

Över till en undersökning (examensarbete psykologi III) i detta intressanta ämne om tillvägagångssätt.

De gärningsmän som använde instrumentellt våld var mer benägna att förneka brott:

Denna sorts våld är överrepresenterat hos psykopater:

Studier har dock visat att det under vissa omständigheter kan ses hur instrumentellt våld fått reaktivt inslag - dvs då det inte gått som GM tänkt sig. Fortsatta studier (101 interner) visade dock att 79% kunde indelas i dessa två kategorier av våld (instrumentellt, reaktivt).

En studie av Keppel och Walter (1999) visade att sexuella mördare motiverades av en sk. Power-försäkran: en inledning utan vapen, övergång till att använda vapen för att få full kontroll över offret samt att för att skrämmas.

Canter (1994) studerade hur GM förhöll sig till offret i tre olika kategorier.
Gällande "victim as object" så ansåg inte GM att offret var en "fullständig människa utan något som bör utforskas och lekas med." Det fanns en " total avsaknad av empati eller intresse för offrets reaktioner" och det sågs samband mellan denna kategori och strypning.
"Victim as vehicle" visade att offret användes för att uttrycka känslor som ilska samt önskningar. Offret hade en symbolisk betydelse och det användes oftast ett tillhygge.
"Victim as person" - offret ansågs som en individ och GM mer delaktig, en intimitet och ofta vid våldtäkt. Mer improviserande vapen.

Salfati och Canter (1999) gick igenom 82 uppklarade engelska mordfall:
Reaktivt - mer skärsår, huggskador över kroppen och ofta skador i ansiktet - dvs känslomässiga utbrott mot själva kärnan som representerade personen.
Instrumentellt - " mer manuellt vilket kan innebära att makten som ett vapen medför ej behövdes för att hindra offret från att agera. Skadorna var belägna runt halsen (möjligen strypning utan verktyg) och ansiktet var dolt. Det existerade också ett sexuellt inslag på detta område och offren lämnades delvis avklädda (Salfati & Canter, 1999).

Fortsättningsvis en svensk studie som " vidare antyder föreliggande studies resultat att strypning (såväl med hjälp av händer samt verktyg) oftare begås av instrumentella gärningsmän."

Slutknorren i denna diskussion ser jag ha stort värde. Författaren reflekterar kring skillnaderna mellan våldets karaktär då det ger viss vägledning om GM (psykologiska egenskaper) och utifrån detta kan förhör hållas mer individanpassat för bättre resultat. Detta ses via studier jag läst från FBI som går mer målmedvetet in i intervjuer eller förhör. Psykopater måste hanteras/bemötas på ett visst sätt till exempel. Egentligen skulle man utan PCL-R kunna ana sig till behovet av viss dynamik i ett tidigt förhörsskede antar jag för effektivisering. Hur stor utsträckning detta sker vet jag dock inte.

Mycket intressant. Du är sannerligen en källa att ösa ur.

Stefan Holm beskriver den blicken av "laserögon" han fick vid första mötet på måndag morgon av NB. SH glömmer den inte.

Genom båda rättegångarna stirrade SH intensivt på NB, som vägrade möta faderns blick.
2016-05-16, 22:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisotalo
Svensk rättsväsende ha en tung uppförsbacke efter åtta felaktiga dom för Thomas Quick som han då hette. Jag tror mig kunna blocka fram misstag genom att på fall där polisen från början "vet" vem är mördare. Här måste jag fråga de som har satt sig fakta redan vid LH försvinnande.

Hur var det i början och vad har vi fått veta om polisens första ansträngningar i början?

Dom mot NB har fallit och det ger trygg underlag för en granskning om det finns en brist i det utmärkta svenska rättsväsendet att låsa sig alldeles för tidigt. Thomas Quick gjordes till seriemördare, avslöjaren Hannes Rågestam skrev boken Att skapar en seriemördare. I den rättsliga prosessen visste man inte bara redan från början att TQ var skyldig. Felaktiga åtta dom var möjligt genom att TQ falskeligen erkände 32 mord. Dessutom hans advokater missuppfattade sin roll i rätten och gav sin stöd till åklagaren.
Jösses.. Här dammar du in och säger dig vara nån finsk forskare och drar upp identiskt samma gamla skräp som alternativteoretiker ältat till leda.
Irina i sina förfärliga upplevelser med kroppsvisitering, visad bild under förhör - hennes svärande på bibel under ed.
Making a murderer.
NB passar inte in som gärningsman.
Svensk rättsväsende som det ena och det andra i negativ anda.
Jämför med helt irrationella rättsfall där de minsann blivit frisläppta.

Ibland är det bättre att släppa taget och ge upp. Det blir ju så tramsigt.
Domen har fallit - NB ska deporteras.
2016-05-16, 22:42
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det var listigt och slugt. Tyder på att någon rövat bort Lisa med bil.

Hur menar du nu? Talar nyckeln i mopeden för att en bil måste vara inblandad?
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2016-05-16 kl. 22:45.
2016-05-16, 22:45
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:

Lite som en fattigmans Toliken. Mycket Fantasy, Orcher och troll.

