Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-05-17, 00:31
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Att de är mer välutbildade än genomsnitt tror jag inte jag sett, och skulle bli rätt förvånad över om det stämmer faktiskt. Bilden av hans väljare är rätt tydlig, och liknar bilden av t ex SD:s sympatisörer i Sverige.
Och icke desto mindre så är den fel. Nate Silver visade att hans väljare var högre utbildade än både Cruz och Kasichs väljare. Jag kanske letar upp länken imorgon och postar den här.

Vad vi är ense om är att Trump vann kategorin post doc i Massachusetts. Något liknande skulle inte kunna hända i Sverige. Eller i något europeiskt land gissar jag.
2016-05-17, 00:33
Medlem
Hogdals avatar
Det var inte denna du tänkte på?

http://fivethirtyeight.com/features/the-mythology-of-trumps-working-class-support/

Den visar att Trumps supportrar inte är så mycket låginkomsttagare som ryktet säger. Och det må vara hänt, han har ett relativt jämnt stöd sett över income-brackets, Men när det gäller utbildning är bilden tydlig: Ju högre utbildning desto lägre relativ support för Trump.

I Connecticut särredovisades gruppen High school or less (vilket den alltså inte gjordes i Massachussets), och där fick Trump över 70% av stödet.
2016-05-17, 00:39
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.Orlok
Högutbildade i Sverige är nissarna med dreads som sittstrejkar till förmån för Rumänska zigenare. Samma sak i USA, "högutbildade" som gnäller på Trumpanhängare är inga andra än "Feel the Bern" gänget med livslånga studieskulder och inga jobb i sikte. Hellre arbetare än högutbildat white trash faktiskt. Men Trump vinner röster från alla håll och kanter, till och med muslimer och mexikanare.
Jo jag vet att Trumpsupportrarna resonerar så. De är inte överdrivet utbildade eller bildningsvänliga, vill behålla tillverkningsjobb i landet osv. Intellektuellt sett inte de vassaste knivarna, men säkert många som arbetar på duktigt i produktionen, om de nu får något jobb.

De begriper dock inte att det är högintelligenta tekniska genier som står för de stora sprången i en ekonomi. De är därför väldigt viktiga för att de mindre kognitivt bemedlade ska kunna fortsätta med sina enkla jobb. Det är en handfull individers unika idéer som genererar jobb åt tusentals i ett land. Tänk Mått-Johansson, Kamprad, Rausing, Nobels och de Lavals betydelse för Sverige etc.
2016-05-17, 00:41
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Det var inte denna du tänkte på?

http://fivethirtyeight.com/features/the-mythology-of-trumps-working-class-support/

Den visar att Trumps supportrar inte är så mycket låginkomsttagare som ryktet säger. Och det må vara hänt, han har ett relativt jämnt stöd sett över income-brackets, Men när det gäller utbildning är bilden tydlig: Ju högre utbildning desto lägre relativ support för Trump.

I Connecticut särredovisades gruppen High school or less (vilket den alltså inte gjordes i Massachussets), och där fick Trump över 70% av stödet.
Orkar inte sätta in mig i det nu men det är väl troligt att det var den bloggposten jag menade. Jag kanske återkommer i ämnet i morgon.
2016-05-17, 00:42
Medlem
Grävulens avatar
Om det är så att lägre utbildade är de första som röstar på populistiska och nationalistiska partier beror det inte på utbildningen. Det beror på bostadsområden. Invandrare flyttar inte till de högutbildades bostadsområden, de flyttar till arbetarklassens områden. När invandringsproblematiken sen sprider sig röstar även högutbildade i enlighet med självbevarelsedriften. Hyckla går bra så länge de inte själva drabbas.
2016-05-17, 00:50
Bannlyst
Citat:
Ju högre utbildning desto lägre relativ support för Trump.
Det stämmer, men det verkar ändå vara så att åtminstone pluraliteten av dem med "college degrees" röstar på Trump. Det vill säga, att hans väljare är över snittet?
2016-05-17, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Det stämmer, men det verkar ändå vara så att åtminstone pluraliteten av dem med "college degrees" röstar på Trump. Det vill säga, att hans väljare är över snittet?

