Citat:
Ursprungligen postat av
Schering
...och då var det dags att återkomma till mitt tidigare resonemang kring intervjun på sjukhuset. Nu säger alltså polisen att det inte har hänt. Expressen intervjuade SF när hon satt i sjukhussängen, filmen ligger kvar på Expressens hemsida.
Det krävs skriftligt tillstånd från verksamhetschefen för att en journalist ska få fotografera inne på Sahlgrenska sjukhusets område.
(FB) 16-åriga Sophie Fathers grovt misshandlad av 3 män i Kungsbacka.
http://www.journalisten.se/nyheter/sjukhus-forbjuder-att-samtal-spelas
En anledning till det här förbudet är just att sånt här inte ska hända. Nu gick det alltså åt pipan och då är frågan, hade Expressens journalist Linda Bergh och fotograf Anders Ylander skriftligt tillstånd från verksamhetschefen?
En intressant aspekt på den här soppan.
Jag tyckte att det var oetiskt att ha med ett så ungt förmodat brottsoffer i en filmad intervju, framförallt med tanke på att intervjun gjordes redan dagen efter den påstådda händelsen, alldeles oavsett om historien var sann eller inte. Att bli utskåpad på det där viset i en sjukhussäng, det är inte värdigt för en person som är så ung och som inte riktigt kan överblicka konsekvenserna av att ställa upp på en intervju.
Man får nog utgå från att intervjun gjordes med föräldrarnas tillåtelse i detta fallet, men jag tycker inte det har betydelse. Sjukhusets regler är till för att skydda patienterna, speciellt de som kanske inte riktigt förstår vidden av att delta i en intervju och möjligtvis befinner sig i chock.
Störst ansvar i detta bär ändå journalisterna på Expressen/GT tycker jag. De ska vara proffs och för det första veta vilka regler som gäller på sjukhuset (som de kanske inte har följt i detta fallet, men det vet vi inte) och för det andra inte utnyttja en så ung människas utsatta läge. Framförallt nu när vi har facit i hand.
Kan det komma copycats i framtiden som söker efter uppmärksamhet genom samma tillvägagångsätt?
T.ex. unga personer som egentligen ropar efter hjälp för en annan helt annan problematik.
Det gick ju hyfsat snabbt att få sitt ansikte längst upp på tidningarnas nätsidor.