2016-05-16, 16:36
Medlem
Grandiosos avatar
Ur boken: "Bad Men Do What Good Men Dream"
A Forensic Psychiatrist Illuminates the Darker Side Of Human Behavior
av Robert I. Simon

"In fact, psychopathic sexual sadistic murderers are not treatable by any current
psychological therapy or medicine. ... Serial sexual killer psychopaths cannot
escape their own murderous fantasies. ... eager to please, helpful—and always
manipulative."

"Men who became serial sexual murderers are usually sexual dysfunctional. Most suffer
from some form of impotence during "normal" sex. Whether they are heterosexual or
homosexual, serial sexual murderers are unable to have and to maintane mature,
consensual sexual experiences with other adults.
Serial sexual killers can, however, achieve powerful orgasms if their extremely deviant
sexual fantasies fulfilled.
Many of their sexual acts are regressive, sadistic parodies of fantasies.
Over time, the serial sexual murderers improve their homicidal techniques, learning from
prior mistakes to became more efficient killing machines."

https://books.google.se/books?id=FdtZf_Ns9QwC&pg=PA264&lpg=PA264&dq=sexual sadistic+murderer+is+always+psycopaths&source=bl&o ts=jpDkCMAO1F&sig=7S3m0ncevFMlGqwvM27oU6l5bSw&hl=s v&sa=X&ved=0ahUKEwi27bb4397MAhXsIJoKHbJqAikQ6AEIGj AB#v=onepage&q=sexualsadistic%20murderer%20is%20al ways%20psycopaths&f=false

Tur man fick tag i Nero boy...att det hade räckt med Lisa och inget mer mördande för
hans del, ja, tro på det den som vill.
Och bara han själv vet ifall han har fler liv på sitt samvete.
Senast redigerad av Grandioso 2016-05-16 kl. 16:44.
2016-05-16, 17:33
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det är du som är korkad, de vill visst ha svar.

http://www.svd.se/beslut-lisa-holm-mordaren-far-ingen-provning-i-hd
Du missförstår ju detta "varför".
De frågar INTE efter motivet, det har de redan svaret på i domen som de anser vara riktig.
De IFRÅGASÄTTER VARFÖR mördaren Nerijus tog sig den djävulska rätten att förverkliga sin ondeskefulla, sjuka fantasi genom att skända och döda deras älskade Lisa.

VARFÖR kan någon vara så ondskefull att den tar sig den rätten?

Du måste kunna tänka lite existentiellt och abstrakt för att förstå deras "varför", är ett högst ifrågasättande "varför" som inte kräver ett svar. Tänk lite utanför bubblan och bokstavstolka inte.
2016-05-16, 17:51
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ur boken: "Bad Men Do What Good Men Dream"
A Forensic Psychiatrist Illuminates the Darker Side Of Human Behavior
av Robert I. Simon

"In fact, psychopathic sexual sadistic murderers are not treatable by any current
psychological therapy or medicine. ... Serial sexual killer psychopaths cannot
escape their own murderous fantasies. ... eager to please, helpful—and always
manipulative."

"Men who became serial sexual murderers are usually sexual dysfunctional. Most suffer
from some form of impotence during "normal" sex. Whether they are heterosexual or
homosexual, serial sexual murderers are unable to have and to maintane mature,
consensual sexual experiences with other adults.
Serial sexual killers can, however, achieve powerful orgasms if their extremely deviant
sexual fantasies fulfilled.
Many of their sexual acts are regressive, sadistic parodies of fantasies.
Over time, the serial sexual murderers improve their homicidal techniques, learning from
prior mistakes to became more efficient killing machines."

https://books.google.se/books?id=FdtZf_Ns9QwC&pg=PA264&lpg=PA264&dq=sexual sadistic+murderer+is+always+psycopaths&source=bl&o ts=jpDkCMAO1F&sig=7S3m0ncevFMlGqwvM27oU6l5bSw&hl=s v&sa=X&ved=0ahUKEwi27bb4397MAhXsIJoKHbJqAikQ6AEIGj AB#v=onepage&q=sexualsadistic%20murderer%20is%20al ways%20psycopaths&f=false

Tur man fick tag i Nero boy...att det hade räckt med Lisa och inget mer mördande för
hans del, ja, tro på det den som vill.
Och bara han själv vet ifall han har fler liv på sitt samvete.
Tack för länk och intressant läsning.
Otäck läsning och otäckt vad allt stämmer väl in på Nerijus.
Finns inget botemedel, ingen terapi som funkar.
Ondskan finns alltid kvar där inombords, är därför samhället måste skyddas från en sån som han.