Jämfört med Clinton är hans väljare högre utbildade.
2016-05-17, 00:54
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Orkar inte sätta in mig i det nu men det är väl troligt att det var den bloggposten jag menade. Jag kanske återkommer i ämnet i morgon.
Alrighty. Det jag kan tänka mig är att jämfört med befolkningen i stort ligger Trumpsupportrar trots allt över dem vad gäller genomsnittlig utbildning. Detta då demokraterna attraherar mer lågutbildade vita och i princip alla svarta, och de flesta latinos, som generellt är väsentligt mer lågutbildade än vita.

Relativt andra republikaner är dock Trumpsupportrarna lägre utbildade, och ju lägre utbildningsnivå desto högre relativt stöd för Trump.

Bilden av demokratväljaren är hos många lite felaktigt att de är uteslutande naiva och välmenande universitetsutbildade vita innerstadsbor. Minoriteterna och arbetarklassen är i verkligheten väldigt viktiga för deras framgång.

Man ska inte glömma bort att svarta röstar i högre utsträckning än vita, och kvinnor i högre utsträckning än män. Det är om Trump lyckas ändra på dessa förhållanden som saker och ting kan gå hans väg.
2016-05-17, 01:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kricke123
Inte bara Clintons.
Citat:
Relativt andra republikaner är dock Trumpsupportrarna lägre utbildade, och ju lägre utbildningsnivå desto högre relativt stöd för Trump.
Som du säger, är detta eftersom han dominerar bland lågutbildade republikaner så, att hans ratio hög/låg är lägre än andras. Om det bara var högutbildade som fick rösta, skulle han bli president.
Citat:
De begriper dock inte att det är högintelligenta tekniska genier som står för de stora sprången i en ekonomi. De är därför väldigt viktiga för att de mindre kognitivt bemedlade ska kunna fortsätta med sina enkla jobb. Det är en handfull individers unika idéer som genererar jobb åt tusentals i ett land. Tänk Mått-Johansson, Kamprad, Rausing, Nobels och de Lavals betydelse för Sverige etc.
Både Bill Gates och Hans Rosling resonerar på något sätt som värsta rasister. Hjälpa på plats och kondomer åt negraaraber, som icke-PK skulle beskriva det

Skillnaden mellan Bill Gates och Trump, är därmed mestadels retorik de använder.
2016-05-17, 01:03
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kricke123
Är det fortfarande så? I t ex i Massachussets så hade 60% av reps och 67% av dems college degree enligt den exit poll jag citerade ovan.

Kollade NH hastigt också, där var siffrorna 60% av dems med degree mot 54% av reps.

Det kan ju i och för sig vara en primärvalsfaktor som stör helhetsbilden.

Edit: kollade ett par till

Texas 52% av demokraterna och 53% av republikanerna med degree.

Pennsylvania: 45% av demokraterna och 49% av republikanerna.

I en "svart" stat som SC är favören hos republikanerna, 54% med college degree mot 40% av demokraterna.
Senast redigerad av Hogdal 2016-05-17 kl. 01:11.
2016-05-17, 02:07
Medlem
BuzzMeekss avatar
Ekonomen Nassim Taleb sammanfattar Hillary vs Trump och han menar på att medierna inte ger den sanna bilden kring de två presidentkandidaternas politik.

http://www.zerohedge.com/news/2016-05-16/nassim-talebs-shillary-vs-donald-cheat-sheet
Senast redigerad av BuzzMeeks 2016-05-17 kl. 02:12.
2016-05-17, 06:36
Medlem
Angående utbildningsnivå på Trumpanhängare så verkar det finnas en naturlig orsak, högutbildade förlorar mest på förändring av rådande samhällsordning.

Vissa ser sig som en del av etablessimanget, den styrande eliten, inte fasen skulle många av dom söka sig till populistsidan, förändring skrämmer! Däremot inte sagt att alla högutbildade skulle vara anti, nej många är klarsynta och faller inte för det bestående, utan ser att dagens sk populism troligen är morgondagens framtid, i allafall i USA exemplet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in