2016-05-15, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Vem?
X t ex. De som nu hänger här och har den uppfattningen kan väl helt enkelt passa på och deklarera sin inställning - den är de väl komfortabla med, antar jag.
2016-05-15, 22:39
Avstängd
Ni verkar har svårt att bestämma er om NB är psykopat eller sexuallsadism och ibland blandar ni ihop egenskaperna, mest för nöjes skull verkar det. Visst kan en psykopat vara en sexualsadist men det är nog ovanligt eftersom nöjet med sexualsadism är att känna med offret och njuta av det. Psykopaten bryr sig ofta inte om andras plågor utan där är det makt eller hämnd som är njutningen.

NB verkar inte vara någon av typerna så åklagarens version är en fantasi som många här gillar av någon märklig anledning.
2016-05-15, 22:48
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Innebörden i det du säger är ju oerhörd och är den som jag skrivit, tycker jag. Att du nu lägger till lathet också gör ju inte saken bättre. Varför inte säga rent ut att du föraktar domstolen och stå för det. Det är för all del en rätt ovanlig hållning, men den är ju tydlig åtminstone. Det går liksom inte att å ena sidan säga att slutresultatet har blivit helt galet och å andra sidan förklara detta med lite [vardaglig ?] lättja hos en av de mest ansvarsbärande, rättsvårdande myndigheterna.
Dumheter.
När Tingsrätten skriver att det kan ha varit ett sexuellt motiv undrar du då inte varför Hovrätten "delar (!) tingsrättens uppfattning att motivet till gärningen måste ha varit sexuellt.”?
Tror nog att Hovrätten kan skriva begriplig svenska i en dom men din förmåga att läsa och förstå tycks det vara sämre beställt med.
2016-05-15, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Ni verkar har svårt att bestämma er om NB är psykopat eller sexuallsadism[t] och ibland blandar ni ihop egenskaperna, mest för nöjes skull verkar det. Visst kan en psykopat vara en sexualsadist men det är nog ovanligt eftersom nöjet med sexualsadism är att känna med offret och njuta av det. Psykopaten bryr sig ofta inte om andras plågor utan där är det makt eller hämnd som är njutningen.

NB verkar inte vara någon av typerna så åklagarens version är en fantasi som många här gillar av någon märklig anledning.
Enligt vissa uppskattningar är så många som 1 % av befolkningen i allmänhet psykopater, bland grovt kriminella mycket större andel. De flesta av dessa är inte sexualsadister, men utövande sexualsadister är säkert psykopater och definitivt sexualsadistiska mördare (för att kunna utföra en sådan handling). Psykopaten registrerar andras känslor, men tar dem inte till sig på ett medmänskligt ansvarsfullt sätt. Detta är ett stort och komplext ämne, som diskuterats mycket och med djupare insikter än mina.
2016-05-15, 22:56
Medlem
Citat:
Dumheter.
När Tingsrätten skriver att det kan ha varit ett sexuellt motiv undrar du då inte varför Hovrätten "delar (!) tingsrättens uppfattning att motivet till gärningen måste ha varit sexuellt.”?
Tror nog att Hovrätten kan skriva begriplig svenska i en dom men din förmåga att läsa och förstå tycks det vara sämre beställt med.
Talande argument.
2016-05-15, 23:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
X t ex. De som nu hänger här och har den uppfattningen kan väl helt enkelt passa på och deklarera sin inställning - den är de väl komfortabla med, antar jag.
Jaså bör vi det (deklarera sin inställning). Tja, han är ju dömd i två domstolar och det är kört lopp för honom så varför inte skyldig. Skulle jag ha kunnat dömma honom till livstid om jag vore domare? Nej eftersom jag inte tycker bevisningen räcker till mer än griftefridsbrott. Skulle jag kunna tänka mig andra händelseförlopp, andra gärningmän, fuskande poliser, ja. Det går inte för mig att utesluta i frånvaro av andra bra stödbevis till den DNA som fanns på kläderna. Den DNA som fanns är det enda bevis värt något men det är ett sådan typ av bevis som man lätt kan fuska med om man har möjlighet och det fanns det i detta fall. Alla andra källor för denna DNA måste då helt utelsutas som golv, NB:s ev handskar, spermarummet etc samt att man även litar på enskilda poliser till 100% vilket jag har svårt för (poliser är vanliga människor och det inget att göra med min tillit för rättsväsendet i stort trots att det får sig en liten törn här).