För alltid.
2016-05-16, 18:56
Medlem
sisotalos avatar
Jag har faktist hunnit att ta del i materialet och läsa de senaste veckornas diskussion. Den övertygar mig att något sexuellt finns inte på mordet av LH. Samtidigt har jag övertygats om att NB valdes till mördare genast när LH försvann. Intensiteten kring hans arbetsplats var överväldigande. Jag har fastnat på vittnesmål av yttre kommissarie Henrik Axelsson 2016-06-11

Kvällen 8-6-15 var undertecknad PIC i SH ang människorov i Blomberg Kinnekulle.
Uppdraget var att söka av bland annat en lada och magasin i anslutning till platsen där det
misstänkta människorovet begåtts.
I magasinet söktes av specialsökshundar (blod och sperma) och av tekniker samt
polispersonal.
Efter avslutad undersökning gick jag in i ladan för att titta. Ladan är under ombyggnad och
det låg fyllnadsmassor och diverse verktyg och jordbruksredskap utspritt över golvet.
Där örhängena anträffades (platsen identifierad via foto från patrull) 10/6-15 kl 22:00 minns
jag särskilt eftersom den platsen var vid en trattliknande plåtkonstruktion som jag blev extra
nyfiken på under mitt besök den 8/6-15

Jag kan med 100% säkerhet säga att det INTE låg något örhänge på den platsen den 8/6-15 utan detta måste kommit dit efteråt.

Yttre kommissarie Henrik Axelsson .'9475
.
Senast redigerad av sisotalo 2016-05-16 kl. 19:00.
2016-05-16, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sisotalo
Jag har faktist hunnit att ta del i materialet och läsa de senaste veckornas diskussion. Den övertygar mig att något sexuellt finns inte på mordet av LH. Samtidigt har jag övertygats om att NB valdes till mördare genast när LH försvann. Intensiteten kring hans arbetsplats var överväldigande. Jag har fastnat på vittnesmål av yttre kommissarie Henrik Axelsson 2016-06-11

Uppdraget var att söka av bland annat en lada och magasin i anslutning till platsen där det
polispersonal.
Efter avslutad undersökning gick jag in i ladan för att titta. Ladan är under ombyggnad och
det låg fyllnadsmassor och diverse verktyg och jordbruksredskap utspritt över golvet.
Där örhängena anträffades (platsen identifierad via foto från patrull) 10/6-15 kl 22:00 minns
jag särskilt eftersom den platsen var vid en trattliknande plåtkonstruktion som jag blev extra

Jag kan med 100% säkerhet säga att det INTE låg något örhänge på den platsen den 8/6-15 utan detta måste kommit dit efteråt.

.
Du ger dig inte - svenskt rättsväsende är totalkorrupt. För att göra diskussionen något intressantare: har du någon hypotes för gärningen, gärningsmannen och motivet ? Kan du utveckla din syn på svenska domstolar, eftersom det är de som dömer, inte polisen ? Din åsikt om försvarsadvokaternas oförmåga att lyfta fram det för dig uppenbara ? Kan du kanske från ett socialpolitiskt perspektiv försöka förklara hur det har kunnat gå så illa för rättsväsendet ?
2016-05-16, 19:42
Medlem
Citat:

polispersonal.

.

Hela rättsprocessen är över. NB är dömd till livstids fängelse och permanent utvisning från Sverige av två eniga rättsinstanser samt har HD avslagit hans ansökan om PT. Case closed.

Den 8/6 letande man efter en levande flicka alt. en medvetslös/skadad kropp snarast än små detaljer.

Ladan är gigantisk och full av fyllnadsmassor, verktyg, slangar, verktyg mm.
2016-05-16, 19:49
Moderator
OYs avatar
Citat:

polispersonal.

.

Då har kanske NB lagt dit örhängena efter den 8/5, är det omöjligt menar du?
2016-05-16, 20:04
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Då har kanske NB lagt dit örhängena efter den 8/5, är det omöjligt menar du?

Varför inte?, säger då jag.
Han har i så fall agerat under hela tiden, från gärningens början och till samma dag han hämtades, för att sätta dit sig själv. Operationen inleddes med att han lät nyckeln sitta kvar i mopeden, så att vem som helst skulle förstå att ett brott hade begåtts.
2016-05-16, 21:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
Här följer ett tungt inlägg av Sten Levander och hans syn på den svenska rättspsykiatrin under rubriken Samvetslöshet och Perverterad moral. Klippet tar 1 tim och 2 min men det är väl förvaltad tid. Bl a tar han upp fenomenet "Preditator".
Håll till godo.
https://www.youtube.com/watch?v=KOCftGpTgF4
Tack.

" ...Rovdjurstypen, alltså predatory aggression på engelska. Hur ser en katt ut som jagar ett byte? Ser det ut som en arg katt? Nej, det gör det inte alls. Den är intensivt fokuserad på på bytesdjuret, den smyger, alla sinnen är på helspänn men den har inte håret på ända.."