Citat:
Stefan Holm beskriver den blicken av "laserögon" han fick vid första mötet på måndag morgon av NB. SH glömmer den inte.

Redan på måndag morgon var alltså NB skyldig i SHs ögon? Det underliga är att NB beskrev SHs blick som en man som log med ögonen men inte med ansiktet.

Citat:
Genom båda rättegångarna stirrade SH intensivt på NB, som vägrade möta faderns blick.

Trådsanning? Om jag minns rätt så närvarade inte SH genom båda rättegångarna.
2016-05-16, 22:46
Medlem
Citat:

TQ är helt irrelevant här.

Vid vilket universitet fick du din vetenskapliga skolning? Frågat tidigare men tror inte jag fick något svar.
2016-05-16, 22:57
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tack.

Fortsättningsvis en svensk studie som " vidare antyder föreliggande studies resultat att strypning (såväl med hjälp av händer samt verktyg) oftare begås av instrumentella gärningsmän."

Slutknorren i denna diskussion ser jag ha stort värde. Författaren reflekterar kring skillnaderna mellan våldets karaktär då det ger viss vägledning om GM (psykologiska egenskaper) och utifrån detta kan förhör hållas mer individanpassat för bättre resultat. Detta ses via studier jag läst från FBI som går mer målmedvetet in i intervjuer eller förhör. Psykopater måste hanteras/bemötas på ett visst sätt till exempel. Egentligen skulle man utan PCL-R kunna ana sig till behovet av viss dynamik i ett tidigt förhörsskede antar jag för effektivisering. Hur stor utsträckning detta sker vet jag dock inte.

Tack själv.
Finns mycket att kommentera. Inte minst instrumentellt kontra reaktivt våld. Allt talar givet för det förstnämnda. Vidare rovdjurets värld och funktion evolutionärt. Just ikväll har jag lite ont om tid och ditt gedigna jobb förtjänar att kommenteras.

Jag återkommer men först en spontan synpunkt beträffande slutknorren om förhörsprocessen. Jag har förstås inte heller en aning om förhörsledarnas kompetens men jag vet att psykologer på RPK har den approachen. Nu tror jag inte att förhörsledarna av Nerijus är helt främmande för ett dynamiskt bemötande. I fallen Arijus och Irina förefaller det ganska troligt. En metod är också att olika förhörsledare har olika roller.

NB är som bekant en mussla och supersvår att ens glänta på. Bara en riktig munsbit skulle få honom att kisa fram under skalet vad nu det skulle kunna vara. Kanske som en omedveten reaktion på en bläckplump.
Jag slogs av tanken att bakom Hurtigs tal om pedagogik fanns en handledande psykologkonsult men det är å andra sidan inte hans roll. Skit samma.

Anknytningsprocessen gissar jag är A och O i en vidare utredning. Någon måste med andra ord ta på sig mammas roll i symbolisk och känslomässig bemärkelse. Här kan kriminalvårdare göra en insats. Skulle vara intressant att ta del av internationella erfarenheter. Prognosen är med givna odds mörk såväl lång- som kortsiktigt.
Time alone will tell.
Jag återkommer.
2016-05-16, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Lite som en fattigmans Toliken. Mycket Fantasy, Orcher och troll.

Redan på måndag morgon var alltså NB skyldig i SHs ögon? Det underliga är att NB beskrev SHs blick som en man som log med ögonen men inte med ansiktet.

Trådsanning? Om jag minns rätt så närvarade inte SH genom båda rättegångarna.

Du läser inte länkar och text som jag, det är helt uppenbart. Faktaresistent. Jag är vansinnigt intresserad av forskningsrapporter.. Man lär sig något. Bildar sig.

Nej, SH reagerade över den obehagliga blicken, det var allt. Ja, SH var en vänlig man i ögonen (som dom flesta) men naturligtvis fylld av förtvivlan efter hans lilla tös var försvunnen. Tycker du han skulle le och vara glad?

Jodå, Familjen Holm var närvarande bortsett från genomgången av obduktionsprotokollet. Han gick ut en kort stund under IRs mest rabiata utbrott mot framförallt fadern och hans kamrater som enträget sökte efter dottern dygnet runt.

Högst förståeligt.
2016-05-16, 23:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, jag börjar undra vad han såg i de där ögonen med tanke på att det är ett fenomen som beskrivs...