Ärligt talat vet jag inte. NB är ju inte direkt någon svärmorsdröm så det är ju ganska lätt att ställa sig likgiltig för hans öde, skyldig eller inte. Men som sagt, bevisen och polisens arbete ogillas av mig.
Senast redigerad av Moretex 2016-05-15 kl. 23:06.
2016-05-15, 23:09
Medlem
Citat:
Hovrätten har således inte gjort någon egen bedömning i frågan.

Jo det har de. Och den sammanfaller med tingsrättens. De väljer dock ett annat modalt hjälpverb i sin formulering.
2016-05-15, 23:52
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Nej det finns ingen vettig förklaring. Att ständigt upprepa att det finns ett sexualsadistiskt motiv utan något som helst bevis är ju verkligen att onödigtvis strö salt i den drabbade familjens sår.
Vilket tror du att familjen helst vill höra? Din variant?
Motivet är SEXUELLT, handlingen är SEXUALSADISTISK.
Sexualsadism är en diagnos och diagnoser ska givetvis inte Tingsrätten och Hovrätten ställa.
Lisas familj anser ju att livstidsdomen är riktig och att åklagarens beskrivning av mordet är korrekt.
Han beskriver en våldsamt sadistiskt gärning med ett sexuellt motiv vilket ger Nerijus den föga smickrande benämningen sexualsadist. Det här är UPPENBART för Lisas familj och målsägarbiträdet inklusive de juridiska experter som kommenterat fallet och de allra flesta normalt tänkande individer.
Allt annat är faktiskt ren bullshit.
2016-05-16, 00:01
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Nej, självklart inte. sådana svar får de till leda här inne.
De vill ha svar om vad som verkligen hände, frågan är ju (återigen hänvisar jag till deras målsägandebiträde) fortfarande "varför?"
Nej, det vill de inte, du måste vara korkad om du tror att de vill veta vad som verkligen hände.
De ställer sig frågan VARFÖR detta kunde hända, VARFÖR han tog sig rätten göra detta hemska, de ställer frågan VARFÖR Lisa på det värsta tänkbara sätt togs ifrån dem osv.
Hajar du? Ett VARFÖR som inte behöver något svar.
2016-05-16, 07:03
Medlem
Det finns ingen vettig förklaring till detta totalt meningslösa våld

Men om man ska försöka gissa hur NB tänker beror på vilken typ han är
Om han är psykopat har han upptäckt ett sätt att döva sin ångest. Efter mordet blev han fullkomligt lugn
Jag tror att han har mördat tidigare. Detta var inte första gången
2016-05-16, 07:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Lisas familj anser ju att livstidsdomen är riktig och att åklagarens beskrivning av mordet är korrekt.
Han beskriver en våldsamt sadistiskt gärning med ett sexuellt motiv vilket ger Nerijus den föga smickrande benämningen sexualsadist. Det här är UPPENBART för Lisas familj och målsägarbiträdet inklusive de juridiska experter som kommenterat fallet och de allra flesta normalt tänkande individer.
Lisas pappa har uttryckligen ställt frågan att han vill veta varför Nerijus fingrar - hans avtryck av DNA - befinner sig på insidan av hans dotters jeans - en dotter som hittats med blottat kön och bröst.

Tingsrätten:
Citat:
Motivet till gärningen har varit sexuellt.
Hovrätten:
Citat:
Hovrätten delar tingsrättens uppfattning att motivet till gärningen måste ha varit sexuellt. Det finns inte någon annan rimlig förklaring till att Lisa Holms trosor, jeans och träningsbyxor vid återfinnandet satt runt hennes smalben eller att hennes tröja och BH på motsvarande sätt var uppdragna.
Inget annat motiv diskuteras överhuvudtaget i domen:
Citat:
Hovrätten pekar särskilt på att Nerijus Bilevicius utan annat än ett sexuellt motiv helt oprovocerat har överfallit en fysiskt underlägsen, 17-årig flicka.
Utöver detta så faller även det sexuella motivet tillbaka på sakkunnigutlåtande från NL där han beskriver sexuell sadism: att det inte kräver penetrering, att det finns fallstudier där själva kontrollen och makt över offret utgör sexuell upphetsning - att tejpande och övervåld är ett gestaltande av en sexuell fantasi.
Senast redigerad av develi 2016-05-16 kl. 07:21.
2016-05-16, 09:51
Medlem
Citat:
Vem har påstått att NB är oskyldig? Ingen såvitt jag vet sedan Fagro försvann. NB är korrekt dömd för mord.
Gissa får du göra själv för jag är bara intresserad av fakta i ärendet.

Jag anser dock att NB kan vara oskyldig till mord.
Min bedömning är att jag anser honom till ca 75 % sannolikhet vara oskyldig till brottet mord.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in