Intressant beskrivning om extremt fokus samt att denna rovdjurstyp är utan tid (till skillnad mot affekt, tror han sa max 20 min) dvs kan likt en katt smyga på sitt offer länge och vara helt fokuserad hela tiden - leker med bytet.
Han fortsätter med att överlevande offer har beskrivit att ögonen på dessa gärningsmän var fruktansvärt obehagliga med just små pupiller:
Inte upphetsade utan snarare ett intensivt fokuserande - skärmar av och ser bara det som är framför dem.

Jag har skrivit om blicken hos psykopater tidigare. Psykologen Lingh benämnde det laserögon; att de har en förmåga att titta så intensivt att den andre uppfattar det som fasansfullt och får en känsla av att den där personen kan göra precis vad som helst.

Robert Hare kallar det "predatory stare" även benämt "reptilian gaze" i sin bok "Without conscience":
" Many people find it difficult to deal with intense, emotionless, or "predatory" stare of the psychopath."
" Some people respond to the emotionsless stare of the psychopath with considerable discomfort, almost as if they feel like potential prey in the presence of a predator."

En sån här blick ligger kanske i närheten av vad de försöker beskriva :
http://psychone.net/blogs/wp-content/uploads/2012/09/devilseyes1.jpg

Han nämnde även ordet instrumentellt och instrumentellt våld är till skillnad från expressivt/reaktivt våld (affekt, känsloutbrott, impuls) målinriktat och medvetet.

En målmedvetenhet återspeglas i domens påföljdsfråga (försvårande omständigheter):
TR:
Citat:
Han har visat stor hänsynslöshet mot Lisa Holm som haft svårt att värja sig. Han har agerat förslaget och avsikten måste hela tiden ha varit att döda sitt offer.
HovR:
Citat:
Han har sätt som bär tydlig prägel av en avrättning. Nerijus Bilevicius måste dessutom ha agerat på ett särskilt förslaget sätt och ha haft all möjlighet att besinna sig innan har genomförde sitt brott.

Över till en undersökning (examensarbete psykologi III) i detta intressanta ämne om tillvägagångssätt.

De gärningsmän som använde instrumentellt våld var mer benägna att förneka brott:
Citat:
Reaktiva gärningsmän erkände i större utsträckning omedelbart brottet jämfört med instrumentella gärningsmän vilka var mer benägna att förneka sin inblandning i brottet (Santtila & Pakkanen, 2006). Detta resultat ansågs kunna bero på att instrumentellt våld oftast förknippades med mindre skuld hos gärningsmannen på grund av det egosyntona beteendet vid brottet. Reaktivt våld ledde i sin tur i större utsträckning till känslor av skuld och skam hos gärningsmannen på grund av det egodystona beteendet.
Denna sorts våld är överrepresenterat hos psykopater:
Citat:
Teorin att instrumentellt våld oftast förknippades med mindre skuld hos gärningsmannen stöder Cleckleys (1976) publikation där han uppgav att instrumentellt våld var överrepresenterat bland psykopater jämfört med våld som begicks av ickepsykopatiska brottslingar. Detta uttalande testades empiriskt och bekräftades av Williamson, Hare och Wong (1987). De undersökte egenskaper hos 101 kanadensiska brottsling som begått våldsbrott. De fann att psykopater var mer benägna att använda sig av instrumentellt våld och motiverades av externa mål jämfört med icke-psykopater som oftast använde sig av reaktivt våld, 45.2% versus 14.6% (Williamson et al., 1987).
Studier har dock visat att det under vissa omständigheter kan ses hur instrumentellt våld fått reaktivt inslag - dvs då det inte gått som GM tänkt sig. Fortsatta studier (101 interner) visade dock att 79% kunde indelas i dessa två kategorier av våld (instrumentellt, reaktivt).

En studie av Keppel och Walter (1999) visade att sexuella mördare motiverades av en sk. Power-försäkran: en inledning utan vapen, övergång till att använda vapen för att få full kontroll över offret samt att för att skrämmas.

Canter (1994) studerade hur GM förhöll sig till offret i tre olika kategorier.
Gällande "victim as object" så ansåg inte GM att offret var en "fullständig människa utan något som bör utforskas och lekas med." Det fanns en " total avsaknad av empati eller intresse för offrets reaktioner" och det sågs samband mellan denna kategori och strypning.
"Victim as vehicle" visade att offret användes för att uttrycka känslor som ilska samt önskningar. Offret hade en symbolisk betydelse och det användes oftast ett tillhygge.
"Victim as person" - offret ansågs som en individ och GM mer delaktig, en intimitet och ofta vid våldtäkt. Mer improviserande vapen.