Gällande motiv, Modus, mordets karaktär, personligt beteende/reaktioner/psykiska faktorer så saknar givetvis pusslet bitar av blå himmel (gillade den metaforen ) då gärningsman tiger - men visst går det att titta på många olika delar och se att de har snardrag och sammanfaller här och där. Intressant så sett att det kan ses i forskning och vetenskap om det så är predatorbeteende, instrumentellt, vissa psykopatiska drag etc. etc.
Om det nu sitter en så stor mängd med antisociala störningar i fängelserna så undrar jag osökt om förhörstekniken möter upp behovet då de är exceptionellt speciella. FBI har som sagt specialutbildade för att möta dem på deras nivå, det beskrivs även då det genomförs intervjuer för forskning/studier.
Sverige sägs ligga långt fram gällande förhörsteknik, Psykologiprofessor Pär Anders Granhag et al. forskar kring ämnet för att utröna om lögner - men hur funkar det sen då hemma på vår gata i stan?
2016-05-16, 23:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
"Inget sexuellt motiv what so ever"...allra minst något sexualsadistiskt...
Dessa inbilska ljushuvuden i tråden som tror sig veta bättre vad Lisa Holm utsattes för
kan de vara så jävla goda att upplysa om vad det istället rörde sig om?

Erinrar mig sen tidigare en halsbrytande förklaring såsom att Lisa kan ha misstagits för att
vara en tjuv och man råkat ha ihjäl henne eller det rent sjukliga utspelet om en
livstrött flicka som vandrade in i ladan efter arbetsdagens slut och en Nerijus som
upptäckte sig ha nekrofila böjelser plötsligt.

För dig, Remark, för mig och de flesta andra i tråden, vilar det inga oklarheter över
varken vad motivet till mordet var eller vem som utförde det.
De övriga, ja, åt dem är det nog dessvärre inget att göra. De kommer fortsätta som förut.
Det finns inget via forskning eller vetenskap överhuvudtaget som stärker och förankrar. Det ter som ett stort fett Me, Myself and I.
JAG tycker de skulle undersökt ditten och datten. JAG är inte nöjd. JAG tycker inte han liknar en gärningsman. JAG tycker rättsväsendet inte fungerar. JAG tycker det borde..

Det är helt ok för min del. Jag skiter blankt i detta - man får så gärna försvara mördaren. Domen har fallit (helnöjd och med högsta juridiska nivå i ryggen för det uttalandet).
Vissa saker ska man sålla bort i livet. Det är resistent och finns ingen mening att övertyga och slösa krut på så sett. Vore som att dag ut och dag in injicera Penicillin mot betalaktamasrestistens - lycka till.

Motivationen ligger snarare att debattera sakfrågan med andra av samma intressesfär då det är ett intressant område med många förgreningar.
Det finns inga förklaringar på förlopp eller motiv - det är enbart gnäll. Attackörer som jag benämnt fenomenet till istället för debattörer...
Det övergår dock - allt som oftast i sin mest låga och omotiverade form - till personangrepp. Det är däremot inte ok. Det är en verbal variant av "där orden tar slut där tar nävarna vid".
Men jag är fascinerad över att Nerijus absolut inte får vara sexualsadist.
Senast redigerad av develi 2016-05-16 kl. 23:38.
2016-05-16, 23:28
Medlem
Citat:

Fallet med TQ liknar ju inget annat. I detta fall var galenskap på dårhuset orsak till förloppet. Psykläkaren agerade polisutredare och sektledare bedrivande trolldomsanalys med en neddrogad klient, polisutredaren agerade terapeut, försvarsadvokaten agerade läkare, åklagaren agerade domptör för hela cirkusen. Den ende som borde ha haft rätten att vara tokig och respekteras som patient var "klokare" (dvs slugare) än alla de andra och matade dem med vad de begärde för att som belöning få droger. Alla inblandade styrdes av sina egon. Det hela var inte helt olikt 1600-talets häxprocesser. Med detta har LH-fallet ingenting gemensamt. Låt oss slippa jämförelser och lämna TQ-fallet till sin egen tråd. I LH-fallet har aktörerna spelat sina roller efter boken, inklusive NB (!).

Vad det gäller polisutredningen i LH-fallet, så är ju en utförlig FUP om väl över 1200 sidor ett fundament för en bedömning. För mig dokumenterar den en rationell arbetsmetodik, som ekonomiskt ansluter sig till åklagarens roll. Dömer gör dock domstolen och dess ansvar är att dels avgöra om åklagaren levt upp till kravet på opartiskhet under utredandet, dels om underlaget håller för åtal, slutligen om den påstådda gärningen kunnat bevisas bortom rimligt tvivel. Försvaret har att tillvarata den tilltalades intressen under utredningen, kan av åklagaren begära kompletteringar, slutligen att i domstol försöka kullkasta åklagarens framställning. Oavsett hur utredningen arbetat, så är det på domstolen ansvaret för domen faller. Därför anser jag det poänglöst, även om det skulle ha funnits grund för kritik mot utredningen, att tillskriva utredningen skulden för en ifrågasatt dom - kritiken måste först och främst riktas mot domstolen. Eftersom detta mål avdömts vid två eniga domstolar och resultatet avvisats som grund för ny prövning, så måste man skopa ut hela rättsväsendet, om man anser att slutresultatet är felaktigt. En helt annan fråga är den om polisutredningen arbetat ineffektivt, irrationellt, haft tur som landat i ett väl användbart resultat - jag ser inga tecken på detta, men om så vore, så skulle det alltså inte i och för sig ha varit ett rättssäkerhetsproblem i det aktuella fallet, utom möjligen för samhället.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in