2016-05-15, 22:51
Medlem
pajkastarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsWaldorf
Men... Jackie Berglunds koppling då!?

Hon råkade bara vara på ön just då. Ingen övrig koppling

I ett förhör i serien frågar hon om det gäller Jillfallet. Jag undrade också om Olivia tog livet av sig på Nordkoster och var tvungen att google på det och såg att det finns två uppföljare till boken Springfloden, där Stilton åter jobbar på rikskrim med Olivia som kollega. En av dom handlar om Jillfallet. Har man tur fortsätter SVT göra tv av böckerna.

Svinbra serie för övrigt. Riktigt bra avslut på serien.
Citera
2016-05-15, 23:05
Medlem
inte i närheten av graven.
(samma manusförfattare)
Senast redigerad av meetthefockers 2016-05-15 kl. 23:18.
Citera
2016-05-15, 23:13
Medlem
HannaLees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers

Den var helt underbar! Älskade även Bron. Men Springfloden? Klyschigt och trögt.
Citera
2016-05-15, 23:27
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
(samma manusförfattare)
Graven är nog det bästa som gjorts i denna genre så inte helt lätt att slå den. Även om man redan från avsnitt 1 fattade att Olivia var den mördade gravida kvinnans barn tycker jag att Springfloden höll bra klass och var klart sevärd.
Citera
2016-05-16, 00:07
Medlem
"Men va faan..." Saknar Jakob Eklund här...

Rörigt producerat. Karaktärer som försvinner, ingen Minken i avslutningen. Acke och morsan. Mettes man, psykologen, med sitt husdjur "Kerouac". Benseman. Wilhemsens snut och kollega (bad cop good cop)? Spåret med Cage Fighting. Misshandelsvideor som läggs ut på nätet. Knarkarbruden som skulle sluta? Det är intressanta karaktärer och miljöer som bara flyter iväg och glöms bort. En massa chanser för fördjupning som sumpades i produktionen. Anställ någon som kan överblicka hela verket!!!

Julia R. som "Adelita" i flashbacks = skämskudde i sista avsnittet. I jämförelse intressant i första avsnittet när Malmberg tycker sig se Adelita på båten till Nordkoster.

Olivia sparkar skiten ur Jackie Berglunds "hitman" i förra avsnittet. Det var ju fint. Väntar han nu på pungbråcksoperation? Om inte borde han snarast ha slagit tillbaka mot Olivia i hennes ständigt öppna lägenhet, som han varit inne i och mördat hennes katt...

Vad hände med den briljanta kärlekshistorien mellan Olivia och den unge oceanografprofessorn?

Julia R: operera genast om truten, den felinställda överläppen var plågsam att se speciellt i det sista avsnittet!

Jelle är en nykter uteliggare... I näst sista avsnittet dricker han några klunkar öl på en parkbänk innan han oskadliggör huliganerna -- kanske bara en avledande manöver. I sista avsnittet dock halsar han vodka med Stein på parkbänken. Ööhh???

Lite intressant med Hjulströms karaktär i början, pussy-whipped, ser extremt komiskt lång ut i polo, replik: "Jag vill knulla". Extremt dåligt skådespeleri, förutom någon eller några överblickande producenter saknas någon som kan ge regi till en sådan livlös skådespelare. Han har varit gift med sin fru i 28 (?) år och vet allt om henne, hennes minsta gester osv., ändå frågar han hennes "hitman" under squashspelandet "Har ni en affär?"

Bokhandeln där Jelle går in och lånar en rock och 500:- för att kunna åka och träffa sin exfru (ser han mindre ut som uteliggare efter det, 500 spänn till taxi??), man ser i skyltfönstret Rolf Börjlinds bok Persona non grata. Gud gömmer sig i detaljerna...

Jag gillar denna TV-serie. "Men va faan..." Så mycket potential som bara går upp i rök...
Citera
2016-05-16, 00:14
Medlem
Brainmydamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Graven är nog det bästa som gjorts i denna genre så inte helt lätt att slå den. Även om man redan från avsnitt 1 fattade att Olivia var den mördade gravida kvinnans barn tycker jag att Springfloden höll bra klass och var klart sevärd.
Ja, klart att du visste det sen första avsnittet
Citera
2016-05-16, 01:52
Medlem
Calogeros avatar
Wow. Vilket jävla avslut. Kan inte tänka mig att någon (ja, om man inte läst böckerna innan dvs) hade väntat sig det här, åtminstone blev jag rejält överraskad. Jag tror och hoppas på en andra säsong.
Senast redigerad av Calogero 2016-05-16 kl. 02:32.
Citera
2016-05-16, 01:53
Medlem
Calogeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Är det bara jag som är oerhört naiv som inte såg den kopplingen?
Citera
2016-05-16, 01:58
Medlem
Calogeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyBestEnema
"Men va faan..." Saknar Jakob Eklund här...