Salfati och Canter (1999) gick igenom 82 uppklarade engelska mordfall:
Reaktivt - mer skärsår, huggskador över kroppen och ofta skador i ansiktet - dvs känslomässiga utbrott mot själva kärnan som representerade personen.
Instrumentellt - " mer manuellt vilket kan innebära att makten som ett vapen medför ej behövdes för att hindra offret från att agera. Skadorna var belägna runt halsen (möjligen strypning utan verktyg) och ansiktet var dolt. Det existerade också ett sexuellt inslag på detta område och offren lämnades delvis avklädda (Salfati & Canter, 1999).

Fortsättningsvis en svensk studie som " vidare antyder föreliggande studies resultat att strypning (såväl med hjälp av händer samt verktyg) oftare begås av instrumentella gärningsmän."

Citat:
Kontroll över offret, å andra sidan, skulle enligt Canters modell kunna tyda på att instrumentella gärningsmän ser offret mer som ett object som används för egen vinning. Utifrån denna studie kan det konstateras att det är fler instrumentella gärningsmän som kontrollerar offret jämfört med reaktiva då de är betydligt mer benägna att strypa sina offer med verktyg.

Slutknorren i denna diskussion ser jag ha stort värde. Författaren reflekterar kring skillnaderna mellan våldets karaktär då det ger viss vägledning om GM (psykologiska egenskaper) och utifrån detta kan förhör hållas mer individanpassat för bättre resultat. Detta ses via studier jag läst från FBI som går mer målmedvetet in i intervjuer eller förhör. Psykopater måste hanteras/bemötas på ett visst sätt till exempel. Egentligen skulle man utan PCL-R kunna ana sig till behovet av viss dynamik i ett tidigt förhörsskede antar jag för effektivisering. Hur stor utsträckning detta sker vet jag dock inte.
Citat:
Då det existerar skillnader i erkännande av brott skulle det kunna innebära att förhör med gärningsmän bör vara dynamiska och individanpassade efter gärningsmännens känslor vid brottet.
Förhörsledaren kan då vara bättre förberedd, vilket skulle tänkas kunna underlätta utredningsprocessen. Denna form av studie kan på så sätt ge kunskap om en persons känslor under pågående brott varvid resultatet skulle kunna leda till val av samt utvecklande av intervjumetodik vilket torde kunna vara av vikt.
http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:866590/FULLTEXT01.pdf

Senast redigerad av develi 2016-05-16 kl. 21:39.
2016-05-16, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Det finns ingen vettig förklaring till detta totalt meningslösa våld

Men om man ska försöka gissa hur NB tänker beror på vilken typ han är
Om han är psykopat har han upptäckt ett sätt att döva sin ångest. Efter mordet blev han fullkomligt lugn
Jag tror att han har mördat tidigare. Detta var inte första gången

Psykopat känner inte varken ångest eller ånger. NB har inte visat något tecken på psykopati.
Men han kan gått och väl ha alexitymi. Sexualsadism och psykopati går inte ihop, för psykopaten kan inte sätta sig i andra människors lidande eller smärta. De saknar helt medkänsla med andra.
En psykopat kan av vilket som helst anledning slå ihjäl en annan person han möter. När en psykopat hamnar i rätten så det är lönlöst att söka efter motiv till gärningen, för det finns inte "i verkligheten".

Men vi ska vara försiktiga med att lägga här någon diagnos på någon.
2016-05-16, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Psykopat känner inte varken ångest eller ånger. NB har inte visat något tecken på psykopati.
Men han kan gått och väl ha alexitymi. Sexualsadism och psykopati går inte ihop, för psykopaten kan inte sätta sig i andra människors lidande eller smärta. De saknar helt medkänsla med andra.
En psykopat kan av vilket som helst anledning slå ihjäl en annan person han möter. När en psykopat hamnar i rätten så det är lönlöst att söka efter motiv till gärningen, för det finns inte "i verkligheten".

Men vi ska vara försiktiga med att lägga här någon diagnos på någon.

Tycker du NB har visat någon ånger? Eller tycker du han visat tecken på medkänsla?
2016-05-16, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Varför inte?, säger då jag.
Han har i så fall agerat under hela tiden, från gärningens början och till samma dag han hämtades, för att sätta dit sig själv. Operationen inleddes med att han lät nyckeln sitta kvar i mopeden, så att vem som helst skulle förstå att ett brott hade begåtts.

Det var listigt och slugt. Tyder på att någon rövat bort Lisa med bil. Att hon inte längre fanns kvar i Blomberg. Kunde vara var som helst men inte i Blomberg.

Hade han hunnit städa bort som han tänkt hade det mycket väl kunnat fungera.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in