Rörigt producerat. Karaktärer som försvinner, ingen Minken i avslutningen. Acke och morsan. Mettes man, psykologen, med sitt husdjur "Kerouac". Benseman. Wilhemsens snut och kollega (bad cop good cop)? Spåret med Cage Fighting. Misshandelsvideor som läggs ut på nätet. Knarkarbruden som skulle sluta? Det är intressanta karaktärer och miljöer som bara flyter iväg och glöms bort. En massa chanser för fördjupning som sumpades i produktionen. Anställ någon som kan överblicka hela verket!!!

Julia R. som "Adelita" i flashbacks = skämskudde i sista avsnittet. I jämförelse intressant i första avsnittet när Malmberg tycker sig se Adelita på båten till Nordkoster.

Olivia sparkar skiten ur Jackie Berglunds "hitman" i förra avsnittet. Det var ju fint. Väntar han nu på pungbråcksoperation? Om inte borde han snarast ha slagit tillbaka mot Olivia i hennes ständigt öppna lägenhet, som han varit inne i och mördat hennes katt...

Vad hände med den briljanta kärlekshistorien mellan Olivia och den unge oceanografprofessorn?

Julia R: operera genast om truten, den felinställda överläppen var plågsam att se speciellt i det sista avsnittet!

Jelle är en nykter uteliggare... I näst sista avsnittet dricker han några klunkar öl på en parkbänk innan han oskadliggör huliganerna -- kanske bara en avledande manöver. I sista avsnittet dock halsar han vodka med Stein på parkbänken. Ööhh???

Lite intressant med Hjulströms karaktär i början, pussy-whipped, ser extremt komiskt lång ut i polo, replik: "Jag vill knulla". Extremt dåligt skådespeleri, förutom någon eller några överblickande producenter saknas någon som kan ge regi till en sådan livlös skådespelare. Han har varit gift med sin fru i 28 (?) år och vet allt om henne, hennes minsta gester osv., ändå frågar han hennes "hitman" under squashspelandet "Har ni en affär?"

Bokhandeln där Jelle går in och lånar en rock och 500:- för att kunna åka och träffa sin exfru (ser han mindre ut som uteliggare efter det, 500 spänn till taxi??), man ser i skyltfönstret Rolf Börjlinds bok Persona non grata. Gud gömmer sig i detaljerna...

Jag gillar denna TV-serie. "Men va faan..." Så mycket potential som bara går upp i rök...

Du tar upp många viktiga grejer, men att Minken, Jackie, cagefightligan och några andra saknades talar ju bara för att det faktiskt kommer en uppföljare. Angående Stiltons vodkadrickande, han tog väl "en för laget" helt enkelt? För att få fram ett erkännande. Det hade väl sett lite misstänksamt ut med en alkis som bjuder på sprit utan att dricka själv? Speciellt om man faktiskt har något att dölja.
Kul förresten att se Johan Widerberg igen. Kommer för mig alltid vara mest förknippad med den charmiga och Twin Peaks inspirerade "Rapport Till Himlen" som sändes någon gång på 90-talet. Den finns förövrigt på öppet arkiv, och även där spelar Kjell Bergqvist en huvudroll.
Senast redigerad av Calogero 2016-05-16 kl. 02:37.
Citera
2016-05-16, 04:25
Medlem
rikastistorstans avatar
Nja. Som redan nämnt. Ingen Bron eller Graven direkt men helt okej underhållning. Lite klyschig, lite för träig dialog, lite för mycket genuscertifierad och alla-minoriteter-måste-in-på-något-sätt för min smak. Twisten med Olivia var nästan lite för mycket också.

2.5/5
Citera
2016-05-16, 04:26
Medlem
Schnyggves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajkastarn
Hon råkade bara vara på ön just då. Ingen övrig koppling

I ett förhör i serien frågar hon om det gäller Jillfallet. Jag undrade också om Olivia tog livet av sig på Nordkoster och var tvungen att google på det och såg att det finns två uppföljare till boken Springfloden, där Stilton åter jobbar på rikskrim med Olivia som kollega. En av dom handlar om Jillfallet. Har man tur fortsätter SVT göra tv av böckerna.

Svinbra serie för övrigt. Riktigt bra avslut på serien.

Det vore fett! det enda trista är ju att det kommer ta tid...del 2 typ våren -17 eller nåt...

Helvete vilken twist ändå! kändes fint...
Citera
2016-05-16, 08:36
Medlem
Serien var sisådär: betyg 3 av 5

Behållningen var nog ändå att dom lyckats samla större delen av Sveriges skådiselit i samma serie: Per Ragnar, Helena Bergström, Kjellarna Bergqvist o Wilhelmsen, Niclas Hjulström, Jessica Zanden, Johan Widerberg och massa andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in